Direktlänk till inlägg 18 november 2019

En resa till huvudstaden

Av Cindi Groop - 18 november 2019 20:46

Jo det var så här att vi blev inbjudna att få besöka vår riksdag för några veckor sedan. Detta för att vi deltagit i valarbetet för den nyinvalde riksdagsman Norrback.

Krister såg sig inte ha tid att åka med, men jag ville gärna se med egna ögon hur det går till i riksdagshuset.

Så vi startade tidig morgon med buss  och begav oss iväg mot Helsingfors.


Ja se nu har jag ju redan glömt lite i vilken ordning vi gjorde vad, men vi fick i alla fall gå genom säkerhetskontroll innan vi  kunde gå in. De fungerade ungefär som på en flygplats. Av med ytterjackor, väskor och bälten som kördes genom röntgen och så gick vi igenom en metalldetektor.

Först gick vi på en rundtur genom riksdagshuset.

         

Och sen fick vi lite information av Norrback hur arbetet går till. Och så fick vi ställa frågor. Riksdagsman Ollikainen stack också in näsan och hälsade på oss Österbottningar.

Sen gick vi på lunch och efter lunchen promenerade vi tillbaka för att delta i riksdagens frågetimme i plenisalen.

Samma säkerhetskontroll en gång till och så fick vi traska många trappor upp för att sitta på läktaren och följa med diskussionerna.


 

Jag måste faktiskt säga att jag var förvånad över hur vilt det gick till i salen. Oppositionen var ju förstås livligast med utfrågningar av ministrarna. Men jag hade nog inte trott att det gick till så här. Det ropades och anklagades och pratades i mun.

Ja det var en upplevelse att få vara med.

Jag har ju sett på tv hur vilt det går till i brittiska parlamentet, men finska riksdagen är nog inte långt ifrån. Men vår talman är kanske liiite mer färglös än den brittiska   

 

En intressant dag. Tack för att jag fick komma med!


PS! Hemma hade vi fått tvillingskalvar som inte klarade av att dricka själva medan jag var borta plus en del annat strul förstås. Så det var bara att dra på arbetshalaren då jag kom hem och börja mjölka lite mat i små kalvar. Det gick bra, men klockan var ju 2 innan jag kom in.  Det blev nästan ett dygn på fötter den dagen, men så blir det ju ibland. Nu har jag nog tagit igen sömnbehovet.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards