Alla inlägg den 9 mars 2018

Av Cindi Groop - 9 mars 2018 13:07

Idag har jag kontorsdag. Så jag passar på att sticka in näsan på bloggen en stund för att blåsa ur hjärnan lite.


Jag har idag gjort en investerinsgstödsansökan på datorn för en planerad täckdikning.

Och ni kan inte tro hur invecklat de kan göra saker. Alltså vi vill bara täckdika en åker. Hallåå!!

Bilagor på beskattningen och 10 bilagor med planer och kartor och två sidor med utredningar över nyttan med investeringen och gud vet vad. 

Jag måste bara ringa en gång till helpdesk i alla fall.

Och nu tror jag att den är inlämnad. I alla fall kom jag lyckligt fram till sista sidan och klickade på SKICKA, så kanske det fungerar?

Sista inlämningsdag är 15.3, men idag är Liam hos mormor och morfar, så jag kan sitta ifred vid datorn. Sådana här saker går inte att göra samtidigt som man bygger puzzel och räddar katterna från bollar i huvudet.


Men en annan "rolig" byråkratisk incident hade vi denna vecka också. Ja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Vi har nämligen haft sommargrisar några år. Lucas hade 3 grisar som sommarjobb 2009, så blev de 6 st 2010 och så tolv st 2011 och 2012. Då vi började med grisarna så var det inte så noga med anmälan till registret, men reglerna har skärpts år från år och då vi hade de sista 10 grisarna 2014 så var det en väldans massa pappersarbete innan vi fick tillstånd att skicka grisarna till slakteriet.

Men vi fyllde i all papper och allt var frid och fröjd. Efter slakten så skickade jag in en blankett till svinregistret att grisarna var utmönstrade. Vi visste ju inte då om vi skulle fortsätta med grisar eller inte.


Nåväl, efter det så har vi fått ett stödansökningsprogram där vi kan söka lantbruksstöd elektroniskt. Då man öppnar det programmet så får man en lista på vilka stöd man har sökt, vilka som utbetalts samt vilka djur som finns på gården enligt djurregistret.

Där står hur många kossor vi har i nötkreatursregistret, hur många får vi har i fårregistret samt hur många grisar vi har i svinregistret.


Då jag 2016  läser genom listorna ser jag att vi har 12 svin. 

12 svin hade vi senast 2012. Jag skickade en utmönstringsblankett till svinregistret och meddelar att vi har 0 svin, det är ett misstag att de fortfarande finns i registret. Så var det klart. Trodde jag.


Förra våren då jag igen ska fylla i stödansökan ser jag att det fortfarande står att vi har 12 svin. 

Jag beslutar mig då för att elektroniskt fylla i att vi har 0 svin på samtliga våra djurhållningssignum. Detta var i maj 2017. Nu måste de väl fatta att vi inte har några svin?

De här svinen börjar ju nog bli ganska ålderstigna vid det här laget.

Döm om min förvåning då vi nu får ett brev på 7 sidor med massa kryss för bristfällig rapportering av antalet grisar.

MEN VI HAR INGA GRISAR!!!!! De är fortfarande 0 st.

Så jag skickar e-post till svinregistret och berättar igen att vi har inga svin.

Det tar inte lång stund så ringer de till Krister och säger att de inte förstår mitt brev, kan han förklara? Han ringer då till mig och ber mig ringa och reda ut detta. Ok, jag ringer och får då förklarat för mig att eftersom jag rapporterat i maj att vi har noll grisar, så borde jag även ha rapporterat i juni, juli och augusti hur många svin vi har, för då har de kontrollräkningsmånader.

Men vi har inga svin.......


Så hur ska jag då göra för att få ett slut på detta. Ja det visste de inte på svinregistret utan de bad mig kontakta landsbygdssekreteraren i kommunen och fråga dem. På riktigt? Ja.

Ok. Jag skriver e-post, eftersom klockan är efter kontorstid, till landsbygdsekreteraren och berättar om mina grisar, som inte finns på riktigt, men nog i registret.


Hon svarar snabbt att jag måste fylla i 2 blanketter en som heter Registrering som djurhållare, där jag kryssar i att vi slutar med svin och så ytterligare en ansökan på 7 sidor som heter djurhållningsplatser registrerings-/ändringsanmälan, där jag då kryssar i att ett djurslag tas bort från djurhållningsplatsen.

Kryss, kryss, datum och underskrift.

Nu ska jag bara skicka in dessa, ja och så bad människan på svinregistret att ringa och berätta vad landsbygdssekreteraren sa att vi skulle göra så att hon gör likadant i sitt register.


Alltså allt detta för några svin, som inte finns.....


Jag undrar hur många byråkrater det finns för varje jordbruksföretag? Vi håller nu igång flera enheter i alla fall.


Nu är det nu så stillastående i hjärnan så jag knappt minns vad det var jag skulle göra idag. Ja, så spydde katten på golvet och Nemo blev så glad då jag slängde ut katten att han trampade i sin skål med surmjölk som han äter pga att han får antibiotika.

Ja det är en helt annan historia....


Jag behöver lite uppggande musik!



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards