Alla inlägg den 8 september 2020

Av Cindi Groop - 8 september 2020 13:05

Regnet vräker ner idag, så jag passar på att sitta en stund i kontoret. 

Igår hade vi styrelsemöte med simmentalföreningen och det börjar bli dags att fundera på semintjurar att importera till nästa år.

Men även om det är jätteroligt att sitta och gå igenom semintjurar så har jag tråkigare jobb som måste gå före.


Slaktlistan. Vilka tjurar som är på tur är klart. Det är de som inte duger till avelstjurar, främst pga för höga födelsevikter. Det är bara 5 tjurar kvar nu i höst. Största delen har sålts till liv i år. 

Men nu behöver jag skriva av mig lite för att förhoppningsvis få rensa hjärnan lite och kunna ta ett beslut.

Frågan: 

Vilka kor ska gå till slakt? 363 Beatrice och 376 Brittney har haft inflammerade bakjuverdelar i våras och ska skickas för att vi förhoppningsvis ska få bukt med de fula inflammationsbakterierna. De är de sista nu som har haft problem med juvret. Nu i höst så ser deras juver helt bra ut, så då börjar jag ju tveka igen, men jag vill inte riskera att det kommer igen i vår. Så, bort med dem. Basta!

Men, sen har jag 3 stycken som jag inte vet om de är dräktiga. 271 Vickan blev seminerad i juni, men nu såg jag en ko som hoppade på henne precis 63 dagar efter seminering. Stod hon bara stilla i misstag eller? var det egentligen en ung kviga som var brunstig?

Och så i Chicagos grupp går Polka. Kära gamla Polka. Född 2010. Hon har haft en svans av unga tjurar efter sig allt för många gånger. Inte med 3 veckors mellanrum, som är den vanliga brunstcykeln, utan lite nu och då. Har hon något problem? Cystor? Alltså kära Polka, importerad från Sverige. Henne vill jag gärna ha några år till. Men löns det längre att börja behandla dräktighetsproblem för en 10 år gammal ko? Har någon erfarenhet och kan ge mig råd?

Hon går ju ute på bete ännu, så det går inte helt smidigt att ha någon att känna i henne ännu heller. Kanske jag väntar och kollar då de kommit in.

Så tyckte jag också att 415 Dascha var med i brunsthoppandet igår. Men hon är i samma betesgrupp. Kanske hon får vänta också, så får jag dem undersökta efter de kommit in på stall.

Köttpriset sjunker i oktober, så jag borde anmäla till slakt till v 40. Jo, så gör jag. Tjurarna och de avgjorda korna och en kviga som är tvilling med tjur till slakt nu, så kollar jag upp de andra korna för senare slakt i så fall. Jepp.

Tack för att jag fick rensa huvudet med er   

 


Och ja! Jag glömde ju att säga att det går bra att beställa ekologiskt kött denna gång. Minst 1/4 framdel eller bakdel. Troligen går det att beställa malet kött i ca 10kg påsar också. Beroende lite på hur många beställningar som kommer in.

Leverans i början av oktober. Nu är köttet som bäst och fyllt av hälsosamma omegasyror efter en sommar på grönbete.

Epost, eller telefon, whattsapp eller messenger går bra. 050-5263155, groop.cindi(at)gmail.com 

Det ska ju nog vara lite kött till lingonen också   

 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards