Alla inlägg den 16 januari 2018

Av Cindi Groop - 16 januari 2018 21:43

Nu finns risk för att det kommer att bli ett onödigt långt inlägg igen. Men det jag egentligen tänkte skriva kommer att komma i skymundan lite pga dagens och gårdagens överraskande händelser.


Ja i vilken ände ska jag riktigt börja nu för att få någon ordning på detta?


Igår skulle Liam få följa med hem till storasyster i Övermark för att jag skulle få kasta ut julen ifred. Senare på kvällen skulle Krister och jag iväg till Kristinesstad för att äta mat och prata lite med andra bönder på en träff ordnad av Österbottensk svenska producentförbund under rubriken "Oss bönder emellan".


Så var planen och allt det gick som vi tänkte. Jag slängde ut julen.

 

Det här var allt som granen lämnade efter sig. Så vi får vara nöjda. Linn hade en jättefin julgran i Övermark, men hon fick ett 10 liters ämbar med barr!


Nåjo, bondemötet var klart 10-tiden och vi for till Övermark för att hämta hem Liam på vägen hem. Han tyckte det var jättespännande att få vara ensam med storasyster i Övermark så han hade inte givit sig till ro med eftermiddagsvilan. Då han dessutom ännu var vaken då vi dök upp så var han lite på övervarv. Storasyster var trött i alla fall.

In i bilen och hemåt i snöstorm. Liam tystnade ganska direkt han kom in i bilen och sen var det bara att byta om till pyjamas och lägga honom i sängen. 


Och nu borde ju den dagen ha varit slut. Men, jag skulle ännu ut och titta till alla djuren och promenera hundarna.

Det behövdes dessutom eldas i pannan igen eftersom det var -8 grader och storm. Så jag gjorde upp eld och gick min runda. Drog gräs åt bässarna, förde in gräs på foderbordet åt tackorna och gick ett varv och såg till hästar och kor. Djuren hade lugnat ner sig nu från morgonen då de hade varit ovanligt stressade och springiga. Allt var lungt.


Jag gick in igen, stoppade i en ny omgång ved i pannan och beslöt att göra lite kontorsarbete medan jag väntade att pannan skulle bli varm. Klockan var väl kanske närmare 1 på natten, men alla pojkar sussar sött och jag är ganska klarvaken ännu efter den minst sagt friska promenaden. Jag läser och skriver lite e-post och tänker till sist se på facebook  "om naon katt ha stjiti i naon bytt" som min far brukar säga.


Ganska snart ser jag en uppdatering i gruppen vargobservationer i Österbotten att 5 vargar har setts korsa strandvägen norr om korsningen i Norrnäs på väg österut klockan halv 5 samma eftermiddag.

*gulp* -vem bor nordost om korsningen i Norrnäs?


Om jag inte förr var klarvaken så blev jag nu. 5 vargar alltså, inte 1, utan 5.  Jahaa! Det var därför kossorna var stressade! Är det också därför som katterna inte vågat vistas på gården den senaste veckan?


Jag hör hundarna som skäller i sitt rum. Varför skäller de? Är vargarna här nu?

Hundarna har ju också skällt om nätterna senaste veckan. Jaja, allt har sin förklaring.


Då pannan brunnit klart, s¨söker jag mig så småningom till sängs. Men det blir ingen djup sömn denna natt. Jag vaknar med jämna mellanrum och lystrar. Hörs något ovanligt? Nej, allt som hörs är den kalla vinden som pinar på där ute. Kommer allt att vara som det ska i morgon?


Nästa morgon går Krister upp tidigt, sin vana trogen och Liam och jag ligger kvar och drar oss. Jag har lämnat en lapp på köksbordet så också Krister ska veta om att det kan finnas varg på backen. Han ringer inte och söker hjälp, så jag sjunker in i en lite tryggare sömn.


Så idag är Liam hemma, så jag gör inte så mycket nytta. Vi bygger pussel och tar det lungt.

Krister ska äntligen fixa en vattenkopp åt tackorna med flottör så att jag slipper springa med vattenslang och varmvattenämbar.

Han stänger in tackorna bak i liggbädden så han får jobba ostört med att ta bort den gamla och sätta in en ny. Inte så enkelt, men innan kvällen har jag en ny fin eluppvärmd vattenkopp i bruk. Jippii.

 

Tackorna har förstås varit lite rädda medan han har kapat järn med vinkelslip coh svetsat och hållit på. Men då han släpper ut dem får han se en något oväntat.

 

Hoppsan!

Jahaa! Tackorna ska visserligen lamma lite tidigare i år enligt planen, men dock först i månadsskiftet mars-april. Så vad är då detta?

Nå just så. Våra vårfödda dorperbaggar blev visst tidigt könsmogna, helt tydligt.

Krister ser att lammet diar, så läget är under kontroll. Han sköter kossorna som vanligt och kommer in på mat halv 7 tiden. Så då får jag gå ut och ta hand om den lilla.

(Liam har inte sovit middag idag heller. Håller han på att avsluta eftermiddagsvilan eller vad är det fråga om?)


Jag hämtar värmelampa och stänger in mor och dotter i en enskild box. Ger tackan gräs och vatten.

 

Lammet är stort och fint. Det kommer nog att klara sig fint. Jag börjar inte försöka flytta dem till värmen i häststallet nu ikväll. De får klara sig i den kalla lösdriften. Det är visserligen fortfarande ca -6 grader, men det drar inte i lösdriften och de har torr halm och en lampa att värma sig med.


Jahaa, en tacka har redan lammat. Nå hur ser de andra tackorna ut?

Jag sveper med pannlampan över 40 tackor. Jo just så, jag ser några till som har ett ganska så stort juver.

Och titta där!

 

En 75% dorper ungtacka, 9 månader gammal. Hon tänker visst lamma i natt hon!

Jag stänger in henne i samma box som hon som har lammat, men gör den extra stor ,4*2m. 

Klockan är just 9. Jag går in och tittar på Mandelmans på tv. De har visst lamning där ikväll också. 

Ser på programmet. Får Liam i säng och går ut igen.


Ungtackan står och krafsar i bädden. Jodå, hon ska nog också få lamm nu. Men jag hinner nog gå in i värmen en stund medan förarbetet pågår. Och skriva ett litet blogginlägg, eller ett långt.

Men nu har vi kommit till slutet av detta inlägg och jag får dra på mig varma kläder igen och bege mig ut i natten.

Det var inte meningen det skulle bli så här.......


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards