Alla inlägg under juli 2013

Av Cindi Groop - 31 juli 2013 17:23

Ja, vår lilla Yezz har varit här i två månader redan och jag har inte ens presenterat henne för er.


Hon heter alltså Ailicec Yezz och är en korthårig svart-vit border collie flicka.

Min första border collie köpte jag 1991 och hon hette Chess och var alldeles underbar. Därför hoppas jag lite att det snarlika namnet ska inverka lite och ge mig en lika härlig hund som hon var.


Yezz´s mamma heter Ladängs Katitzi och bor i Sverige, och pappa är Kevin Evans Jimmy från England. En hund som har stora framgångar på tävlingsbanorna i Storbritannien just nu.


Försöker länka till hans senaste seger uppe i inlägget   , men jag tror inte jag är tillräckligt tekniskt kunnig.


Bifogar i alla fall en bild på trött valp.

 

Här är hon alldeles ny hos oss.


 

Hennes bästa vän på jorden är frassin Gizmo. De e så söta tillsammans, Yezzin å frazzin. (Frass betyder alltså hankatt)


Vi har nu varit på vår första fårvallningsträning tillsammans och hon visade goda anlag och en fin attityd mot fåren.


Igår tog vi hem egna får från skärgårdsbetet, så nu får vi börja öva hemma också.


Hon tycker också att kossorna är väldigt intressanta. Ofta så är unga vallhundar lite rädda för de stora kossorna, men några sådana tendenser har vi inte sett hos Yezz.


Jag filmade då jag försökte föra ut kossorna på nytt bete med hundarna för några veckor sedan, men filmen var för stor för att laddas upp här, så jag måste ladda upp den på youtube och länka den senare. Jaja, vi får ju se hur mycket senare. Men det är en rolig film tycker jag, som tyvärr måste sluta med att jag avbryter vallningen då korna totalvägrar att gå ner på bete. Detta alltså dagen efter att 3 vargar synts 20 km från oss. Normalt så går kossorna i raskt takt ner då de vet att de ska få nytt bete, men inte denna gång. Efter tre dagar så fick jag äntligen ner dem på betet med hjälp av ett kraftfoderämbare, men då vågade de istället inte komma hem tillbaka för att dricka. Så något lurade i buskarna, men vad vet vi inte. Inga skadade djur i alla fall. Och nu är de lugna igen och går till och från betet utan problem.


Nu ska jag ställa till för att ta in 10 höstkalvande kor som går på bete på Sjöslätan som ligger ca 500m hemifrån. de första har beräknad tid till 15.9, så nu vill jag ha dem hemma så jag kan övervaka kalvningarna. Det är inte så bra att transportera högdräktiga kor allt för nära kalvningen heller då de blir så tunga och får så svårt att ta sig i och ur transporten.


Grässkörden är klar för i år. Det är alltså höst på allvar nu. Nu återstår tröskning och halmbalning och hemtransport. Vackert väder lovas en vecka frammåt, så det är toppen för oss i skördetider.


Jag ska försöka bli bättre på att uppdatera vad som händer och sker, men då arbetsdagarna tenderar att bli så långa att jag bara orkar läsa på datorn då jag kommer in. Men mera valpbilder och förhoppningsvis filmer kommer inom en snar framtid.


 

Yezz älskar vatten. Här tillsammmans med Wilma på skären. Wilma klarar sig hyfsat med hjälp av smärtstillande nu, men hon har inte så länge kvar.


 

En sån här tårta vill jag ha!


Ha det bra så länge.....




Av Cindi Groop - 31 juli 2013 17:08

Tänkte bildbomba lite betesdjur.


 

Midnattsol hos vårens kalvar.

       

Vår äldsta ko Hemgårds Jenny, född 2000.

   


     

 

Jennys kalv Andy, efter Räfbackens Xerxes, Finlands bästa ifjol.


Avslutar med en liten smörblomma, med önskan om en fortsatt solig sommar.

 


Av Cindi Groop - 29 juli 2013 15:27

Vi fortsätter väl bara som om jag skulle skriva aktivt varje dag?


För tillfället steker jag abborfileér som jag fått av mor och far. Dessutom fick jag en zuccini som jag marinerat och även den ska stekas i smör. Som grädde på moset så hjälpte de mig att plocka blåbär, så nu finns blåbär i frysen så vi borde klara oss över vintern. Hallonen står näst på tur, bara solen kommer igen.

 

Hallonbuskarna har varit fulla med kart, men den senaste veckans torka har minskat en aning på skördeprognosen.


Nå vad har hänt med djuren i sommar då?


Alla får och de flesta av nöten är på bete just nu. En hel del av tjurarna och kvigorna har sålts till slakt eller avel, så i nötse står inte många djur för tillfället.

Ko nr 256 fick missfall i förra veckan. Hon hör till de höstkalvande korna och var nästan 7 månader på väg, så kalven vägde väl ca 15kg. Far till kalven var semintjuren Nisse av Gyllebo. Annars framskrider graviditeterna normalt och vi hoppas på 22 kalvande i höst.


 

Orvar mår denna sommar bra och har inte haft några problem med hälta. Jag kommer snart att redogöra för våra nya avelsvärden som kom i juni, men först måste jag hinna studera dem själv.


Under rubriken, Hänt i rabatten, har jag mycket att berätta om, eller låta bilderna tala, men jag nöjer mig idag att dela med mig av min nya pion, för familjen börjar samla sig runt matbordet.

 

På återseende!

Av Cindi Groop - 8 juli 2013 19:28

Ja, de har jag ju :)Så då ska jag kika in lite och säga hej.Hej, hej!Jag har gjort massor, vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Men inte hinner jag skriva någon roman nu heller. Jag ska alldeles just åka iväg och hämta tre ungdomar som övar flitigt i Hallis ikväll inför morgondagens Humorshow. Om ni inte ännu sett showen, så rekommenderar jag att ni passar på imorgon. Inte bara för att stöda skolmusikkårens verksamhet, utan för att showen är riktigt bra. Man får nog valuta för pengarna.De flesta djuren här på gården är på bete nu. De stora tjurarna gick till slakt förra veckan, så nu är det bara en liten grupp tjurar inomhus och fyra kvigor som vi tänker seminera. Så det tar inte lång stund nu att mata djuren.Ja, jag har ju inte heller hunnit skriva klart om vår resa i mars, men det kommer väl så småningom. Dumma jag glömde ju förstås att ta bilder då vi fick kött i retur i torsdags. Det är många som frågat om köttretur och jag hade då tänkt visa hur det ser ut då man packar köttet, men det var så mycket att hålla reda på just då så jag glömde helt enkelt bort att fotografera. Kanske nästa gång.Jag bifogar i alla fall lite bilder från rabatten, så hoppas jag hinna hit snart igen.Nej nu ser bloggen lite annorlunda ut. Jag hittar inte knappen för att bifoga bilder. Shit!Sorry, jag måste studera detta närmare nästa gång.Vi hörs!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards