Alla inlägg den 4 november 2017

Av Cindi Groop - 4 november 2017 14:16

Xanna hade beräknad nedkomst 2.11 Hennes juver har varit fyllt redan länge och vi har alla gått omkring och bara väntat på den lyckliga nedkomsten.

Fredag kväll och Krister frågar vilken tid jag vill ha bastun klar. Klockan 20.00 ska jag nog vara inne, lovar jag.

Jag ska bara......ta in hästarna, mata fåren, stänga in tacklammen över natten eftersom en varg har synts till i grannbyn, se till kalvningskorna och eventuella brunster.


Nå förstås trampar Xanna oroligt runt i boxen, hon har påbörjat kalvningen.

 

Jag skickar sms att jag troligen inte kommer att kunna hålla tidtabellen, men om Krister kan hålla ett vakande öga i övervakningskameran och meddela när det närmar sig och fötterna syns så hinner jag sköta hästar och får under tiden?

Så jag springer iväg och gör allt annat klart och kan konstatera att kalvningen inte gått så långt framåt som jag hade önskat. Jag kan ana en klöv och kanske en till, eller? Xanna är orolig och stiger upp och svänger om så fort jag kommer för nära.

Tack och lov är hon lättlurad med havren och kommer ganska smidigt fast i låsgrinden.

På med plasthandskarna och känn efter: en STOR klöv och ett huvud. Nej, nej nej! Jag trycker tillbaka huvudet och får tag om knäet på den bakåtvikta klöven. Det sitter som berget.

Jaha, jag ringer in och ber om hjälp och ringer efter mamma som får komma som barnvakt.


Vid fellägen på får så kan det också vara besvärligt, men då trycker man med några fingrar och krånglar på en stund så brukar det lösa sig.

Men en ko är det lite värre. Kalven väger runt 60kg och kossan som har krystvärkar väger runt 800kg. Det är inte så bara att trycka in en kalv tillbaka och dra fram bakvända ben.


Då Krister kommer så stoppar han in sin arm och trycker tillbaka kalvens huvud i utdrivningskanalen samtidigt som min arm går under hans och söker efter det bakvikta benets klöv.

Det tar alla mina krafter, dels att arbeta mot kons värkarbete som ibland klämmer om våra armar så det tar så helsikes ont, dels att få klöven svängd först utåt mot bukväggen och sedan rätt väg i kanalen. Puffa dra, puffa dra. jag är nerklätad av allt möjligt slemmigt och svetten rinner.

Till sist får jag klöven vänd och ploff kommer klöven ut. Yes!!!!

På med draglinorna och så börjar vi dra. Snart kommer även näsborrarna och tungan fram. Tungan rörs: Den lever!

Snabba tag nu, och dra och dra och Xanna krystar en sista gång, kalven stannar till lite vid höfterna, men vi tar ett nytt grepp och ploff, kalven faller till golvet. Vi drar upp den i liggbädden, ger lite hjärtmassage och torkar den med handduk och halm, kollar luftvägarna och drar ut lite slem. Kalven ruskar på huvudet och andas bra.

Åhh så skönt!


För säkerhets skull hämtar jag en nappflaska och fyller med råmjölk från Xanna medan hon ännu står fast i låsgrinden. Hon sparkar några hugg, men jag får så småningom flaskan fylld. Först kommer bara några ynkliga strålar, men då jag dragit några gånger så är det som om proppen går ur och mjölken kommer i stora mängder.

Jag för flaskan till kalvnes mun och den börjar ganska snart att suga i sig den viktiga råmjölken.


Nå nu har vi gjort det vi kunde ikväll. Vi släpper lös Xanna och går in och duschar och sätter igång en tvättmaskin. Liam är fortfarande vaken då vi kommer in. Blev ingen bastu ikväll heller, men en levande kalv är ju inte helt fel.


Idag på morgonen ser jag i kameran att den nya kalven har svårt att hålla balansen. Förstås kan han ha problem med frambenen som vi jobbade så hårt med igår kväll.

Jag går ut och sätter fast Xanna igen och hjälper kalven till spenen. Det går ganska snabbt och han hugger hungrit in direkt han får spenen i munnen. Detta skede kan ibland vara väldigt jobbigt om kon trampar oroligt omkring och kalven inte fattar vad den ska göra, men flaskan han fick igår kväll har gett mersmak och därför har han ännu krafter kvar.

Benen håller inte riktigt att stå på än, men det finns ju andra sätt.

Nu är de tillbaka upp i liggbädden och jag har ännu inte sett att han skulle ta något eget initiativ, men han drack så mycket i morse så han klarar nog sig några timmar än. Kanske måste jag hjälpa ännu en gång innan de klarar sig helt själva. Men den kritiska delen är över. Nu kommer den nog att klara sig.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards