Alla inlägg den 7 december 2018

Av Cindi Groop - 7 december 2018 06:30

Jag tänkte ta en snabb resegenomgång nu medan lillen ännu sover, så kanske jag hinner djupdyka i resan vid ett annat tillfälle.


Alltså söndagen den 18 november landar vi i San Fransisco på eftermiddagen. Taxi in till hotellet Hilton Park 55 vid Union Square. Helt bra hotell, inget extra, men en bra bred säng, tv och dusch. Allt man behöver för en natt. Ingår ingen frukost så vi sökte oss ut på stan på frukost. Hittade ett härligt frukostställe. Måste bifoga bild senare, man tror nästan inte det är sant.

Vi kom till San Fransisco samtidigt som de hemska skogsbränderna pågick i Paradise där många människor miste livet och ännu mer miste sina hem.

Vi hade hört rapporter om att det var dålig luft i San Fransisco och var lite oroliga för att det skulle vara svårt att andas och hade som plan B att inte stanna utan direkt köra ner till Fresno. Och visst var det dåig luft, smogen låg tät, men det var inte svårt att andas och ingen röklukt kändes så vi beslutatde oss för att ta vår planerade semesterdag.

Under dagen gick vi mer än 20 000 steg upp och ner i backarna i SF. Vädret var toppen, ca 20 grader varmt, perfekt för att bara vandra omkring.

Nåja, återkommer med detaljer.

Tisdag morgon tog vi taxi ut till flygfältet igen för att hyra en bil och så körde vi ca 4 timmar till Fresno.

Träffade vår moster för lunch och så for vi alla till mommo Martha.

Sen for vi till vårt boende på ett airbnb ställe bara 2,5 km från mommo. Helt fantastiskt att vi hittade bra övernattning på promenadavstånd. Fortfarande lite chockad över hur bra det blev.

Stannade i Fresno till söndag morgon då vi körde ut till Monterey vid stillahavskusten. Övernattning där, promenad och sightseeing innan vi fortsatte till santa Cruz för en promenad vid stranden och lunch vid piren.

Efter lunch fortsatte vi till Big Basin för att vandra bland de stora redwoodträden och till sist upp till Palo Alto, mina morföräldrars tidigare hemstad för övernattning hos vår mammas småkusin för två nätter. träffade även mommos yngsta syster där.

Hemfärd på onsdag kväll för att komma till Norrnäs på torsdag 22.30


Allt praktiskt på resan fungerade perfekt. Många upplevelser har vi haft och jag kommer att försöka gå djupare in på vad vi fått vara med på då jag har möjlighet. Ville idag bara gå igenom i stora drag, så ni hänger med i svängarna.

Det är så många känslor på en sån här resa och det tar sin tid att smälta allt.


Jag har alltid haft en längtan till Amerika. Jag trivs så fruktansvärt bra där. Klimatet, människorna, naturen, allt känns bara så skönt och bra. Och jag fick lära mig något nytt som jag inte kopplat ihop förr, nämligen det är en speciell doft som känns som Amerika. Jag har känt den varje gång jag varit dit, men inte riktigt fattat vad det är som doftar Amerika. Men nu berättade min syster att det är buxbom som doftar så där specifikt som det bara doftar där.

Roligt att ha hittat källan. Buxbom klarar inte våra vintrar, men kanske jag ändå måste försöka plantera lite amerikadoft. Om så bara för att känna doften en sommar.


Jisses, ungen sover än. Kanske jag hinner ladda upp några bilder då idag ännu så får jag visa lite så småningom.

Ska försöka i alla fall. 

Ha en bra dag!


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards