Alla inlägg under april 2020

Av Cindi Groop - 17 april 2020 07:26

Tiodygnsprognosen lovar bara sol och plusgrader. Fantastiskt. Inga mer bakslag på vintern nu, tack!


Jag har börjat städa ur stallet. Det ska visst komma hästar hem igen. Liiiiite trångt för tillfället, med kor i fårhuset och får i hästlösdriften. Men med våren starkt på kommande så räknar jag med att fåren får gå på bete inom två veckor. Visst? 

Jag har visst också lovat att förbättra ridplanen om jag får tillbaka hästarna. Hmmm, bara att börja skrapa bort material och hämta några lass med sand.


Och jo, hönorna har börjat värpa ägg igen. Tänk att man blir så glad över några ägg varje vår.

 


Liam och jag har pysslat och byggt ett insektshotell. Kanske inte lika snyggt som man hittar i butiken. Men egentillverkat av material från gården. Nu väntar vi på våra första gäster i Räfbackens Bee&Bee.

 

Ser ni vi har även en egen spaavdelning, eller pub, vilket man föredrar.


Jag fotograferade en 6 månader gammal tjurkalv i hagen. Han är efter Hector, morfar Evolution.

 

Han kommer att bli fin han.


Förhoppningsvis blir han avelstjur på någon gård nästa sommar.


Nu vaknar underverket, måste gå.



Av Cindi Groop - 16 april 2020 06:56

Idag får vi besök av avelsrådgivaren. Borde kanske planera lite vad vi ska gå igenom. Sålda avelstjurar ska i alla fall exteriörbedömmas och stambokföras. Likaså kvigor som kalvat in sedan hennes förra besök.


Hoppas hon kommer med en lång lista med intresserade tjurköpare   , knappast.


Jag måste snabbt ner till butiken och hämta något att sätta fram till lunch. Kylskåpet gapar nästan helt tomt.


Vi har firat påsk. Och faktiskt så var väderförhållandena perfekta för att elda upp påskbrasan som jag tragit ris till från naturbetet. Det var alldeles vindstilla och så lovades snöslaks till natten, för att sköta eftersläckningen.


  Liam fick ju inte gå mellan gårdarna i år, utan vi hade istället gömt påskägg runt på gården så han fick söka upp dem via ledtrådar. Lika bra gick det. Huvudsaken att det blir godis.

 

Jag övervattnade visst påskgräset, så vi fick ha en påskgran istället.


Nej, nu måste jag göra mig redo inför dagen.


Jag tänkte ännu sätta in några recept på påsklamm och påskdessert, men det blir en annan gång.


 



Av Cindi Groop - 9 april 2020 01:42

Ahh, känslan när man lyckats hjälpa en kviga få fram en kalv!


Och alla inblandade lever.

  Klockan hann bli halv 3, men vad gör väl det. Vi tar igen sömnen någon annan dag.


Och fin utsikt från jobbet fick jag även denna kväll.

 

Får se om jag hittar sömnen en stund. En kalvning är ju inte riktigt över innan kalven hittar spenen. Men nu tror jag vi alla mår bäst av lite vila. Godnatt!



Av Cindi Groop - 8 april 2020 06:50

Ja, med Liam hemma och pågående kalvningssäsong så blir det inte så mycket bloggande. Idag är jag dock tidigt uppe och Liam sover fortfarande så jag ska försöka hinna uppdatera lite.


Kisse håller mig sällskap då jag är på nattvak.

 


Jo, kalvningarna. Förra sommaren så misslyckades ju jag på det viset att doserna som jag trodde jag beställt av norska Gulli aldrig kom fram. Så jag hade inga egna semindoser alls. Några kor seminerade jag med doser som seminören hade i sin bytta, men ingen av dem lyckades, så nu i vår är alla kalvar efter vår egen tjur Charmör (f.Champs Bravo, mf. Romeo).

Fördelen med detta är att samtliga kalvningar går mer eller mindre av sig själva. Kalvarna är små och så otroligt vitala. Alltså jag vet inte vad det beror på, men det är som om samtliga kalvar har en så otroligt bra karta på hur det ska fungera. Det tar inte många minuter före de är uppe på benen och direkt till juvret. Det är så roligt.


Det är lite som på samma sätt som mina dorperlamm, de är precis på samma sätt. Plopp ut, upp och till spenen. 

Alltså det är precis som det ska vara. Jag vill ju aldrig byta ras på fåren längre, men med korna har jag ju inte bytt ras, det är bara en tjur som gett så otroligt pigga kalvar. Charmör finns ju inte mer, så hur fortsätter jag på samma linje?

 


Det är ju många saker man måste ta i beaktande då det gäller avel. Först och främst måste de ju födas levande, men sedan ska det finnas tillväxt och så mycket annat. Jaja, får se hur nästa vår blir, då jag har massa olika semintjurar plus en ny avelstjur. Ännu ett oskrivet blad. Och ska jag spara döttrar efter Charmör? Det är ju inte alls sagt att hans döttrar blir bra moderdjur fast han var bra tjur. Jag har ju minst sagt döttrar att välja bland nu, då han är pappa till alla. Jaja, en sak i taget. Nu är vi mitt i kalvningarna ännu. Men hittills allt väl.


Vi har ju samtidigt ett litet annat projekt vid sidan av kalvningar och karantänsdjur. Ja, det tänkte jag ju glömma. Igår var veterinären och tog blodprov på svenskarna. samtidigt tog jag salmonellaprov. Det var inte så enkelt att hitta deras ådror i halsen, så det blev några pickningar innan vi fick blodproven tagna. Sen gick jag hem, fyllde i rapporterna och for ner för att posta proven. Missade postbilen med en minut. Körde lite överhastighet över skogen och hann fast postbilen i grannbyn. Det är ju påskvecka och stängt på fredag, så proven måste in senast igår. Lite stressigt bara. Liam satt tack och lov hemma på datorn i lugn och ro då jag var ut på biljakt.


Nå, ett annat projekt är ett litet byggprojekt, som kom lite plötsligt på.

Jag har ju skrivit om gamla hus som vi tömmer och försöker underhålla och inte riktigt vet vad vi ska göra med. Nå, på gården vi köpte för några år sedan stod ett vattenskadat bostadshus. Tanken var att huset skulle rivas helt. Nå, så blev det inte. Vi började tänka att bostadshuset ju faktiskt var det enda isolerade huset. Kan vi göra något av det. En större verkstad kanske?


Nå, vi hörde oss för till en lokal byggare om vad han tror om han kanske skulle ha tid att göra något av huset i höst.

Så säger han att han hellre vill göra det i vår. Nja, vi har ju varken ritningar eller bygglov. Nå fixa det då!


Så sagt och gjort. Ritningar och bygglov - check! Vi börjar bygga. Men först måste vi ju riva innerväggar och tak. Så det gjorde vi själva, lite varje dag.

Projektet i bilder så här långt:

               

 

         

Här går det undan.

Nu har de redan fått upp vindskyddsskivor och imorgon kommer väl takplåten på. Raska gubbar.


Liam och jag har som projekt idag att rada in gammal bergull in i stallet, så ska vi väl tilläggsisolera stallstaket någon dag med återvunnet material från rivningen. Så vi inte blir arbetslösa.

 

Måste väl vänta tills vi får hem någon som är ung och smidig och vill krypa upp på mellantaket och breda ut bergullsskivor.


Tänker Liam månne sova hela förmiddagen idag eller? Nu vill jag nog börja gå ut och kolla kalvningar snart. Det är ju flera timmar sedan Krister var och gav frukost år kossorna.


Återkommer då jag kan.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards