Direktlänk till inlägg 2 december 2020

Förivrat mig?

Av Cindi Groop - 2 december 2020 05:45

Jaha, nu har jag beställt, och delvis också redan fått, nya semintjurar.

Min semineringsexamen är inte avklarad än. Vi har inte fått datumen att passa för examinatorn och kor i brunst. Men det är nog högaktuellt.


Nu i höst har jag fått 5 doser VB Unne och 5 doser Hugin. Gamla beprövade tjurar. Imperator var slut, så de fick jag inte, men då har jag ett knippe VB Mustik som kör omkring i en seminörs bil någonstans. Han ringde då han hade vägarna förbi i förra veckan, men då hade jag ännu inte kväve i byttan, så jag kunde inte ta emot dem. Men de hittar väl fram så småningom. Måste dock göra en preliminär semineringsplan nu utgående från det som finns i byttan just nu.


Men så har jag också förbeställt en massa doser till våren. Varför kan jag aldrig behärska mig?

Jag beställde 5 doser Dora Lee´s Jack och så har jag nu då begärt att få importera privat 10 doser Hiking och 10 doser Moonlight. Men så frågade föreningens sekreterare om någon av oss ville ta några doser av Harley, för att det var någon som skulle vilja ha en mindre mängd av den, men det skulle behövas några beställningar till för att få den importerad.

Nå, tror ni inte jag räcker upp handen? Jodå, jag kan nog beställa 5 doser av Harley också på samma gång. Suck.

Nåjo, intressant tjur. Men nu får jag absolut inte ta mera. Hoppas de inte bjuder ut någon fantastisk tjur nu då ännu i vinter.

 

     Hans morfar är Poldau, som jag försökt på tag på. Men han finns tydligen inte längre. Jag hade tänkt beställa av VB Chaplin från Sverige som har Poldau som farfar. Men vi får inte importera från Sverige nu då de inte gentestar sina semintjurar för sjukdomar. 

Men med Harley så får jag ju in lite Poldau då i alla fall.


Jag vågar snart inte räkna ihop hur många doser jag beställt   

22 i höst och  30 i vår, nämen det är väl inte så farligt?


Jaja, bara jag får den egna semineringstekniken att löpa så ska väl nog det här lösa sig på något sätt.

Så får jag förlita mig på Chicago då, ifall allt blir en flopp.


Det är annars så tråkigt att vi nu i höst bara har avelstjurar efter den egna tjuren Charmör att bjuda ut. Då jag vet hur många intressanta kalvar som är på kommande till våren.

Men min dosbeställning misslyckades ju förra året, då jag trodde jag beställt doser, men beställlningen inte hade slutförts. Det är många som ringer och hör sig för, men alla våra salutjurar som har semintjurar till pappa är redan sålda eller reserverade. Kvar finns 11 tjurar efter Charmör. Men ifall inte han passar till köparen, så har jag inte längre några alternativ. Det hjälper ju inte att jag säger att jag har massor med nytt avelsmaterial på kommande till våren. Inte om man behöver ny tjur till sommaren 2021. 

Då det tar så förbaskat länge att få resultat av det här avelsarbetet.


Frysarna är i alla fall fyllda till bredden nu i höst. Så vi kommer i alla fall inte att svälta ihjäl i vinter i alla fall.

 

Man märker i kristider hur lyckligt lottad man är som får bo i egnahemshus på landet. Vi behöver inte bege oss ut i kollektivtrafik och trängas och mat har vi så vi skulle överleva fast butiken skulle stänga.

Men det var ju det där wc-pappret då förstås........


Nä, men, ta hand om er där ute. 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards