Alla inlägg under maj 2018

Av Cindi Groop - 31 maj 2018 05:30

Så torrt som det är i markerna har vi inte upplevt förr, under våra snart 30 år som bönder, så här tidigt på året.

 

T.om klöver som inte är så känslig för torka börjar se lidande ut på våra vallar.

 

Det växer inget då det ser ut så här. Vad ska vi göra om gräset torkar bort?

Inget regn i prognosen för de kommande 10 dagarna heller.


Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men nu behöver vi faktiskt regn   


Ja jag mår ju inte dåligt i värmen, men djuren måste ju ha mat.

Av Cindi Groop - 30 maj 2018 01:15

Jag har inte fått något vettigt gjort de senaste dagarna då Liam varit hemma. Han är verkligen speedad nu, suck och stön. Därför har jag tagit en lite längre kväll ikväll och gjort undan lite arbete som legat och skavt på mitt samvete.


Trädgårdslandet är påbörjat.Jag har satt 23 potatisar och sått lite ett och annat som rödbeta, morot, dill, persilja, sallat,bönor, vitlök, rödlök och gul lök. Jag började också plantera ut majsen som jag drivit upp, men mörkret och myggen tog mig. Jag började med att sätta upp en armeringsmatta åt ärterna att klättra på, men jag har ju glömt att köpa ärter!


Jag gick ett sista varv och övervakade brunstläget hos kossorna. En ko visade brunst på förmiddagen så henne har jag beställt seminör åt, men vet inte om det hinner bli för sent tills imorgon. Kanske någon annan är på gång imorgon också, så seminören inte kommer förgäves. 

Jag passade på att riva en hårtuss av en ungtjur som jag är lite osäker på faderskapet på. Jag ska skicka in håret för dna-analys till Faba för att se om mina farhågor besannas. Hans mamma var seminerad med Champs Bravo, men han liknar ingen av de andra Champs Bravo avkommorna vi har, så jag misstänker att jag missat brunsten, seminerat på fel dag och vår ungtjur fixat resten då de flyttade ihop senare. Dna-provet ger förhoppningsvis snart svar på min tveksamhet.

Det är inte så enkelt att springa efter en lös tjur och slita av 30-50 hårstrån med hårsäcken med. Han blev nog lite misstänksam över vad jag höll på med. Jag fick inte två chanser.


Jag tog tidigare förresten salmonellprov på avelstjurarna som ska säljas i juni. Denna gång skickade jag till vårt nya slakteris laboratorie. Men det är nu 3 veckor sedan och jag har ännu inte fått något svar. Nu börjar jag bli lite orolig att skitproven har kommit bort i posten. Det måste jag hinna kolla upp imorgon. Hittar inte mina lösenord till Naseva-tjänsten dit alla uppgifter lagras heller. Hade ju lösen sparat på min arbetsdator, men den dog ju, så nu är jag lite i pisset.

Ja just det, de ringde från dataverkstan. Min dator kunde inte räddas. Moderkortet var dött. Typiskt. Så nu måste jag köpa en ny dator och försöka få in allt i den. Jag borde ha skickat fakturorna redan på avelstjurarna, men allt finns ju i min gamla dator. Och den här datorn hittar inte min printer, så den kan jag inte använda. 


Men det var ju 3-årskontrollen jag skulle berätta om nu. Blev ett litet sidospår.


Jo, vi var på kontroll. 95cm hög och 15kg. Fin pojke. Pigg och glad.

Vi blev erbjudna vattenkoppsvaccin, som jag tackade ja till. Hon varnade att han kan bli lite febrig och trött till kvällen, men vi såg ingen skillnad. Full fart som vanligt bara. Ingen som helst reaktion.


Förra helgen firade vi honom med kalas. Underbart väder för en liten aktiv utomhuskille dessa dagar. Lite bilder:

           

Ute och provkör presenten.


Inte så illa att få var med på ridtur med storasyster heller.

 


 

Av Cindi Groop - 29 maj 2018 17:13

Jag har ju blivit publicerad i Norge.

 

Ganska kul grej.


Av Cindi Groop - 28 maj 2018 07:30

Min arbetsdator är fortfarande på service- På den har jag min e-post. E-posten har redan tidigare krånglat så att jag nog kan ta emot post, men inte svara. Jag trodde det skulle gå att fixa, men det ser mörkt ut.


Så nu har jag tagit i bruk en annan e-post. I dagsläget kommer jag inte ens åt alla mina kontakter, så om du och jag brukar ha kontakt via e-post, så skicka gärna ett litet hej till min nya adress groop.cindi(at)gmail.com


Jag blir så trött på datorer som krånglar......


Äsch nu börjar det bli bråttom. Ska till rådgivningen på 3-årskontroll om en timme och här sitter vi i pyjamas.

 

Av Cindi Groop - 27 maj 2018 09:03

Nu lite om yttre omständigheter som påverkat livet under de senaste veckorna. Ibland händer ingenting och ibland händer allt på en gång.


Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja nu. Varje enskild sak kommer säkert att dryftas igen här på bloggen, men vi börjar med en allmän översikt, så går vi in på djupet vartefter allt blir verklighet.


 

En liten till synes obetydlig sak är att jag har beställt lite grejer från Sverige. 

Jag har länge velat ha en behandlingsbox åt djuren, men finansministeriet har stått på bromsen.

Men nu har jag igen några kossor som är halta, och ingen vettig plats att behandla dem. Så jag tröttnade helt enkelt och sa att nu köper jag behandlingsbox, så det så!

Jag beställde den fullt utrustad med klövverkningsutrustning och balkvåg färdigt påmonterad. Inga egna funderingar och hemmabyggen utan en fabriksmonterad behandlingsanläggning. Visst, det kostar, men livet blir mycket enklare och säkrare och mina stackars kossor får en trygg hantering.

Nu är det beställt och jag hoppas få den hemlevererad före midsommar. 

Samtidigt beställde jag en ny typ av foderhäck åt kossorna som inte ska kunna falla över kalvarna hoppas jag samt två balhäckar åt fåren. 

Om jag ska dras med så här mycket får så måste ju också arbetet med dem kunna göras smidigt. Och jag vet ju att det krävs flera grupper och därmed flera utfodringsplatser. Vi får hoppas att det räcker med två häckar.....


Då jag beställde så var kronan väldigt svag, så det blev fördel för oss att importera, men nu håller kronan på att stärkas igen, så det är inte så roligt.

Hoppas den hinner försvagas igen innan räkningen kommer   


Nästa roliga grej var att jag gjorde en liten kupp.  Som jag skrivit tidigare så drömmer jag om att göra en renovering på fasaden av vårt 50 år gamla hus. Men det har liksom inte gått framåt. 

Men så smög jag mig till en byggfirma och bad om ritningar och offert på renoveringen och vid ett lämpligt tillfälle så smög jag fram materialet till allmän beskådning.

Och jag fick grönt ljus!!!!

Först trodde jag nästan att han skämtade, för det var liksom inga protester alls. Men kanske tanken hade hunnit mogna hos honom också.

Nå, imorgon kommer byggmästaren och gör mätningar, så får vi se hur snabbt detta kan förverkligas och om alla mina fantasier är möjliga. So exited!!!!!

Drömmen:

 


Som om detta inte var nog med spännande händelser denna månad, så har jag inte mindre än 2 spännande resor framför mig.


För det första så längtar jag verkligen att åka och hälsa på min nu 101 år gamla mormor. Det är snart 5 år sedan jag träffade henne sist.

Jag har haft lite lösa planer att åka med min äldsta syster, men pga det ena och det andra inte riktigt fått det att passa.

Nå förra veckan fick jag finnair reklam till min epost om erbjudande på resor till USA. Bokning senast 21.5 för resor i höst.

Jag skickade lite på skämt tips på fb åt Pia, som nappade direkt, jo efter 15 november hade hon möjlighet att åka. Jaha, nå november är bästa tiden för mig också. Vi måste fundera lite.

Nå jag funderade fram och tillbaka och kom fram till att det nog inte går för min del. Jag kan inte lämna Krister hemma med Liam och alla djuren och att ta med Liam på en sådan långresa skulle inte vara ett nöje för någon. 

Så jag bestämde mig för att säga nej. 

Då vi berättade åt mellansystern så blev också hon och hennes man intresserade, så plötsligt ändrades planerna så att de tre skulle åka.

Men så då jag berättade åt Linn så säger hon överraskande att,-men jag kan sköta om Liam, han får bo med mig. Bara han har slutat blöjorna då.

Jaha, det ändrar saken. 

Ok, jag följer med!

Så plötslig var vi 4 som bokade direktflyg från Helsingfors till San Fransisco i november. 10 dagar.

Det ska bli så roligt att få ett litet avbrott från allt här hemma och äntligen träffa mommo igen. Dessutom med mina systrar igen. Det ska bli riktigt trevligt.


Men som om detta inte var nog, så fick jag en överraskande inbjudan till ett bröllop.

Ni som följt min blogg så kanske minns att vi fick besök från släktingar från Georgia i östra USA för 3 år sedan. Släktingar som jag inte ens kände till att de fanns. Min småkusin Chris bodde några dagar hos oss.

Nå nu ska han gifta sig nästa sommar och bröllopet kommer att hållas på franska rivieran. Och vi blev bjudna dit!


Hur ofta blir man bjuden på bröllop till franska rivieran? Klart vi måste åka!

Först var vi på bröllop till Hollywood och nu till franska rivieran! Vilket jetsetliv vi lever   


Och inte bara bröllop. Inbjudan var för en hel vecka med luncher, middagar, poolpartyn och bbq partyn. Det är nästan så man måste nypa sig i armen.

Förstås har vi inte möjlighet att åka hela familjen i början på juni, men planen nu är att jag, min mamma och den förhoppningsvis då nyblivna studenten och kanske Liam åker.

Kan ju nog var lite malplacerat med en oborstad bondmora på en sådan tillställning, men en sådan inbjudan kommer inte fler gånger. Jag är så tacksam för att få vara med. All kärlek till min nyfunna släkt    


Så, ett sådan maj månad har jag haft. Så mycket häftigt att se fram emot. Och förstås kommer jag att dela med mig av allt som händer här på bloggen, då jag hinner. Lite klumpvis, men förr eller senare.

Ha en bra dag alla! Åtminstone jag flyger på sommarlätta moln.



Av Cindi Groop - 26 maj 2018 08:02

Sitter nu och skriver med en hand med Liam i famnen. Han har vaknat lite för tidigt och halvsover nu. Får se om detta blir till något. Men jag börjar på i alla fall.


Vårens kalvningar har i allmänhet gått bra. Några har vi fått hjälpa till att dra ut och några kalvar har behövt lite hjälp att komma igång. Vår rekordko Xylvia som fått 3 gånger tvillingar och en gång trillingar fick bara en kalv i år. Nästan en besvikelse, hon har minsann mjölk för flera. Dessutom fick hennes kalv någon slags infektion i början så vi behövde veterinär hjälp, men nu är hon i skick igen och alla kor och kalvar är nu i samma grupp och bara väntar på betessläpp.

 

Här är pigga prinsessan Fabiola. Pappa är en av våra egna tjurkalvar efter Worldwide. Hon blir nog kvar här som diko.


Jag hade reservering på alla vårfödda kvigorna, men det har blivit avbokat, så om någon behöver kvigor så kommer det att finnas några i höst.


Lamningarna är också överstökade och det har i år varit väldigt lättskött. Lamningarna har gått utan assistans och pigga lamm har direkt börjat dia. Fjolårets strul, med mammor som inte riktigt visste hur många lamm de hade fått, fanns inte i år. Det är så roligt då man kommer till stallet och hittar nyfödda lamm som står och diar sin lugna mamma.

Vi fick också de första 88% dorperlammen i år. Jag sålde ju 5 ungtackor, så bara 2 blev kvar, men de fick varsitt fint tacklamm så det är jag mycket nöjd över.

 

88% tacklamm får gråa öronbrickor. 75% får lila, 50% orangea och alla bagglamm får gröna. På det sättet är det lätt att sortera lammen.

En lite lustig sak var att de gröna öronmärkena gick exakt jämnt ut med antalet baggar. Man måste ju beställa nummerlapppar på förhand och göra en uppskattning på hur många man behöver. Jag hann nog bli en aning nervös för om det skulle komma mera bagglamm, men de sista var ju tacklamm, så det gick jämnt ut med lapparna. Tala om tur.

Så nu har vi 70 får i år. Tur att jag sålde 5 ungtackor, annars hade vi haft 80. Någon måtta får det väl ändå vara     




Av Cindi Groop - 25 maj 2018 16:55

Som ni märker så blir det inte så mycket datortid just nu. Vi har högsommar i maj månad och jag älskar det!

Fortsättningsvis visar prognosen +20 grader de närmaste 10 dygnen. Jag kan inte tro att det är sant. Hoppas prognosen fortsätter så fram till slutet av oktober. Eller regn måste vi ju ha förstås, men bara lite då och då, resten sol och sommar tack.


De senaste veckorna har varit intensiva och spännande på många sätt. Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Men sådden är avklarad i rekordfart, kalvningarna och lamningarna över för denna gång. Nu är det hög tid att iordningsställa beteshagarna och börja släppa ut djuren. Först i tur står fåren som ska ut till öarna. Flotten ska ut och fixas till lite och vattenstängslet sättas ut på Ledören.


Oj vad jag önskar att jag kunde berätta allt på en gång nu, men pizzan är just färdig och jag tänkte försöka hinna sprida lite kokakka i trädgårdslandet och fräsa ner det ännu ikväll, om Liam tillåter.


Bifogar bilder på aktuella blommor. Denna tid är fantastiskt underbar på alla sätt och jag känner nu att detta år kommer att vara så mycket bättre än förra året.

       

Min arbetsdator har varit en vecka på service nu, så min hobbydator har fått stiga in i tjänst. Men det mesta fungerar även här nuförtiden då de flesta programmen finns på nätet. Inte allt tyvärr, men jag hoppas snart få tillbaka min riktiga dator.

Av Cindi Groop - 11 maj 2018 06:36

Det är sällan vi får se en väderprognos som denna i maj.

 

Sol och uppehåll i 10 dagar i sträck. Känns otroligt bra för en bonde nu i vårbrukstider. Visst, långa arbetsdagar, men möjlighet att få en riktigt bra start på odlingsåret.

En ofrivillig paus igår då en cylinder på plogen gick av på mitten. Jag fick rycka ut och föra svetsen och diverse verktyg till Övermark. Men så är det ju. Det går sönder då det används, inte då det står stilla.


Gårdagen var annars varm och skön och vi kunde njuta ute till långt in på kvällen.

 

Liam jobbar hårdast av alla.

     

Jag tog kort av honom här om dagen då han hjälpte till att mata ett lamm som stödmatas.

 

Tänk vad vädret kan ändra bara på någon dag.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards