Direktlänk till inlägg 7 oktober 2020

Hur gick det?

Av Cindi Groop - 7 oktober 2020 09:49

Jo, det blev bra till sist.

Efter att jag konstaterat att kon inte kommer att gå i fångstgrinden frivilligt så hämtade jag ett rep och började kasta lasso. Inte en av mina främsta talanger, ännu i alla fall. Jag hade en ögla som jag slängde över huvudet på Zignhild, som skakade på huvudet direkt så att repet föll av igen. Men se jag är ganska envis.......

Och till sist fick jag repet runt halsen. Med hjälp av herdestaven så drog jag öglan över mulen och drog till. Tadaaa! Nu är du fast!

Problemet nu är ju bara att det är flera meter till låsgrinden och kon väger 800kg+. Hmm?.....


Nå först drog jag repet ett par gånger runt et stolpe så att hon skulle förstå att nu var hon nog fast. Hon tog upp till kamp och slängde sig hit och dit och upp och ner, men sakta men säkert fick jag repet kortat. Jag var livrädd att hon skulle hoppa på den lilla kalven, men jag fick henne rätt snabbt utom räckhåll för den. Så jag lät henne kämpa.

Sen då hon lugnat sig lite, tog jag försiktigt upp repet och flyttade det närmare grinden.

 

Nästan framme, men inte riktigt rätt.

 


2 timmar tog det. Men jag är ju envis och kalven är värd att kämpa för.

 

Nåja, till sist:

 

Steg ett avklarat. Nu återstår bara att få den svaga kalven till spenen. Utan att bli ihjälsparkad. Varken kalven eller jag.

Hon försökte nog, men några riktigt ordentliga hugg. Men jag höll avstånd.

Så till sist fick lyckades också steg 2. Kalven fick dricka från alla spenarna. Och kon lugnade ner sig betydligt.

jag drog upp kalven tillbaka i liggbädden innan jag släppte lös Zignhild.

 

Alla inblandade lika trötta, men nöjda.


Nästa morgon gick jag tillbaka för att säkerställa mig om att det nu fungerar som det ska.

 

Och visst. 

Fast kossan var ännu rätt så trött. Men jag visade åt kalven att man kan äta på olika sätt.

 

Kalven har också fått extra selene pga att frambenen är lite böjda. Men hoppet är stort att allt snart blir bra. Idag ska jag öronmärka, men de får bli kvar i enskild box någon dag till.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards