Alla inlägg den 18 april 2018

Av Cindi Groop - 18 april 2018 06:56

Alltså vad är det här?


Jag fick en uppmaning att ta mig upp ur soffan nu och skriv nya inlägg. Men nu då jag ska ladda in bilder från senaste veckan så hittar inte bloggen mina bilder!? What? Teknikskit. Jag ser ju att bilderna är sparade på datorn, men då jag ska öppna dem via bloggen så syns bara äldre bilder. Hur kan det vara så? Bilderna finns ju i samma mapp! Börja bloggandet med frustration kanske inte är så lyckat. Nu borde det vara den där dataexperten i lådan igen.

Min epost verkar dessutom ha fått virus eller något. Jag kan ta emot post, men inte skicka. Det är ju också aningen frustrerande. Jag har skickat förfrågan till min webmaster, men inte fått svar. Så bara att vänta. Eller skaffa ny epostadress. Att göra en ny adress är ju inte så svårt, men innan man har fått alla kontakter att byta till rätt adress, så kan det ju vara lite struligt. Nå, jag ska ge det några dagar än innan jag byter. Nu använder jag Kristers epost då jag ska skicka något, så det går ju.


Igår var jag på ÖSP,  producenternas vårmöte i Vörå. Intressant dag som vanligt. Jag var egentligen kallad som medlem i SLC´s fullmäktige, men delegaterna från västra Närpes fick förhinder, så jag fick hoppa in som delegat på samma gång. Vargen, djurskyddsövervakningen och stöden kom till diskussion förstås.


Jag har också denna vecka fått skriva en artikel om simmental i Finland för den norska simmentalföreningens tidning. Det var ju lite spännande. Vi har ju nordisk simmentalträff här i sommar, så de ville väl ha lite info om Finland därför. Ska bli intressant att se det i tryck.


Resultatet på köttdjurens högsta vikter kom i senaste Nauta-tidning. Räfbackens Doris var tyngst i landet 2017! Yeiii!

Doris bor i östra Finland nu och har fått sin första kalv. Det var faktiskt 4 av de 10 tyngsta kvigorna som kom från Räfbacken. Bara en tjur dock.

Jag sålde ju samtliga kvigor till avel förra året, så ingen av dem finns längre kvar här, men roligt i alla fall.


Ute kommer kalvar och lamm i ganska passlig takt.( Jo, här skulle jag haft gulliga foton.....)

Den sista seminerade kossan fick en kokalv på 71kg! Hon hade gått en vecka över tiden av någon anledning. Men kalven kom rätt väg, så inte vet jag vad hon väntade på. Vi fick hjälpa till och dra, men inte var det så speciellt tungt. Tyvärr är hennes framben böjda lite fel. Vi trodde det skulle räta ut sig så småningom, men nu måste vi nog börja hjälpa till. Linda med bandage och stöda med en slang och Jesustepj runt om.


Och de två första kalvarna efter vår nya egna avelstjur Räfbackens Charmör har ploppat ut. Båda kalvningarna gick utan assistans. Pigga små kalvar. Precis som jag ville att Charmörs kalvar skulle vara. Nu får vi hoppas att resten av kalvarna bara ploppar ut och skuttar runt.


Idag ska jag avvänja överraskningslammen. Japp de börjar redan bli 3 månader. Och denna gång ska de inte hinna betäcka några tackor. Banne mig.


Ha en bra dag. Det är VÅÅÅÅÅÅÅR!!!!!!!


Ja! och min mormor fyllde 101 år igår! GRattis Amirika-mommo!     





Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards