Alla inlägg under februari 2020

Av Cindi Groop - 16 februari 2020 13:07

En sak som jag tycker är dum med den här bloggen är att jag inte ser vilka bilder som jag redan publicerat.

Alltså jag laddar upp bilderna i ett bildarkiv, men sen skulle det ju gärna få finnas ett kryss eller ett datum som visar att jag redan visat denna bild.

Ni vet mitt minne är inte världens bästa, och ofta så går jag omkring och funderar på vad jag ska skriva, men sen är jag inte helt säker på om jag faktiskt har skrivit eller om jag bara tänkt.


Så ni får ursäkta om jag skriver om samma saker fler gånger eller visar samma bilder om och om igen.

Börjar det bara bli repetitioner så kan ni väl vänligen informera mig om att nu börjar det spåra ur?


Jag hittade faktiskt några arkivbilder som jag är ganska säker på att jag inte visat.

Det var från hösten 2018 , tror jag, då vi rörlade ett större dike för att få två skiften att bli ett.

   

Ja nu finns det då inget dike där längre. Små babysteps för att förbättra våra marker.


Det finns ju massor att skriva om detta ämne. En stor frustration för oss är ju att vi har många små skiften utplacerade på massor av olika ställen som gör odlingen både mer tidskrävande och dyrare. En stor del av odlingssäsongen går ut på att köra traktorerna längs vägen. Det gör förstås att vi sätter ner mer arbetstimmar per hektar och förstås en belastning för miljön med onödiga transporter.


Det är ju också dumt att bönderna kör i karavan till de olika åkrarna för att bruka varsin halv hektar. Vi hade velat köpa mera mark och förbättra jordarna, men vi börjar komma upp i åldrarna och vår tid rinner så småningom ut som bönder. Vi kan konstatera att vi kommer inte att hinna med allt vad vi trodde skulle vara möjligt. Ja jag är ju förstås ung än   men gubben börjar komma upp i åren. Men om Liam ska bli bonde så måste vi ju hålla på i minst 15 år än. Han ska ha mjölkkor hävdar han bestämt. Ska bli intressant att se om han håller fast vid sina planer.


Jag delar ju i allmänhet rätt trallvänliga låtar här på bloggen. Men min viktigaste musik är en helt annan. Då jag behöver stärka min själ eller behöver lugna nerverna så finns det bara en sak som hjälper:

Av Cindi Groop - 15 februari 2020 13:55

Ja fy. Har suttit och försökt registrera oss i ett program som heter Traces för importens skull. I Traces ska säljaren mata in då djuren lämnar gården och vi ska mata in då djuren är framme hos oss, tror jag.


Nå först och främst skulle det förstås gälla att få sig registrerad i programmet. Vilket ju förstås är så invecklat som möjligt. Och inga hjälpknappar att trycka på utan det gäller att försöka tills man lyckas. Idag var andra dagen jag försökte och nu tror jag att jag lyckades. Det kom i alla fall ett svarsmeddelande till eposten.


Sånt här gör man förstås inte de dagar man har en fyraåring bredvid sig, men tack och lov for han med sin pappa en stund för att riva lite i ett gammalt hus på Humlegården.


Det har ju förstås kommit nya regler för importen i sista stund. För oss är det Mycoplasma statusen som är det svåraste.

Men om jag förstått saken rätt nu, så mister inte gårdens djur sin A-status så länge importdjuren hålls separat från andra djur, utan vi sätter istället ihop några av våra kvigor tillsammans med importdjuren och så ska det tas blodprov en månad efter och så igen efter tidigast 4 månader. Och om kvigorna då får klara papper, så kan vi flytta ihop dem med resten av djuren utan att förlora vår status.

Men det betyder ju istället att vi inte kan ha så många hondjur med importtjuren denna sommar, eftersom alla djur som går med honom ska testas.


Vilken tur att jag har en massa semindoser beställda!  


Jag har också idag fått ge en offert på drygt 20 kvigor. Hoppas de nappar. 


Får vara nöjd med att två gårdar som köpt hondjur av oss fick premieringar i Tammerfors för utmärkta resultat.


Grattis till Veera samt Virpi och Juha! 

  


Av Cindi Groop - 14 februari 2020 11:57

Ni var då inte till stor hjälp   


Nå, jag fick lite mer uppgifter om födelseindex så beställde jag 8 doser av Alvaro. Shhh, säg inget åt Krister.

Han märker ju det då räkningen kommer, men då är det försent   


Fantastiskt fin vinterdag idag. Njuter av att få jobba ute en dag som denna. Så nu ska jag gå ut och skrapa lite skit. Faktiskt riktigt roligt en dag som denna.


Infogar en vändagsfilm. Vänner kan se ut på olika sätt. Trevlig vändag   


 

Av Cindi Groop - 12 februari 2020 12:38

Kaffe/bloggpaus.

Krister är borta på Köttakademi i 3 dagar, så jag får så lov att klara mig själv. Borde ju koncentrera mig på arbetet, men seminbeställningarna snurrar ännu i huvudet, så försöker skriva ner lite för att få ordning på tankarna. Jag har redan beställt 32 semindoser. 10st Sneumgaard Imperator, 6 Testo, 6 Hugin och 10 st Emil PP. Det är egentligen alldeles tillräckligt, men jag skulle ännu vilja ha en homozygot hornlös kvigtjur.


Igår satte då Faba ut en ny tjur som man kunde beställa, Alvaro PP:

  Hmm, jo. Helt nya linjer, vad jag kan se, men då jag frågade om han passar åt kvigor så fick jag svaret att han har så litet antal avkommor ännu så man kan inte med säkerhet säga, men det ser lovande ut. Hmmm, vågar jag testa en sådan tjur till mina importkvigor, hmmm. Vill ju inte riskera något.


Men man säger också från Faba att om jag hittar någon annan tjur från samma bolag, så kan de ju ta andra doser på samma gång.


Så då börjar jag läsa tjurlistor. Hittar två som intresserar mig, Saphir och Sokrates.

   

Men jag är inte helt säker på hur jag ska läsa dessa tabeller. Passar de som kvigtjurar?

Egna födelsevikter på 41 och 43kg ser ju lovande ut, men vad väger deras avkommor i medeltal tro, vilket är kalvningsindex?


Jag frågade Krister, men han tyckte att jag har beställt alldeles tillräckligt redan. Jo, sant, men....


Så gick jag och körde in lite gräs åt kor med kalv och så tittade jag lite på höstens kalvar. Det finns några som utmärker sig, snygga, bra lynne. En titt i nötregistret visar att de finaste kalvarna är efter Hector PP, far Hallas.

De är ju inte 200 dagars vägda ännu, men jag har ju ögon att se med. Jag har en tjurkalv efter Hector och 3 kvigkalvar. 

Hector finns också att få från samma bolag. Ska jag satsa på en tjur som jag redan prövat och fått bra resultat av? Hmmm.

 

Jag kunde ju ta några Hector och några Alvaro....

Men hur många kan jag ta?


Jag hade ju tänkt seminera upp alla doser jag har i byttan i sommar så att jag inte behöver hålla kväve i byttan hela året. Om jag klara av att seminera 32 gånger så gör jag nog det bra. Eller 40?


Vågar jag beställa 4 Hector och 4 Alvaro? Eller? Hjälp mig att tänka!

Delta i omröstningen i högra balken.



Fick slaktresultatet på Flamenco. Hon vägde 405,6kg, köttklass R+, fettklass 5-. Hon var ju för gammal som slaktkviga förstås, jag hade ju tänkt att hon skulle kalva in i vår.  Men fettklassen är för hög, inte bra med tanke på de andra dräktiga kvigorna, men de har ju producerat en kalv förstås samtidigt som de vuxit, det har inte Flamenco.

Blir säkert fina fileér.

Av Cindi Groop - 9 februari 2020 18:09

Vädret idag var väl inte så inbjudande för utomhusaktiviteter, men vi hade i alla fall beslutat att besöka det nya vindparksområdet i Övermark. Det har bl.a varit skriverier om att det har en massa oljud. Så bäst att undersöka på plats. Parken är inte avstängd på något sätt utan man får åka ända fram till möllorna. Måste erkänna att det kändes lite läskigt att stå rakt under vingarna. Mäktigt.


Men första strapatsen var ju att ta sig på fötter över gården.

 


Sakta men säkert tog vi oss ändå fram längs isgatorna till parken.

       

Ser ni min lilla volvo där nere?

Och så en liten filmsnutt för att demonstrera det öronbedövande oljudet. Eller? Filmat rakt under vindmöllan en stormig dag.


  Hmmm, hör mest blåsten i träden jag.

Tänk, att få elekticitet direkt ur friska luften! Rätt fantastiskt tycker jag. Mindre störande kanske solpaneler är för omgivningen, men tyvärr lyser ju inte solen riktigt varje dag i vårt land.

Av Cindi Groop - 7 februari 2020 05:15

Idag ska Flamenco få ett eget inlägg. Nästa vecka åker hon tyvärr. Jag kan ju inte spara sterila djur. 


Morfar Steinadler, pappa Bar 5 Evolution.


       

På sista bilden står hon bredvid mamma Zumba.



Av Cindi Groop - 6 februari 2020 22:00

I söndags då vi tränade våra hundar såg det ut så här:

 

Solen sken och gräset var grönt.

Efter det så har vädret svängt lite och vi har fått köldgrader. Inte så herrans farligt än, men vinter i alla fall.

Så plötsligt fick vi lite snö.

 

Och idag skiner solen på den nya snön. Ser faktiskt nästan ut som februari.


Min amaryllis från julen bestämde sig plötsligt att blomma en gång till, så jag fick bära in den ännu en gång. Bara att tacka och ta emot.

 

Ser på prognosen att vintern bara är tillfällig.

En dag till nu, så har vi plusgrader igen. Och halka. Man klarar sig nog inte utan rejäla dubbskor längre.

Av Cindi Groop - 6 februari 2020 10:16

Jag hade tjurköpare på gården igår kväll, så Liam och jag bestämde oss för att baka lite muffins på dagen att bjuda på. De blev helt bra, så beslöt dela receptet med er.


Söndagsmuffins

 

20st

 

200 rumstempererat smör

3 1/2 dl socker

5 ägg

rivet skal av en ekologisk apelsin

4 1/4dl vetemjöl

2tsk bakpulver

3/4dl pressad apelsinsaft

100gr hackad blockchoklad

 

Glasyr

3dl florsocker

2-3msk apelsinsaft

karamellfärg

strössel

 

Ugn 175 grader, 15 minuter

 

Vispa ihop smör och socker till en fluffig smet. Tillsätt äggen och de övriga ingredienserna.

Klicka ut smeten i muffinsformar till 2/3 av formen.

Grädda.

 

Blanda ihop glasyren då muffinsen svalnat och dekorera.

 

 

Mat

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards