Alla inlägg den 26 februari 2019

Av Cindi Groop - 26 februari 2019 09:13

Om vi nu lämnar semestern och återgår till saker vi gjort under hösten och vintern.

En stor sak var ju att mina får äntligen fick ett eget hus. Och det började från ett gammalt uthus som använts till förvaring av diverse under många herrans år. Vi köpte det då för 2-3 år sedan och Krister har nu ändrat om det till ett fungerande fårhus. Det blev ett minst sagt lågbudjet hus, men det fungerar bra. Inte den stora hall som jag kanske drömde om en gång, men kanske helt tillräckligt för de behov vi har just nu.


Då man börjar från gamla hus, så innebär det ju först och främst städning av gammal skräp. Halva golvet var gjutet, men resten var jordgolv med stora stenar, döljt av ett rejält plankgolv. Så ut med skiten, in med grävmaskin, dra in vattenledningar och gjut nytt golv.

   

 

Jag borde ju ha fotograferat medan det var fyllt med diverse skrot också, men ni kan ju föreställa er hur det såg ut innan vi började röja.


Så småningom växte ett fårhus fram.

Gjutning av nytt golv, här jämnar jag upp spåren:


 


   

Och passligt till frosten kunde fåren flytta in.

 

Ja det blev ju fullt direkt.

Men här är ännu slaktlammen med och fåren oklippta.


I år använde vi oss för första gången av en yrkesklippare som kom och klippte alla fåren på ett par timmar. Jag var mycket nöjd med hans jobb. Han hanterade djuren väl och han var snabb och stark. Det blir nog att anlita samma tjänst i vår igen.

   

Här har jag samlat fåren i väntan på klippning.

       


  Yezz och jag går till fåren om kvällarna och myser i lugnet bland får som tuggar gräs. Mycket rofyllt.

 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards