Direktlänk till inlägg 18 mars 2018

Fårfundering

Av Cindi Groop - 18 mars 2018 05:15

Som ni vet så orsakar mina får mig mycket huvudbry. Hur många ska vi ha? Var ska vi ha dem? Ska jag satsa på renrasig dorperavel? Vem ska köpa slaktlammen?  Och nu då vi åtagit oss att sköta en ö till med fårbete så måste jag ju ha tillräckligt med får. osv osv....


Som tur är så har jag begåvats med smarta barn. Igår suckade Linn och sa -men mamma, kan du inte bara spara så många tackor som du behöver för betet och så betäcker du bara en liten del, så det inte blir för mycket jobb?


Inte betäcka alla??????


JAAA, förstås, så kan man göra. Då löser sig många problem.

För det första så kan jag bygga fårhus som vi tänkte på området som vi köpte till som ligger en bit från gården.

Så var planen då vi köpte till området, men så konstaterade jag att det blir för jobbigt att springa dit 17 gånger i dygnet under lamningstider. Jag kommer att missa fler lamningar och risken att lamm dör blir större. Nej, lammande tackor vill jag ha nära.

MEN om jag bara betäcker några tackor så att vi får tillräckligt med lamm för rekrytering och egen slakt, så blir det ju inte så mycket merarbete.

I dagens läge så är det ju dessutom svårt att bli av med lamm till slakt och slaktpriset är vedervärdigt lågt. Man får helt enkelt inte ersättning som motsvarar kostnaderna man har för att ta fram lammet till slaktmognad om man säljer till slakteri. Lammen har ju så låg slaktvikt ca 18-20kg kött per lamm, så kilopriset borde vara mycket högre om det ska täcka kostnaderna. Ja tänk om jag skulle räkna kostnaderna för allt nattvak under lammningstider......


Men om jag nu bara betäcker de bästa tackorna så har jag mycket mindre bekymmer:


-jag behöver bara 1 bagge. Rocky som jag har nu, så kan jag använda som ensam bagge i flera år ännu. Hans döttrar sparar jag bara som betesdjur


-jag kan låta baggen gå bara 3 veckor med tackorna som ska betäckas = bara 3 veckors lamningstid

Eftersom det med en sådan produktion, som vi planerar nu, inte är mesta möjliga lamm vi eftersträvar så gör det inget ifall inte alla tackor blir dräktiga under betäckningsperioden. Vi får nöja oss med de lamm som kommer bara. Istället spar vi tid och bekymmer då vi kan planera in lamningstiden på kort och intensiv tid. Toppen! Vilken skillnad att ta ner nattvaket från 2 månader till 3 veckor. Dessutom kan lamningen fortsätta att vara i månadsskiftet april-maj så att vi inte behöver ta emot lamm under den kallaste perioden. Detta för att vi kan sätta de vuxna djuren på bete på ön ute i havsbandet, utan lamm. Mindre risk att havsörnen ställer till problem med bara tackor.


- jag har alltid träningsfår att valla på. I dagens läge så är alla tackor antingen dräktiga eller har för små lamm att träna på under vinterhalvåret. Men med detta system kommer det hela tiden att finnas lediga tackor som inte har något annat för sig än att äta och träna vallning. Vilken bonus!


- alla lamm kan slaktas hemma! Mycket mindre bekymmer och ingen stress för djuren. Precis som jag alltid har velat ha det.


Ahhhh, så skönt att äntligen ha fått ordning på mina funderingar. Det behövdes bara lite input från nya ögon. Jag har ju gått och oroat mig för att jag inte sett någon lösning som skulle fungera bra både för mig och för fåren. Och så var lösningen sist och slutligen så här enkel. Mera tackor, men färre lamm!


Nu återstår då bara att boka en byggare till sommaren för att ändra om en befintlig lada till fårhus.

Dags att börja planera. Yeiii! Utfodring och vatten måste fungera smidigt.


Och sen då slakterierna börjar betala ett ordenligt pris för lammkött kan vi fundera en gång till. Men vi producerar i alla fall ingenting som marknaden inte vill ha.

Känslan då allting faller på plats......skönt.


Och inget spring på foderbordet av gulliga lamm ska vi ha i nya fårhuset.

 


Återstår nu bara lamningen för de 20 tackorna som inte lammat än i år. Men nästa år kanske det bara är 10 st totalt. Längtar!


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards