Inlägg publicerade under kategorin Semester

Av Cindi Groop - 26 juli 2019 22:41

Efter Gränna fortsatte vi resan neråt landet längs E4. I Husqvarna svängde vi in på jakt efter vägkarta. Hittade ett ICA som inte hade kartor men visade oss vidare till biblioteket. Biblioteket var semesterstängt, tillbaka till ICA. Jag frågade om de inte kunde ta fram en vägkarta över södra Sverige på datorn så att jag fick ta ett foto med mobilen. De printade istället ut några kartor åt mig, som inte var så tydliga, men åtminstone syntes huvudorterna.

Vi fortsatte vår väg lite tryggare. Jag som kartläsare och Krister som chaufför.

Plötslig skrek Liam -pisspaus. och vi svängde av E4 på första bästa avtag. Hittade en älgpark och ett café med fiskbutik.

Passade på att ta en kaffe och dela på en räkmacka. Och se där, mitt i ingenstans fanns vägkartor!

Jag kalkylerade en ny rutt och resan fortsatte. Vi beslöt köra längs östkusten den sista sträckan via Kivik, Rörum och Simrishamn. Mycket mysigt område. Liam sov längs den sträckan men vaknade då vi stannade till i Simrishamn. Vi tog en promenad längs gågatan ner till vattnet och gick tillbaka och åt en jättegod middag på en charmig restaurang som utlovade att de enbart använder kött från svenska gårdar. Liam tog en hamburgare grillad på kolgrill och vi tog varsin grillad ryggbiff. Allt skulle varit perfekt om de inte haft så fasligt mycket flugor som surrade på över maten och i fönstren. Liam kunde ju knappt koncentrera sig på maten, han satt bara och försökte smätta alla flugor. Så då vi var färdiga och servitrisen frågade om allt var till belåtenhet så sa vi jo. jättegott, men gör något åt flugorna. Hoppas de tog till sig av kritiken.

Så vidare 30 km till Bollerup, där vi träffade en ur styrelsen som sov i husvagn som gav oss nycklarna till vårt boende på internatet. Nu minns jag inte riktigt vilken tid vi var framme, men det var i princip bara att bädda sängarna och gå till sängs. En lång spännande dag var till ända.

Nästa dag for alla vi som kommit på fredag kväll på gemensam frukost till ett hotell 7 km från internatet. Det låg alltså mitt ute i ingenstans. Det hade vi aldrig hittat själva.

Detta var utsikten från hotellets parkering. Mycket god frukost och ett så fridfullt och härligt ställe. Där hade vi nog kunnat stanna någon dag. Ja, inte med Liam då, men om man söker avkoppling så var nog detta rätt ställe.

Jag tog kort på skylten för att minnas var vi var, Örums Nygård Gårdshotell, Spa och konferens.

Ifall ni har vägarna förbi så kan ni övernatta där, veckans tips.

Jag måste också ta kort på deras barstolar.

Tips till den händige.

Äsch hörni, nu är klockan över tolv. Jag måste väl ge mig för ikväll.

Ikväll har jag annars tagit vinterklåddin. +24 grader i vattnet Ledursundet. Nu börjar det likna sommar äntligen.

Fast termometern visar 27,5 grader här inne nu då jag ska sova, och det är väl kanske inte så tjosan. Men bättre varm än frusen.

Godnatt på er!

Av Cindi Groop - 25 juli 2019 02:07

Äntligen lite värme som väcker upp en frusen själ!

Förlåt min frånvaro. Livet springer bara så snabbt ibland och jag har prioriterat sömn om nätterna. Men inatt, första natten hemma efter 6 nätter på resa, så finns ingen sömn i mitt system. Även om jag längtat hem till världens bästa säng.

Orsaken till min sömnlöshet kommer jag att återkomma till i ett senare inlägg, då jag har mera fakta och kanske bilder.

Men lite bilder från vår senaste resa måste jag ju bara få dela.

Vi har varit på en roadtrip i södra Sverige. Drygt 2200km på 7 dagar. Det gick över förväntan faktiskt med denna lille kille med. Han har varit glad och nöjd i bilen. Sedan har han haft sin vanliga höga energinivå lite extra uppskruvad mellan bilåkandet, men alla är helskinnade hem tillbaka i alla fall-

Vi fick nämligen en inbjudan att komma med på svenska simmentalföreningens sommarfest och elitauktion av kvigor på Bollerups lantbruksgymnasium i Skåne.

Inbjudan kom rätt sent och vi hade inte någon avbytare bokad, så första tanken var att vi inte kunde åka. Men vi har länge pratat om att åka till Sverige några dagar under sommaren, så suget efter en resa fanns i oss båda.

Då Linn och vår sommarjobbare Sanne sen lovade att de sköter om djuren, så beslöt vi att boka en resa.

Planerna utökades snabbt och vi fick några tips av Linn över resmål som är värda ett besök eftersom hon praktiserade förra sommaren på Bollerup lantbruksgymnasium där sommarfesten skulle hållas.

Dessutom plockade jag in nöjesparken Liseberg i Göteborg för att få Liams resa rolig och , på samma gång, allsång på Liseberg med Lotta Engberg som är Kristers favorit.

Så förra torsdagen for vi iväg efter lunch för att hinna med kvällsbåten till Stockholm. Vi var ute i god tid och hann ta en avstickare till den fina sommarstaden Nådendal på en glass innan vi for till båten. Nådendal är faktiskt en fin gammal stad, värd ett besök under sommaren.

På båten. Spännande för en liten kille.

Vi tog stående bord på båten på utresan, men det var lite stressande för Liam som helst ville leka i bollhavet och inte sitta still och äta.  Så maten var god, men det var nog en liten pers att komma igen middagen. Vi fick turas om att hämta maten, medan den andra försökte hålla ungen på stolen och med list få ner några tuggor i den ivriga, leksugna unga herremannen.

Måste medge att jag hellre hade suttit i lugn och ro, men så här är livet nu.

Båten skulle komma iland kl 6.30 lokal tid och jag sov nog inte mycket under natten. Dels var jag rädd att vi skulle försova oss och inte sitta i bilen i bildäck då det var dags att kör av, men jag var också lite spänd inför den långa bilresan från Stockholm ända ner till sydligaste Skåne följande dag. Så jag skulle ha behövt sova, men det gick förstås inte.

Nå, jag hade ju förstås inte behövt oroa mig för att vi skulle försova oss, då det var tydlig väckning en timme före ankomst till hamnen, men sån är jag nu bara.

Väl i Sverige så märker jag att mitt internet inte fungerar i telefonen. Alltså fungerar inte google maps, som jag hade tänkt följa för att hitta ner till Skåne. Frukost planerade vi ta i Nyköping, en timme utanför Stockholm, så dit hittade vi, men sen blev det knepigt. Och det visade sig vara väldigt svårt att hitta en gammal hederlig pappers vägkarta. Man utgår tydligen ifrån att folk har kartan i mobilen. Så vi började vår resa neråt landet längs E4 och hoppades få tag i en karta så småningom. Man kör ju snabbt 100 km åt fel håll ifall man missar en viktig avfart och kör på måfå.

Andra stopp blev i alla fall Gränna där vi åt våfflor med polkagrisgrädde och lekte litet i en studsmatta och tittade på kaniner.

Nej, hör ni. Klockan börjar närma sig 4 på morgonen. Borde jag försöka hitta sömnen?

Jag ska försöka ta mig in och blogga snart igen, medan resan är i färskt minne.

Vi ses.

Av Cindi Groop - 25 februari 2019 17:15

Nu har jag äntligen tagit mig till att ladda upp en massa bilder. Så nu blir det lättare att skriva inlägg. Vi har äntligen fått internet att fungera ordentligt i hela huset så allt går nu mycket smidigare.

Jag börjar dock med mera material från USA. Sjölejonen i Fischermans Wharf.

Jag har sett dem flera gånger, men de är ju så härliga.

Och så bjöd de ju oss på riktig underhållning också.

Av Cindi Groop - 23 februari 2019 16:53

Bilder från Clovis där vår mormor bor. Och så persikopajen på rastplatsen Casa de Fruta på vägen tillbaka till kusten.

Vi hyrde ett hus via airbnb. Jättelyckat!

En kväll och förmiddag i Monterey. Underbart vacker plats. Mitt ressällskap på strandpromenad.

Lunch i Santa Cruz. Här skulle jag kunna tänka mig att bo.

Eftermiddagspromenad i Big Basin med jätteträden. Måste upplevas. Helt otroligt.

Via mommo och moffas hus i Palo Alto. Snyft. Saknar mommos rosor. Det var betydligt lummigare på den gamla goda tiden.

Stanford univeristet i Palo Alto. Också värt ett besök.

Lunch med släkting i Palo Alto. Grillade, vitlöksmarinerade, fyllda kronärtskockor. Absolut något som ska prövas hemma i höst. Sådde egna kronärtskockor idag.

Träffade mulor,hästar och hundar. Det går i släkten....

Och besökte en juldekorerad herrgård som är öppen för publik.

Finns förstås mer bilder. Men nu måste vi avsluta detta så vi får gå vidare med vintern. Finns ju så mycket annat som hänt.

Nu ska jag iväg och fira gudsonen som fyller 7.

Liam har varit på väg hela dagen. Han är så ivrig. Roligt med kompisar.

Vi hörs och ses!

Av Cindi Groop - 21 februari 2019 15:16

Idag har Bruce Springsteen och jag målat fönstren i nya uterummet. Roligare då man är två. Eller vi har duttat målfärg över spikarna. Finns en hel del spikhuvuden runt varje fönster. Fast nu fick vi kramp bak på låret efter att ha rantat upp och ner på stegen för många gånger, så nu är det dags för en paus.

Det funkar ju inte att jag sätter in bara 2-3 bilder om dagen från vår resa. Jag hinner ju åka på många resor då innan jag har in alla bilder. Så idag blir det många bilder och lite text, hoppas jag,

Mera San Francisco:

Chinatown, Union Square och utsikten från hotellrummet.

Vår hyrbil, Dodge Durango. Fick tyvärr inte med den hem i bagaget, även om jag köpte en ny kappsäck, modell Amirika. Min gamla med på bild som jämförelse.

Av Cindi Groop - 18 februari 2019 22:03

Hemma igen efter att ha varit och förbättrat världen lite. Tufft det här att vara planetskötare. Men om vi alla hjälps åt lite så kanske det blir lite bättre var dag.

Och en glädjande nyhet är att slakteriet gav med sig och betalade lammpris för alla mina lamm. Puh, tack och lov. Det föll en tyngd från magen då jag fick beskedet. Det är ju inga toppenpriser för det, men bättre än halva priset i alla fall. Läser om att flera fårbönder har svåra problem med att få lammen till slakt i vinter. Det är långa köer överallt. Inte så roligt då årets lamningssänong börjar på och man har fjolårslammen kvar i stallarna. Och efter senaste sommars dåliga grässkördar dessutom. Jag är glad att jag bara satte en mindre grupp tackor med baggen i höst. Om ingen vill ha lammkött så behöver jag inte öka på överskottet. Våra fårs huvuduppgift är ju att hålla skärgården betad. För att gynna en riklig flora och fauna.

Men nu blev det ett långt mellansnack här. Vi var ju på resa i staterna!

Denna första semesterdag gick vi över 20 000 steg upp och ner i backarna i San Francisco. Och visst ser man att luftkvaliteten är dålig då man blickar ut mot Bay bridge i SF Bay pga skogsbränderna som samtidigt rasade i Paradise. Vi fick gratis munskydd i hotellreceptionen, men luften kändes faktiskt inte så fasligt dålig. Ingen röklukt. Men det var säkert inte så hälsosamt att vistas i. Men dagen var passligt varm och behaglig och vi njöt i fulla drag av att vara där.

Jag njöt dessutom av att bara behöva tänka på mig själv. Hösten hade varit stressig och livet som småbarnsmamma kan vara rätt så intensivt. Så trots den dåliga luften så kändes livet rätt så gött.

Vi gick från Union square ner till pirerna fram till Fishermans wharf. Ett stopp för kaffe på vägen och sakta vi gå genom stan.

Här syns det ökända fängelset Alcatraz från änden av pier 39. Inga båtresor ordnades dit denna dag och inte heller de berömda cable cars körde pga dålig luftkvalitet.

Vi fortsatte vidare efter god skaldjurslunch till Girardellis på en liten glass.

Inte heller denna gång orkade någon äta upp portionen. Jag tror jag var mätt från det jag kom till USA tills vi kom hem igen. För mätt.

Nå delvis så var ju kroppen inte riktigt van med mattiderna. På morgonen var man ju faktiskt lite hungrig, för då tyckte kroppen att det var middagsdags, men på kvällen så räckte det oftast med något smått. Men hur lätt är det då man äter ute och de sätter fram gigantiska portioner med läcker mat?

Efter middagen så ojade vi oss alla och kände oss övermätta. Vi är ju uppfostrade med att man ska äta upp allt på tallriken. Men det bara gick inte.

Efter glassen fick vi dock känna på benmusklerna då vi sökte oss vidare till Lumbard street, världens krokigaste gata. Det gick lite uppför vill jag lova. Det blev att stanna och flåsa lite ibland och luta sig bakåt mot en trädstam. Och jag hade platta skor. Ni ska veta att allt vandrande i backarna kändes i vaderna nästa morgon.

Nej, nu måste jag bryta för ikväll. Imorgon kl 7.30 är huset fullt av byggare.

Ja, de håller på än....... Det blir en egen liten story så småningom.

Av Cindi Groop - 18 februari 2019 15:35

Ska iväg på möte med bönder ikväll, men jag passar på att lägga in lite bilder före jag måste byta kläder och ge mig iväg.

Kaliforninen i november jo.

Första frukosten i San Francisco!

Ett litet ställe som vi ramlade över i misstag. Färskpressad apelsinjuice till som var så himmelskt god. Och så en kaffekopp på det. Det vita är två ägg-

Fanns ju ingen chans i världen att jag skulle orka äta upp allt, men bara åsynen av denna frukost gjorde ju att semesterna började på bästa tänkbara sätt. Mätt i magen och ett leende på.

Hmm, nu börjar bondetelefonlinjen gå het här.  Riksdagsvalskandidater hit och dit.

Tror inte jag hinner visa alla bilder idag heller, men vi är ju på gång i alla fall. Någon månad senare än tänkt.

Minnena kommer tillbaka nu då jag ser bilderna.

Det var så att både min syster Pia och jag var väldigt förkylda då vi for. Pia saknade fullständigt röst, så hon hade en anteckningsbok med som hon kommunicerade med. Hon är glutenallergiker och frågade då servitriserna med hjälp av sin bok vilka glutenfria alternativ som fanns.

Det roliga var att då svarade servitriserna åt mig, detta hände alltså flera gånger, och om de ville fråga Pia något så frågade de också åt mig. Det var alltså inget fel med hennes hörsel   , hon saknade bara röst.

Ja det var lite kul.

Vi andra hade också roligt åt boken och sa att det var så lugn och skön resa då Pia var tyst. Och inte förstod vi hennes handstil heller. Det blev många skratt på bokens bekostnad.

Av Cindi Groop - 7 december 2018 06:30

Jag tänkte ta en snabb resegenomgång nu medan lillen ännu sover, så kanske jag hinner djupdyka i resan vid ett annat tillfälle.

Alltså söndagen den 18 november landar vi i San Fransisco på eftermiddagen. Taxi in till hotellet Hilton Park 55 vid Union Square. Helt bra hotell, inget extra, men en bra bred säng, tv och dusch. Allt man behöver för en natt. Ingår ingen frukost så vi sökte oss ut på stan på frukost. Hittade ett härligt frukostställe. Måste bifoga bild senare, man tror nästan inte det är sant.

Vi kom till San Fransisco samtidigt som de hemska skogsbränderna pågick i Paradise där många människor miste livet och ännu mer miste sina hem.

Vi hade hört rapporter om att det var dålig luft i San Fransisco och var lite oroliga för att det skulle vara svårt att andas och hade som plan B att inte stanna utan direkt köra ner till Fresno. Och visst var det dåig luft, smogen låg tät, men det var inte svårt att andas och ingen röklukt kändes så vi beslutatde oss för att ta vår planerade semesterdag.

Under dagen gick vi mer än 20 000 steg upp och ner i backarna i SF. Vädret var toppen, ca 20 grader varmt, perfekt för att bara vandra omkring.

Nåja, återkommer med detaljer.

Tisdag morgon tog vi taxi ut till flygfältet igen för att hyra en bil och så körde vi ca 4 timmar till Fresno.

Träffade vår moster för lunch och så for vi alla till mommo Martha.

Sen for vi till vårt boende på ett airbnb ställe bara 2,5 km från mommo. Helt fantastiskt att vi hittade bra övernattning på promenadavstånd. Fortfarande lite chockad över hur bra det blev.

Stannade i Fresno till söndag morgon då vi körde ut till Monterey vid stillahavskusten. Övernattning där, promenad och sightseeing innan vi fortsatte till santa Cruz för en promenad vid stranden och lunch vid piren.

Efter lunch fortsatte vi till Big Basin för att vandra bland de stora redwoodträden och till sist upp till Palo Alto, mina morföräldrars tidigare hemstad för övernattning hos vår mammas småkusin för två nätter. träffade även mommos yngsta syster där.

Hemfärd på onsdag kväll för att komma till Norrnäs på torsdag 22.30

Allt praktiskt på resan fungerade perfekt. Många upplevelser har vi haft och jag kommer att försöka gå djupare in på vad vi fått vara med på då jag har möjlighet. Ville idag bara gå igenom i stora drag, så ni hänger med i svängarna.

Det är så många känslor på en sån här resa och det tar sin tid att smälta allt.

Jag har alltid haft en längtan till Amerika. Jag trivs så fruktansvärt bra där. Klimatet, människorna, naturen, allt känns bara så skönt och bra. Och jag fick lära mig något nytt som jag inte kopplat ihop förr, nämligen det är en speciell doft som känns som Amerika. Jag har känt den varje gång jag varit dit, men inte riktigt fattat vad det är som doftar Amerika. Men nu berättade min syster att det är buxbom som doftar så där specifikt som det bara doftar där.

Roligt att ha hittat källan. Buxbom klarar inte våra vintrar, men kanske jag ändå måste försöka plantera lite amerikadoft. Om så bara för att känna doften en sommar.

Jisses, ungen sover än. Kanske jag hinner ladda upp några bilder då idag ännu så får jag visa lite så småningom.

Ska försöka i alla fall.