Alla inlägg under juni 2014

Av Cindi Groop - 30 juni 2014 21:53

Skit! Jag tänkte avsluta dagen med att läsa lite kommentarer i dagstidningen. Beslöt mig för att svara på en upprörd kommentar, men tänkte göra det under signatur. Bara för rolighets skull. Tror ni inte jag glömde den lilla detaljen att kryssa i signaturen? Så nu kom det under eget namn. Jaha, hoppas det inte är något som tidningen tar upp i tryckt version. Ja, sucka mitt hjärta.

Nåja, å andra sidan tycker jag inte att man inte behöver skriva något som man inte kan stå för, men det där var bara sånt där trams, inget så viktigt så att jag behöver framföra mina åsikter med namnteckning.


På tal om att göra bort sig; jag gör bort mig hela tiden. Ibland är det som om jag har munnen full med grodyngel och så med jämna mellanrum ploppar en groda ut. Varför kan jag bara inte hålla käften?

Ni vet det där då man ska försöka svara rappt och smart och så blir det bara fel. Men då har man ju sagt det redan. Ibland önskar man att det fanns en reversknapp på livet. Bara spola bakåt lite och radera allt korkat.


Eller de flesta pladdrar ju inte på som jag gör. Nu ska jag va tyst. Åtminstone tills i morgon bitti.

 

Lite vildblommor passar väl till denna text.

Av Cindi Groop - 30 juni 2014 21:21

Jaha, juni kom och gick. Kallt och blåsigt, men jag försöker fokusera på det positiva. Inga mygg, bra arbetsväder.


Juli ser intressant ut i år. Vi börjar med att fira min far imorgon. Grattis pappa!

I övermorgon ska jag och Krister ta två halva dagar lediga och åka iväg på fritidsmässa i Kalajoki. Kanske vi får se hur fritid ser ut? Bara för att komma ut en sväng och se något annat en gång. Samtidigt pågår en lantbruksutställning i Oripää, men vi beslöt att åka till Kalajoki istället. Låter mycket konstigt, jag vet. Kanske håller vi på att bli gamla? Nä, det kan inte stämma, väl?


På söndag blir vi invaderade av ett vallhundsgäng. Vi har kurs från söndag till onsdag. Ska bli sjukt roligt. Oj vad min hund och jag ska få lära oss mycket. Det känns som om vi nu är redo att ta nästa steg framåt. Jag hoppas kunna bifoga både film och kort senare, men jag bloggar inget 6-9.7

Veckan efter det får vi gäster i skäribastun. Även det ska bli kul. Då ska vi försöka ta lite ledigt igen. Alltid några timmar per dag i allafall.


Lite regn har vi fått nu, men fortfarande väntar vi på en riktig rotblöta. Vi bönder är tvärtom som vanligt, då andra vill ha sol då vill vi ha regn.

 

Så här ska border collies se ut, med tungan hängandes i backen efter intensivt springande:)

Wilma fick förnyat recept med smärtstillande idag, 6 månader till. Hoppas hon får en hjärtattack och faller stendöd ner, så behöver inte jag ta det avgörande beslutet. Hon har dessutom blivit otroligt skotträdd på äldre dar (biverkning av medicinen?) så nu är hon livrädd varje gång hon hör en gaskanon som skrämmer bort fåglar ur en frilandsodling en bit bort från vår gård. Hoppas hon vänjer sig snart, för den smäller minst en gång i timmen. Då den började smälla försökte hon springa undan ljudet och blev upplockad springandes längs strandvägen. Nu klarar hon sig bara hon får vara tillsammans med oss. Blir hon instängd i källaren så blir hon hysterisk och biter och skrapar sönder allt runt dörren, tills hon får upp den och kan ta sig ut.


Hej! Imorgon är det juli. Jepp.

Av Cindi Groop - 29 juni 2014 06:00

Igår då vi körde ner för en stunds bastubadande på skären så ser vi plötsligt då mamma grävling springer över landsvägen i södra byn. Efter henne kommer två små grävlingsbebisar. Å huadå så söta! Jag har aldrig förr sett grävlingsungar. Vilken naturupplevelse mitt i allt.


Jag kunde inte ta något foto för min telefon var full. Jäkla minneskort som är så litet.

På telefonen fanns istället denna film:


  Visserligen roligt detta också, men en grävlingsbebis på bild skulle ju nog varit häftigt.

Ni får tro mig på orden bara.

Nu har jag tömt minneskortet så nu får jag med dem på bild om jag får se dem igen. Yeah, right.

Av Cindi Groop - 28 juni 2014 06:00

Nu är det säkert 100 år sedan jag infogade något recept här. Ni kanske trodde att jag slutat äta? Men nej, lika matglad som vanligt är jag.


Idag ska ni få ta del av några recept som jag fått tag på. En salt paj och en mycket lättlagad kaka.


Mikaelas laxcheesecake


300g Malax limpa

75gr smält smör


Mixa tillsammans i en matberedare och tryck ut i en pajform.


Fyllning:


400gr philadelphiaost

2dl creme fraiche

250gr kallrökt lax

1-2 rödlök

1-2msk dill

salt

peppar


Skär laxen i små bitar, blanda ihop alla ingredienserna och bred ut på bottnen. Låt stå i kylskåp några timmar så att fyllningen stelnar.


Dekorera enligt tycke och smak med lax, citron, dill och räkor.


 

Passar som förrätt eller varför inte som något salt på kvällskvisten. Jag har  inte provat, men misstänker att pajen fungerar lika bra med gravad lax istället för kallrökt.




Birgittas drottningrutor i långpanna


200gr smör

5dl socker

4 ägg

2tsk vaniljsocker

0,5tsk bakpulver

6 dl vetemjöl

4dl hallon

4dl blåbär


Smält smöret i en stor kastrull. Rör de alla de andra ingredienserna förutom bären. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en ungsplåt med hög kant. Strö över bären.

grädda i 175 grader ca 30 minuter.



Nu senast då jag gjorde detta recept så var blåbären slut och då använde jag istället 8dl hallon.Den blev minst lika god så. Enklare bakning än såhär finns inte och dessutom jättegott som räcker åt många. Och nästan hälsosam med så mycket bär :)


Mat
Av Cindi Groop - 27 juni 2014 06:00

Vissa år har jag ju stora projekt på gång i trädgården, men i år är det ett riktigt mellanår då jag beslutat mig att bara sköta de växter jag har och inte börja med något nytt.


Jag har lyckats över förväntan att hålla mig i skinnet, men lite har jag ju gjort.


För det första så kunde jag inte hålla mig då den lokala plantskolan annonserade om persikaträd. Jo, jag har försökt med det förut och misslyckats, men skam den som ger sig. Denna gång fick jag tag på den sort som jag ville ha från början, nämligen en som heter North. Jag har läst att den klara sig ända upp till Stockholmstrakten och inte bor vi väl sådär faslig mycket längre norrut, eller?


 

En varm sommar följt av en mild vinter hoppas jag på nu. Inga köldrekord i vinter, snälla.

Min magnolia som jag planterade för två år sen klarar sig riktigt bra, även om den ännu inte har visat några blommor. Men kanske nästa sommar. Jag lovar att hålla er uppdaterade om mina exotiska vänner.


Och så fick jag en liten idé. Jag har en järngryta i vilken jag ville plantera någon klängväxt. Så jag sådde lite slingerkrasse. Jag sökte något slags ställning för den att klättra på, men hittade inte det jag sökte i handeln. Istället började jag söka bland gammalt skrot på gården. Jag klippte till några lagom långa armeringsjärn, band om med en stump koppartråd högst upp och ringlade runt lite taggtråd.

 

Får se hur det blir då det börjar blomma.


I rabatten där jag planterade 4 olika clematis tillsammans så har endast en sort kommit upp i år. Visserligen bättre än inget alls, men lite besviken är jag nog. Kanske jag gör ett nytt försök nästa sommar.


Trädgårdslandet har maken skött om i år, tack och lov. Men där finns inget spännande, bara lite nypotatis och lök. Bättre än ingenting. 

Av Cindi Groop - 26 juni 2014 12:30

Hej igen,


Nyss hemkommen från mitt första möte med svenska lantbruksproducenters fullmäktigemöte i Kasnäs. Vi hade möte, föreläsare och gårdsbesök.

 

Intressant på många sätt och vis. Vi gick igenom bl.a förra årets verksamhet och bokslut samt lite förnyande av stadgar.

Det var således med en bunt papper jag underhöll mig på midsommarafton för att nu ens lite vara förberedd på vad som komma skulle.


Förövrigt har jag försökt uppdatera min egen hemsida lite. Uppdaterat lite texter och infogat nya bilder på www.rafbacken.fi. Jag blir glad om ni kommenterar och ger förbättringsförslag. En stor förbättring tycker jag själv är att jag lyckats infoga bilder på avelstjurarna som vi har till salu. Ännu borde jag göre en fullständig förteckning över kvigorna, men så långt har jag ännu inte hunnit. Och så bör jag ju komma ihåg att förnya tjurbilderna vartefter de växer.


Idag har vi levererat biffkött som vi tog i retur. Krister göder vallen med förhoppning om ännu en grässkörd i år.

Det har ryktats om nattfrost på flera ställen senaste natt. Vi får hoppas att det inte skadat grödorna. Nu vill vi ha regn och värme.

 

Bifogar en bild av då jag förde fåren på bete. Då såg betet ännu ynkligt ut, men nu finns det nog alldeles tillräckligt med gräs åt dem. Det är viktigt att får påbörjar betet då det är ungt. Om det växer för långt så trampar de bara ner växtligheten och det bästa näringsvärdet går till spillo.


Nu är fåren uppdelade i två grupper, de äldre tackorna går på Ledören med sina lamm och de tre tackorna som lammade första gången i vår går här hemma i en hage med sina små.

 




Av Cindi Groop - 17 juni 2014 10:56

Jo jag!


Vi nås med jämna mellanrum av rapporter om varg i vårt närområde. Hur roligt tror ni det är att ha djur på bete utspridda i trakten?

Vi får lita på att våra rovdjursavvisande stängsel ska hålla vargen på avstånd, men någon garanti är det inte.


 

Den här bilden tog min svåger under vårsådden i Solf, bara några hundra meter från deras hus. Vargen sprang orädd runt traktorn i flera minuter.


Jag har börjat ha en bättre kamera med mig i traktorn ifall jag skulle ha lyckan att se några spännande djur, men hittills har jag bara bongat räven.

 

Av Cindi Groop - 16 juni 2014 18:49

Första skörden avklarad Bra kvalitet och många balar. Inget regn har stört.


Men nu skulle vi tacksamt ta emot en si sådär 30-40mm. Annars blir detklent med både spannmålen och andra skörden. Men månne det nu inte ska regna snart.


Idag hade jag dessutom barnen turvis på inlärning i den ädla konsten att plasta in balar. Det gick så bra så. Det kan vara bra att ha någon på lager som kan hoppa in ifall att jag har något annat spännande att pyssla med just i grässkördstider. 


Förra torsdagen, då meterologen lovade 30mm regnoch vi fick 1,8mm, så tog jag och barnen oss en ledig dag på stan. (Ja barn och barn, jag syftar ju på att de är mina barn, inte på att de skule vara särdeles små.)

 Ja djuren skulle ju matas före vi for och då vi kom tillbaka, men mellan nötsturor, tog jag nåra timmar ledigt. Det var riktigt roligt. Vi shoppade dels lite presenter till sommarens alla kalas och dels lite kläder, så vi inte behöver gå på kalas i 20 år gamla kläder. Vi åt hamburgare och gick på café och dagen avslutades med bio, Maleficent, en Disneyfilm baserad på sagan om Törnrosa. Så roigt att umgås med barnen i något annat än arbetets tecken.


Och dagens bästa. Jag var in på en databutik i Malax, för att köpa en ny bildöverföringssladd eftersom de andra tagit slut av någon konstig anledning. Nåja väl därinne så fick jag ett infall att fråga hur mycket de skulle ha för att byta min spruckna telefonskärm. Då säger damen i kassan att just min modell har 2 års garanti på skärmen! Bara kom hit med garantibeviset så skickar de in den så får jag en ny. Alltså va? Detta visste ingen på den lokala butiken, eller ville de inget veta? Lätt att lura pengar av en gammal kärring som går runt och låtsas vara cool med smartphone?

Nåja, sprudlande glad blev jag i alla fall. 200€ inbesparat. Så nu har jag sökt garantibeviset i en halv vecka. Jag har sorterat räkningar och tidningar, tömt lådor och vänt in och ut på både kök och kontor, inget garantibevis. Tills jag ikväll kom på att  titta i lådan där vi förvarar garantibevis. Sedär, där låg det! Där det skulle vara. Måste vara den där sabla gubben min som satt det där. Där skulle ju aldrig jag sätta det.


Så nu blir deten resa till Malax igen. Tror att jag kommer att inhandla ny kontorsdator där också. De verkar ha bra service och det uppskattar jag.


Ja idag har jag seminerat 4 kor på samma gång. Vi har ju 7 kor och 6 kvigor ännu inne för att semineras och på detvå första veckorna som v har haft semieringstid så har jag endast lyckats pricka in 2 semineringar. Det var nästan så att jag började misströsta på min förmåga att kunna identifiera rätt brunst. Därför blev jag extra glad igår kväll då jag möttes av tre genomsvettiga kossor. Hurraaa, nu ska jag ringa semintänst. Jag ställde klockan på 7.40 och så ringde jag och beställde seminör och så drog jag täcket över huvudet och tänkte ta mig en sovmorgon. Så kom textmeddelande att seminören kommer till gården mellan kl 8.40-10.40 Jaha, upp och hoppa i arbetskläderna, dags att sätta fast några kor.

Väl ute märker jag att ännu en kviga villigt står för ridning, så då sätter jag väl fast den också på samma gång. Tack och lov tog seminören med sig hela reservbyttan där våra doser finns, så jag kunde sätta i den tjur jag hade planerat. Victoria fick Steindler, Zonja fick Champs Bravo, Alice fick Olvert av Esered och Anja fick Strabinos. Bra gick det och alla stod så lungt och fint fast det var första semineringsgången för tre av dem. Känns som jag vann en VM-match med 4-0.


Nu ska jag gå ut och försöka locka in 4 kor från betet. Slaktbilen kommer 7.15 imorbon bitti och korna springer ännu på betet. Ingen sovmorgon imorgon heller tydligen.


Nu blir dthär ärldens längsta blogginlägg, men jag har jag lovat någon gång att visa hur det ser ut då vi får biffkött i retur. Och nu har jag bilder och dessutom en sladd så jag har fått dem överförda till datorn.

 

Det här är bilen som hämtade våra slaktdjur förra gången. Målad av Sjöblom i Böle. Är den inte fin?


 

Köttet levereras hem färdigt styckat i sådana här lådor.

 

I lådorna finns då t.ex det malda köttet i lösvikt. S får man själv packa i så stora portioner som man vill ha. Vi packar 500gr/paket.

 

Allt annat som stekar och fileér kan man själv skära med vanlig kökskniv till lämplig storlek. På nätet hittar man bilder som bra beskriver vad som är vad, men förstås är det bra om man har med en som är kunnig på kött åtminstone första gången. Vi har också skaffat oss en vaccummaskin, och så mörar vi stekarna i ca 4 veckor i kylrummet innan vi fryser ner dem.

Denna gång är allt kött bokat, men om man vill provsmaka så kommer det att finnas till salu i Nybo´s affär i Töjby nästa fredag 27.6 Sen kan man beställa direkt från gården om man har möjlighet att köpa större mängder till hösten.


Nej, nu måste jag stoppa ved i pannan och locka in några kossor. Kom, kom små flickor så ska ni få åka i Snellmans fina bil. Kom kodd, kom kodd....


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards