Alla inlägg den 9 januari 2018

Av Cindi Groop - 9 januari 2018 08:29

Vi bor i ett tegelhus som är 50 år gammalt. När man bor i ett gammalt hus så är det ju alltid någonting som behöver fixas. Vi har dock inte gjort så stora ingrepp under våra snart 30 år i huset. Eller jag har ju bott i samma hus hela mitt liv, men som "projekt Groop family".


Källaren fick ju en ordentlig genomgång då vi hade vattenskada för några år sedan. Då jag var barn så pälsades rävar i vår källare. Ena delen bestod av bilgarage för två bilar samt en mörk och fuktig potatiskällare. Resten bestod av bastu, tvättstuga och allmänt lagringsutrymme. Numera har pannrummet flyttats närmare ingången så att man inte behöver dra ved genom hela källaren. Gamla garaget har delats på mitten och halva är tvättstuga och resten är lagring för arbetskläder och vedlager. Andra delen består av bastu, duschrum, musikrum och kontor/gästrum. Ingen kan gissa att där torkades rävskinn i början av 70-talet. Hur luktade det i vårt hus då tro? 


För ca 10 år sedan byttes de gamla spruckna takplattorna ut till plåt och för snart 20 år sedan renoverade vi köket. Tänk vad tiden går. Vi har ju nytt kök!


Nu senaste vår gjorde vi ju nytt ventilationssystem upp e stugan med insug och utsug av luft. Stugan var helt enkelt för tät och vi hade problem med inomhusluften. Det bildades mögel på väggarna i skrubbar och i duschrummets fönster. Då man hade sängkammardörrens dörr stängd över natten så kunde man nästan skära luften med kniv på morgonen. Allt detta är borta nu och luften känns frisk ännu då vi stiger upp.


Nu upptas mina fantasier ganska ofta om att snygga till stugan lite. Den tyngsta delen av detta projekt är delen att övertyga maken om detta projekts förträfflighet. Han började med ord som omöjligt, men har nu allt mer börjat använda ordet onödigt. Nåjo, visst. Men ibland så får man faktiskt göra saker som är onödiga också. 

Min tanke är den att vi ska lämna denna plats bättre än då vi kom. Göra huset snyggare, mer attraktivt. Visst onödigt, väggarna håller ju ute köld och väta, men en 50 år gammal tegellåda är faktiskt inte snygg.


Så nu sparar jag bilder på datorn då jag hittar snygga fasader. Och drömmer om mitt fina hus.


Vad är väl ett rött trähus med vita knutar på landet? Det kan ju vara tråkigt och onödigt och.....alldeles underbart!

 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards