Direktlänk till inlägg 17 september 2018

Nattprat

Av Cindi Groop - 17 september 2018 03:38

Ja, inatt är en sån konstig natt då jag inte kan sova. Inget speciellt som gnager, men så här blir det bara ibland. Varför inte uppdatera bloggen lite!


Jonä, ute är det så mörkt så jag ser knappt bokstäverna på tangentbordet framför mig. Men händerna minns visst ganska bra i alla fall.


Vi har haft ganska mycket på gång denna månad. Vanligt arbete som bara måste göras. Krister har tömt liggbäddar och gödsellagren. Jag har byggt stängsel.

Hmmm, jag borde nog hitta några minuter varje dag att skriva. Det händer så mycket, men man glömmer så snabbt.


I helgen packade jag i alla fall 5 baggar i transporten och for med Yezz och höll vallningsuppvisning under baggauktionsdagen i Ilmajoki. Med på uppvisningen var Sofie från Solkulla lamm och Josefin med Yezz valp Affe. De hade lovat ihållande regn hela dagen, men tack och lov så var det mest tillfälliga skurar. Uppvisningen gick bra och det var riktigt trevligt att träffa en massa gamla bekanta inom fårvärlden. Mycket svenskspråkiga bönder mitt i finska Ilmajoki.

Det mest spektakulära denna dag var dock att vi hade besök av en älg här hemma straxt innan jag kom hem!

Linn hade kommit cyklande längs Norrnäsvägen för att sköta om hästarna då hon plötsligt får se en älg stå på en gräsmatta på Sjöslättvägen. Hon stannade förvånat cykelt och sa något i stil med: Hej Älgen! Varpå den galant hoppade in i vår hage med nybyggda rovdjursavvisande stängsel, sprang över ängen, rev ner en bit stängsel, över en gräsmatta till, in i hagen igen på andra sidan och så ut igen på Humlegårdens tomt. Vidare längs vägen i full karriär tills den nästan var framme till hästarnas hage, där tre hästar stod och såg förvånade ut, älgen tvänitade, svängde på klacken och for längs skogskanten bort och försvann.

Skadorna på stängslet är tack och lov inte så stora. Några lutande stolpar och slaka elband, men inget som är sönder vad jag som hastigast kan se.


Ja hör ni, klockan närmar sig 5. Ska jag försöka lägga mig en stund till eller är det för sent, eller för tidigt eller hur man ska uttrycka sig?

Idag ska jag köpa mer rödfärg till renoveringen och föra burkarna till brädgården som ska grundmåla lite mer bräder. Liam ska till Päivis, så jag hoppas hinna med mycket under dagen. Han har tyvärr gått in i en mammafas då jag lämnar honom. Han trivs nog helt bra, men mamma borde vara med hela dagen.....

Det känns så illa i hjärtat då man tvingas lämna en gråtande liten kille. Hoppas det går över snabbt. Jag vet att han har det bra på dagis, men ändå gnager det dåliga samvetet då han blir ledsen.


Jo, får berätta mer om djuren vid ett annat tillfälle. ska försöka blunda lite till. Gonatt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards