Alla inlägg under augusti 2018

Av Cindi Groop - 24 augusti 2018 06:00

 


 

Jag och pojkarna var på den obligatoriska skolstartsshoppingresan. Heldagsprojekt. Roligt hade vi.



Av Cindi Groop - 23 augusti 2018 06:00

     

Av Cindi Groop - 22 augusti 2018 06:00

       

   

 

Av Cindi Groop - 21 augusti 2018 06:00

 

Nytt bete åt baggarna, hmmmm..... Några gröna strån syns ju.

 

Av Cindi Groop - 20 augusti 2018 06:00

Liam och jag deltog inte i marscherandet utan deltog som publik på en filt. Över 30 grader varmt, härligt!

Träff i Fagerö efteråt.

 

   
 


 

Av Cindi Groop - 19 augusti 2018 06:00

   
 

 

Av Cindi Groop - 18 augusti 2018 14:53

Jag har som vanligt tagit massor med bilder i sommar, men jag hinner inte alltid skriva inlägg om dem. Men jag vill ju så gärna visa bilderna i alla fall. Så jag tänkte lite kompromissa och sätta in en film och bildtråd, med lite nytt i några dagar framåt. Hinner jag bifoga text så inflikar jag det vartefter.


Solnedgångar hos tjurarna borde ha fått en egen kategori denna sommar. Nästan varje kväll har bjudit på ett enastående skådespel. Energiladdning när det är som bäst. Best things in life are free.

   

     

Av Cindi Groop - 15 augusti 2018 06:02

Vi är nu i mitten av augusti och fortfarande har vi inte fått regn. Den högsta värmen är borta, men temperaturen kommer ännu upp i 20 grader på dagarna, men nätterna är nu betydligt kallare och det känns att hösten är här. Men inget regn.

Betena är bruna. Inget nytt gräs växer upp där djuren betat av. Jag har flyttat baggarna på ett mindre bete, men det räcker inte långt. Jag måste stängsla in nytt.

Så fort det bara lyckas så ska jag ta hela gruppen får hem från Ledören. Jag tänkte ju bara hämta bagglammen, men vi är så långt komna i kalendern nu redan så det är onödigt att börja köra djuren flera gånger över sundet.

men beteshagen dit jag tänkte sätta tackorna ser inte vacker ut. Det blir att stängsla in nya områden om de inte måste stödutfodras med vårt knappa vinterfoder.

Det blir dyrbara timmar då mycket ska hinnas medan Liam är på Päivis. 

Det utlovas igen regn till nästa vecka, men tiden börjar rinna ut nu. Gräset hinner inte komma igång före frosten tar det.

Ett annat orosmoment är att årets insådd av vallfrö ser ut att ha etablerat sig dåligt. De små gräsfröna har helt enkelt inte grott i den torra marken. Om de gror först i höst så är de för små för att övervintra. Det i sin tur innebär att nästa års grässkördar också blir sämre pga av årets torka. Visst, vi kan kompletteringsså i luckorna, men det ger i alla fall inte samma skörd som om det kommit igång som planerat i sommar. Dessutom finns risk för större bekymmer med ogräs om vi sår gräs utan skyddssäd i ojämna bestånd.

Men inte ta ut problem i förskott. Först gäller det att ta itu med årets fodersituation.


Krister balar gräs och halm i Övermark idag.

Positivt är ju att vädret gör att han kan köra nonstop i skördetider. Tröskningen av vår blandsäd fixades på två dagar. Vi odlar visserligen inte mycket säd längre, men det är ändå ovanligt med kruttorr halm direkt vid tröskning. Bara att köra på.

Mängden säd per hektar var överraskande bra faktiskt. Det var en blandning av havre och ärt. Havren hade nog lidit i torkan och det är små lätta kärnor, men ärterna var av toppenkvalitet. Ärtorna är också viktigast för oss som proteinfoder åt växande djur. 


Jaha, klockan är 7.30 Dags att börja väcka barna. Abiturienten klara ju sig själv, men lite understöd i själva väckningen tycks han ännu behöva.


idag borde arbetsgubbar komma och gjuta sulan  till mitt uterum också. Det är så spännande att se hur det sakta men säkert går framåt. Jag försöker också ta offerter till fönster och dörrar lite här ock där.

Nä men se nu kommer en liten gullig kille upptassande innan jag hunnit väcka honom.

Nu ska jag kramas lite.

Vi hörs.


 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards