Alla inlägg den 12 januari 2020

Av Cindi Groop - 12 januari 2020 19:53

Jag inbillade mig att jag skulle få sååå fina växter i mitt nybyggda rum med stora fönster runt hela.

Så fel man kan ha.

 

Så här ser min Giant Sequoiaträd ut! Vad tror ni, finns det hopp?

Det började ju så bra, men sen torkade barren bort, trots lagom fuktig jord och duschkanna så gott som varje dag.

Citronträdet drabbades först av sköldlöss, som jag fortfarande tampas med, och nu tappar den alla blad. Min fina Camelia har tappat precis vartenda blad, hibiscusen ser ytterst lidande ut, buoganvillean har jag slängt.


Suck!


En positiv överraskning har dock mina buxbomsbuskar varit.

 

Så här gröna är de än idag, utomhus. Det hade jag inte väntat mig.

Jag köpte dem för att det skulle dofta som i Amerika och visst, om jag trycker in näsan i det gröna så kan jag ana rätt doft, men det skall väl nog vara 100 meter buxbomshäck innan doften kommer emot då man rör sig ute.


Fortsätter vintern som den börjat så kanske de har en chans att överleva, men om krukan fryser helt så ligger det väl nog tusen bruna blad runt dessa också snart.


Måste annars dela med mig av en lite tråkig sak från butiken.

   

Vanliga ägg kostar 2,22€/kg och ekologiska ägg kostar 6,16€/kg. Vem tror ni får de där extra 4 €/kg? Den ekologiska bonden? Skulle inte tro det.

En snabb googling ger vid handen att producentpriset för golvhöns i juni 2018 var 1,09€/kg och för ekologiska ägg 2,68€/kg. Så för vanliga ägg klarar sig handeln med drygt 100% men för ekologiska måste de ha ännu mer. I pengar blir påslaget 1,13€ för vanliga och 3,48€ för ekologiska per kilo. Jag har ju aldrig varit någon stor stjärna på matematik, men det här verkar nog komma från någon svårförståelig matematikkurs.


Det tråkigaste med det här är ju att många konsumenter väljer, förstås, det billigare alternativet då skillnaden är så här pass stor. Skulle procentpåslaget vara det samma för båda skulle ju kilopriset för ekologiska ägg bli ca en euro billigare än vad det är idag. Nåväl, bara en enkel reflektion i butikshyllan. Skulle handeln bry sig om miljön och djurens väl så kunde ju påslaget vara mindre än 100% för ekologisk råvar också, med tanke på att de är så mycket dyrare att ta fram. Men vad vet jag.


Ät ägg! Billigt, nyttigt och gott.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards