Alla inlägg den 24 mars 2020

Av Cindi Groop - 24 mars 2020 13:10

Idag har simmentalföreningen haft styrelsemöta via webben, och beslutat att vi skjuter upp vårt 30-års firande till augusti 2021. Ingen vits att pressa på och planera nu för att ändå tvingas avboka.


Även samfällighetens årsmöte har vi tvingats skjuta på framtiden. Visserligen står det i våra stadgar att årsstämman ska hållas i mars månad, men regeringsbeslut på att inga möten med fler än 10 personer får hållas väger säkert starkare. Vi hinner nog, tids nog.


Kan hända att jag också beställde några semindoser till idag   

ja, jag vet. Jag har redan mer än jag behöver, men nu kom då det jag efterfrågat. En prövad semintjur som passar åt kvigor och är homozygot hornlös. Det var ju en sådan som jag ännu saknade. Så jag skickade in beställning på 6 doser. Det är ju inte så många! Och rätt förmånliga var de också. Märks nästan inte på räkningen.


Faba hade fått tag på 100st doser av VB Mustik (av Bollerup). Han har jättefina värden på födelsevikter. Och inte dåligt på tillväxt heller. Det blir att gå igenom min semineringsplan nu på nytt, men den här sparar jag enkom till kvigorna. Nu drar jag streck för i år. Inga fler semindoser nu. På riktigt.


Och jag lovade ju presentera min svenska flickor.

 

Det här är Ariane. Fint namn på fin flicka. Och trevlig verkar hon vara dessutom. Social och lite finurlig.

För avelsnördar kan jag berätta att pappa är tyska Caesar PP och morfar är Brandberg. Ariane är dessutom gentestad homozygot hornlös.   


Min andra kviga är Fifi.

 

Fifis pappa är Snobben av Gyllebo, T-tal 111. Morfar är Lovis av Knopparp.

Det var den här jag köpte utan att ha sett henne. Eller jo, jag såg gruppen hon gick i, med säkert 100 andra kvigor. Lugna fina djur kunde jag konstatera. 


Nu måste jag då bara bestämma mig för vilken semintjur jag ska sätta på dessa damer. Jag vill ju förstås ha kanonresultat direkt. Lätt kalvning är ju förstås mycket viktigt. Nå, jag får fundera lite. Hugin passar inte på Fifi, men kanske det blir Mustik till henne. Måste granska släktskap noga. Hugin skulle kunna vara ett alternativ till Ariane. Jag skulle vilja använda den tyska Alvaro PP på Ariane, men då hans resultat är så osäkra än. Vill absolut inte riskera att få för stor kalv på henne. Spännande!


Nå, jag skickade och frågade råd angående vår M.Bovis A-status till ETT. Vi hade ju fått rådet att bara sätta en liten grupp kvigor med Chicago och sedan ta blodprov på kvigorna 2 gånger med minst 4 månaders mellanrum för att behålla vår A-status i besättningen.

Men jag räknade ut att om jag sätter Chicago i koflocken efter att vi sålt årets avelstjurar, så hinner vi ta nässvabbprov på kalvarna 2 gånger innan nästa säsong och kommer upp i rätt statusnivå igen. Annars har vi ju så liten användning för tjuren i år.

Och jo, det går bra. Vi mister vår A-status då tjuren går ihop med flocken, men om proven är godkända så får vi tillbaka vår A-status nästa år.


Så det gör vi. Då behöver jag inte spara någon av våra egna uppfödningar för att betäcka korna i år, utan Chicago får sättas i arbete.   


Om inte jag lyckas 100% med mina semineringar först, så han blir arbetslös   


Nu måste jag åka och posta anmälningrna av importen till nötkreatursregistret innan postbilen kommer.


Nu är jag redan i en lugnare sinnesstämning. Vad passar det för musik idag tycker ni?

Kanske detta:

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards