Alla inlägg under juni 2012

Av Cindi Groop - 21 juni 2012 09:58

Jag kan ju inte annat än dela med mig av våra senaste nykomlingar. Mitt Brahmagäng har blivit större   


 


Hittills har det kommit tre kycklingar, men den ena var tyvärr död. men ännu finns det 4-5 ägg som inte är kläckta än. Så vi hoppas förstås på mera.

 

 


Jag infogar även mer bilder av nassegrisarna som nu lärt sig att gå och sova inne i sin koja.

   


Frukost:

      

Av Cindi Groop - 19 juni 2012 16:12

Nu har vi äntligen fått hem sonens sommarjobb, dvs sommargrisarna.
Han har nu för tredje året några grisar som sitt sommarjobb. Första året hade han 3st, andra året 6st och i år 12st. Han har alltså fördubblat produktionen varje år. Fortsätter han på samma sätt så får han nog kalla sig svinfarmare snart.
Det var egentligen meningen att han bara ska ha 8 grisar i år, eftersom det är så många som är förhandsbeställda. Men gården som vi köpte dem ifrån hade bara 12st förmedlingsgrisar kvar, så han ville helst att vi tog allihopa. Så efter några minuters betänketid så beslöt vi oss för att köpa alla.
Nu får vi bara försöka få de sista fyra sålda, men det är ju flera månader kvar tills de ska slaktas, så månne inte det löser sig.

        

  

Vi brukar ha flerfärgade grisar, men i år fick vi bara tag på renrasiga Yorkshire grisar som är enfärgade. Lite tråkigare, men de är ju nog ganska söta i alla fall. Eller hur?

    

Trötta små nassar efter en spännande dag. Hoppas de ska trivas hos oss i sommar.

Grymt, sa grisen om julen.    

Av Cindi Groop - 11 juni 2012 08:04

Då jag började skriva min blogg, så tänkte jag att 15 minuter per dag måste jag ju nog hinna lägga på bloggen.

Jo, nog vintertid, men nu har vårarbetet kommit igång på allvar, och min tid vid datorn inskränker sig till en snabb titt igenom e-posten. Jag ber om ursäkt till mina trogna läsare som tittat in med jämna mellanrum för att bara konstatera att ingenting hänt.

Jag lovar ingen bot och bättring tyvärr. Igår slog vi det första gräset, så nu är första ensilageskörden på gång och det innebär långa arbetsdagar för oss. Tack och lov lovas vackert väder hela veckan, så vi borde få en hel del gjort om allt löper som det ska. Tyvärr hackar stora traktorn oroväckande vid växling, men vi hoppas den håller ihop. Den FÅR INTE skära ihop under denna viktiga skördetid.


Vårens kalvningar är över och i det stora hela har allt gått bra. En dödfödd kalv, resten är pigga och fina. Nu har jag lite problem med några kalvar som har lite svullnader på benen. Prövar som bäst en antibiotikakur och hoppas det ska hjälpa. Orvars kalvar har alla fötts utan problem, även om de har haft ganska höga födelsevikter. Jättefina ser de ut i alla fall. Lite konstigt var det i alla fall att samtliga nio renrasiga kor, som fick kalvar efter Orvar, fick kokalvar   .

Det innebär att jag förstås har flera fina kvigor att välja på för blivande dikor, men det innebär också att jag nästa år inte har några avelstjurar att sälja efter Orvar. Det är ju lite synd för jag tror att intresset efter hans avkommor kan vara rätt stort. Nåja, vi får hoppas på tjurkalvar till hösten.


Ja, jag har mycket att berätta om saker som hänt under våren, men plikten kallar och jag måste ut igen.

Nu vet ni nu att jag lever än i alla fall, och jag tittar in igen så fort jag hinner.


Njut av sommaren så länge.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards