Direktlänk till inlägg 9 februari 2021

Hej! Jag har semester!

Av Cindi Groop - 9 februari 2021 10:41

Ja faktiskt. Denna vecka tar vi de sista 6 dagarna av fjolårets semester. Det regnar i alla fall inte som de gjort på våra två andra semesterveckor. Nä, istället har vi vinter. Jag var i tron att vinter var något vi hade förr?! Nåja, tydligen så finns den än. Vi har väl 20-30cm snö kanske, ner mot -20 på nätterna och straxt över 10 grader dagtid.

Det känns som om jag trampar vatten och inte känner botten. Usch för kallt!

Men snart, förhoppningsvis, hör vi svanarnas glada trumpetande igen och jag kan börja andas normalt.


Igår på vår första semesterdag så var det lite kaos. En häst hade sönder ett lysrör, så det var plast överallt. Korna hade dragit ner stängslet mot skogen. Det var nog trampat på utsidan av stängslet, men alla hade tack och lov tagit sig tillbaka in. Stora tjurarna hade knäckt en planka på foderbordet. Och Chandra, kossan med framfall som jag sparat och hoppats på, fick missfall. Henns framfall hade sakta men säkert blivit bättre, men se ibland så vill det inte.

Då jag ändå sprang med djuren så märkte jag att 486 Gudrun visade tydlig brunst, så jag tänkte att jag seminerar henne på kvällen då jag är ute sista varvet. Ungefär 12 timmar efter att djuret står för ridning av de andra djuren är optimal semineringstidpunkt. Om jag hade anlitat semineringstjänst så skulle ju seminören kommit först nästa dag och det hade blivit onödigt lång tid efter.

Gudrun vet jag är homozygot hornlös tack vare dna-testerna vi gjort nu, så därför tänkte jag använda tjuren Hugin, som har hornanlag men annars passar ypperligt åt kvigor.

Nå, Krister skulle iväg på bankmöte och kom hem först 20.30, så inne efter mina kvällsbestyr var jag vid 22-tiden. Det var första semesterdagen..... Semineringen gick annars bra tror jag. Lite ovan är jag ju ännu, men jag vet ju hur det ska kännas och jag tror det gick som det skulle, men svar får jag ju tidigast om 3 veckor då Gudrun antingen är dräktig eller kommer i ny brunst. 

Ja på eftermiddagen gjorde jag lite kontorsjobb och konstarerar att vårens djurvägningar bör göras mellan 8-30.4. 

Mitt i kalvningstiden, men det ska väl nog gå bra.

340 Alexandra som tidigare varit sjuk och därmed gått ner i vikt fryser då mätaren visar -20 grader, så hon blir inbäddad med 3 täcken varje natt.

 

Vi försöker få upp henne i hull, men hon ger ju ännu mjölk åt sin kalv, så det går lite långsamt. Bra aptit har hon nog, så det går åt rätt håll, men kölden hjälper ju inte till direkt.


Idag, andra semesterdagen, kom gubbarna som ska spränga bort sten på vårt nya ihopslagna skifte. Så Krister drog på värmehalaren och försvann tidigt i morse.

Liam har Päivisdag, så jag är alldeles allena. Linn håller på med sina hästar, 4 stycken för tillfället. Antalet varierar som vanligt.

 

Och Lucas är på inträdesprov till Tammerfors. Inte vet han ännu vad han vill bli, men han söker lite hit och dit och så får ödet avgöra vad det blir till hösten.


Men här sitter jag i lugn och ro. Med mig har jag mina underbara två valpar.

 

Och nej, jag ska inte ha två, men Orca, den ljusare närmast kameran, ska exporteras till Sverige. Så hon måste vara kvar tills hon fått sitt rabiesvaccin och sen tre veckors karens efter sprutan. Så ungefär 20 mars borde hon vara klar att åka. På vilket sätt vi ska få henne till Sverige då är lite oklart eftersom gränserna är stängda åt båda hållen. Men det är ju långt till slutet av mars, så världen kan ju se annorlunda ut då. Den mörkare är min Ozkan. Underbar tjej.

Det bara bubblar i mig då jag tänker på framtiden med henne. Linn bara fnyste då jag idag började fundera på var vi skulle ha alla Ozkans pokaler?    Nä, men visst måste vi försöka tävla lite i alla fall. Ser fram emot att få börja träna.

Liam börjar ju förskolan i höst också, så jag räknar med mer egen tid.


Okej, vad ska vi göra av denna dag? Valpklor ska klippas, jag behöver handla mjölk, vad blir det till middag?

Jag borde passa på tillfället och ta en promenad medan solen är uppe för en gångs skull då jag är ledig, det blir ju vanligen i mörker om kvällarna. Hade det varit sommar så hade jag ju varit ute från morgon till kväll, men nu tar det nog emot. Och jo, jag borde spänna på skidorna, helst en gång denna vinter. Men jag tycker faktiskt inte att det är värst kul. Men ni vet, man borde. 

 
 
Amisa

Amisa

9 februari 2021 14:34

Jag trodde att du bor i Sverige. Är det i Finland du bor? I vilken trakt i så fall?

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Cindi Groop

9 februari 2021 14:40

Jo, jag bor i Finland, Österbotten. Ca en timmes bilfärd från Vasa söderut.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards