Direktlänk till inlägg 3 april 2021

Rubrik saknas

Av Cindi Groop - 3 april 2021 14:52

Idag är det påsklördag och jag borde egentligen städa huset. Det har blivit lite eftersatt på sistone med lamningar och kalvningar på agendan. Men jag söker ju undanflykter från städningen, så jag kom på att det nog är hundra år sedan jag skrev något på bloggen sist. Det måste jag göra först. Städning efteråt. Det gäller att prioritera rätt.


I ugnen ligger en älgtjälknöl och gottar sig. Tänkte göra en potatisgratäng till. 

Liam fick gå på påskäggjakt på gården i år igen. Det går ju inte att gå mellan gårdarna och be om godis, som annars är tradition här på påsklördagen, under rådande pandemi. men huvudsaken man får godis.

Det fokuseras annars väldigt mycket på vad man inte får göra. Tror att det vore mycket bättre för alla att tala om allt som man faktiskt får göra. Så skulle inte alla känna sig så instängda och begränsade.


Jag gjorde annars något väldigt upplyftande idag. Jag beställde växter på nätet! Tjofaderittan.

Oj, vad det är kul.

Jag är extremt dålig på att köpa saker till huset. Ni vet man ska fixa och göra fint. Nix, det går inte. Har inte den genen.

Men växter! Fy farao vad roligt.

Vet inte om jag vågar skriva om allt jag beställde   

Men visst, det måste jag ju. Ett citronträd, det förra drabbades ju av sköldlöss och vi förlorade kampen. Ett bananträd! Crazy? I know!

Ett periskaträd. Jo, jag har försökt två gånger förr och de frös bort, men, denna gång tänkte jag köpa en stor kruka och ta in den i vita huset till vintern. Förr har jag ju inte haft någonstansatt vinterförvara växter frostfritt. 

Hoppas ingen klagar då jag kör in en massa växter i höst.


Så köpte jag en trumpetblomma att ha på terassen och så fick jag visst en pion då jag kom över en viss summa. Sen köpte jag några påsar med blommande ängsväxter för bin och fjärilar.

Jaa, och så en praktmagnolia (måste också in i verkstan) och en vit trädlilja.

Well, vi får se hur allt lyckas.


I övrigt så pågår ju som sagt både lamningar och kalvningar. Just nu så har jag inte hunnit reflektera så mycket över resultatet, haft fullt upp med förlossningar och nattvak. Men många nya semintjursavkommor har kommit och även två kalvar efter Chicago av Katslösa. Två fina kvigkalvar. 

I stort sett så är det fina kalvar. Nu har jag ju mest bara vägt och märkt och släppt ut, men jag ska ta mig tid att titta på dem lite närmare snart. 

Lamningarna har däremot inte gått så smidigt som vanligt. Hade en ungtacka med slidframfall, Båda lammen dog. Sen hade jag en annan tacka som hade 1 stort lamm som också dog. De andra har också mest haft 1 lamm vardera, så det blir inte många lamm i år. En har fått 3. Några har fått 2, som är optimalt. Tror vi är uppe i 21 levande lamm nu på 16 tackor.


Nästa vecka kommer slaktbilen. 4 kor och 2 tjurar. Och jag vet inte jag ska klara av det, men Polka är anmäld till slakt. Hon har inte blivit dräktig   


Nu kom en son in. Måste avsluta. Återkommer någon gång 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards