Alla inlägg den 22 juli 2018

Av Cindi Groop - 22 juli 2018 13:02

Vilken fantastisk sommar vi har! Vecka efter vecka sedan början av maj har prognosen visat uppehåll och värme. Åhhh, vad jag saknat detta! Nu lever jag. Hela mitt väsen suger i sig av denna sköna värme och både hår och hy får en annan lyster. Visserligen är det ingen höjdare att jobba utomhus då det blir långt över 30 grader varmt i solen, men man kan ju arbeta på kvällen. 

Nu är jag ju ingen strandhängare, men jag har nog faktiskt simmat några gånger redan. Fast temperaturen på vattnet i sundet där vi håller till inte är mycket att hurra för. Det är för kallt för att kallas njutbart.


Fast jag då mår toppen, så finns det förstås allvarliga konsekvenser av det torra vädret. De som köper mat i butiken behöver ju inte oroa sig förstås......., men för oss längst ner på näringskedjan så börjar sakta inse fakta. Det kommer att finnas för lite foder i vinter. För lite foder betyder mera djur till slakt i höst, vilket innebär slaktningsköer och till nästa år mindre kött. Vi får innerligt hoppas att vi slipper se tragedier både bland djuren och bland bönderna. 


I Sverige, Norge och Danmark är läget till och med ännu värre. Beten som torkar bort tvingar bönderna att börja använda vinterfodret redan nu. Vinterfoder som på sin höjd har gett halva skörden i år. Vinterfoder som tar slut i september....... 


Vi hade ännu hoppats att andra skörden skulle kompensera i mängd det som blev borta av första skörden. Nu måste vi börja slå andra skörden pga att det börjar vissna. Vi fick 5mm regn igår. Första regnet sedan midsommarafton. 5mm räcker inte alls. Ännu kan vi lite hoppas på en tredje skörd, men då krävs minst 50mm regn och fortsatt värme. Kommer frosten tidigt så är vi helt ärligt i pisset. Något motsvarande har vi aldrig tidigare upplevt. 


Det här som lite uppdatering om vad som kretsar i våra tankar just nu.

Vi har haft mycket på gång i sommar och jag lovar skriva mer så småningom. Men denna vecka ska jag njuta av 30 grader varmt. Njuta av värmen samtidigt som det gnager i bakhuvudet att jag borde önska mig regn.


Jaha, nu spilldes det visst ut saft.....


Återkommer.

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards