Alla inlägg under mars 2014

Av Cindi Groop - 22 mars 2014 18:46

Alla på gården njuter i det vackra vädret.

 

I varma solknutar kan man hitta på det ena och det andra som ligger och solar.


Och vi har inlett grillsäsongen.

 

Hamburgare på kolgrill. Äkta biffkött.

Livet är härligt!

Tror vi kommer att äta hamburgare varje dag i fortsättningen. Det var så himla gott.

Av Cindi Groop - 20 mars 2014 12:26

Kalvningssäsongen 2014 har inletts.

Igår steg jag upp 6.30 för att hinna mata kossorna före det var dags att lasta transporten och åka iväg med dottern som skulle på ridlektion med två hästar i manege i Solf kl 10.00 - 12.00


Även om det blev lite stressigt så hann vi i alla fall fram och ha hästen sadlad tills läraren kom.


Då vi kom hem tog vi lunch och efter det skulle jag gå ut och fylla på i foderhäckarna åt gruppen kor med kalv. Då jag gjort det gick jag via de vårkalvande korna och får se något märkligt. Någonting hänger ut där bak på en av korna. Vad?

Jag springer in för att se om någon kalv ligger någonstans i hagen. Ingenting. Snabbt skiljer jag av Wanja och tar in henne i en kalvningsbox. Wanja har beräknad kalvning först 28.3 så nästan 10 dagar för tidigt sätter hon igång. Kan det vara tvillingar igen?


Jag passar samtidigt på att ta in Viivi i en egen box, för hon har ju beräknad tid nu på söndag så henne hade jag ju räknat med ska vara först.

Wanja verkar orolig och hänger konstigt med öronen. Är det månne något fel?

Vi hinner ge kvällsmat åt alla djuren inklusive oss själva utan att förlossningen går vidare. Jag tittar på tv en stund samtidigt som jag har koll på övervakningskameran. Halv nio-tiden går jag ut för att se hur det framskrider. Då hänger halva kalven ut, men den ligger tvärs över så den har fastnat. Wanja står upp och vandrar oroligt omkring. Först tror jag att den är död för den hänger och slänger och ser helt livlös ut. Men plötsligt ser jag en blinkning! Den lever ännu!


Jag skyndar mig in, får på draglinorna och drar ganska lätt ut kalven. En tjur, yeiii. Hoppas trenden har vänt så att vi får många tjurar i år. Wanja tvättar intensivt kalven, men ganska direkt ser jag nästa vattenblåsa tränga ut och visst, där syns också två klövar. Vi ska få tvillingar. Den andra kalven kommer snabbare och den ser direkt piggare ut. det är en kokalv. Pappa är Lancelot av Bäckaby. Även denna kalv blir noggrannt slickad även om Wanja verkar lite konfunderad då det ligger två små kalvar i bädden.


Jaglåter ko och kalvar rå om varandra i lugn och ro medan jag går in för att fördriva tiden med någon deckare.

Ungefär vid midnatt går jag ut igen.


  Kalvarna tar sina första stapplande steg.

Kokalven hittar ganska snart spenarna och dricker ordentligt. termometern visar drygt -10 grader så det är viktigt att kalvarna får i sig råmjölken så fort som möjligt. Tjurkalven som kom först gör inga försök att hitta mat. Jag beslutar mig för att värma en flaska för att säkerställa mig om att han fått något i magen innan jag går in och sova.

Då han får smaka några droppar mjölk blir han ivrig och stapplar sig iväg för att söka mat under mamma. Tyvärr vill inte Wanja låta mig hjälpa till så kalven faller igen och ligger nu längs väggen bakom henne. Då jag försöker ge mera mjölk så visar Wanja tydligt att ajabaja min kalv rör du inte. Jag försöker locka henne till fångstgrinden för att kunna arbeta med kalven ostört, men se den gubben gick inte. Wanja vet precis vad jag har i åtanke. Tiden går och wanja och jag blir båda mer och mer frustrerade. Tills sit kommer jag på att ta in en lös grind som jag kan sätta upp mot väggen där jag kan stå skyddad tillsammans med kalven. jag går in och värmer mjölken igen eftersom den hunnit bli iskall. Grindsystemet fungerar och kalven dricker ivrigt upp hela flaskan. Pigg av den varma mjölken börjar han ivrigt söka spene. jag leder honom försiktigt åt rätt håll och otroligt nog så låter Wanja mig nu stoppa en spenen i munnen på kalven.

 

Ahhh, känslan då det äntligen lyckas!

Klockan 02.45 får jag äntligen gå till sängs.


Kalvarna vaknade pigga och glada idag. Nu får vi bara vänta på nästa förlossning.

Av Cindi Groop - 18 mars 2014 10:58

Jag lovade ju en gång att skriva om vår resa till Kalifornien i höstas, men pga att det är en ganska lång historia med många bilder så har det helt enkelt inte blivit av.


Jag kommer nu att ge er en bildkanon med några av våra upplevelser. I korthet kan jag berätta att resan var fantastisk.

Det var jag, tillsammans med mina två systrar samt min 13 år gamla son och syster Tinas två yngsta flickor på 12 och 14 år som skulle resa tillsammans i nästan 3 veckors tid.

Orsaken till att vi for var att vi blivit bjudna på vår kusins bröllop i Los Angeles.


Otroligt nog hade vi alla tre möljighet att resa just då i början av november, även om syster Pia måste boka en kortare resa än oss andra pga jobbet.

Vi beslöt attpassa på att köra upp längs den berömda vägen highway från Los Angeles mot San Francisco på vägen till moster Kris och mormor Martha som bor i Fresno.


Så här kommer bilderna, vi börjar med lite kartor:

   

genom att klicka på bilderna så får ni dem större


 

Utsikten från vår hotellbalkong i LA. Ahhhh..... jag älskar palmer. Jag står på min balkong och njuter, fattar så småningom att jo, tusan jag är i Los Angeles och imorgon ska jag på bröllop i Hollywood!


 

Själva bröllopsceremonin skedde utomhus i en vacker trädgård. Paret marscherade in till min syster Pias sång, en gammal svensk visa som heter Över bygden.


Det vackra paret var så lyckliga så och vi är så glada över att vi fick vara med. Det var  första gången vi träffade brudgummen och hans familj.


Dagen efter bröllopet hyrde vi en Dodge van och begav oss ut på vår resa längs kusten.

Första stoppet var i en härlig liten stad som heter Santa Barbara.

 

Första glimten av Stilla havet längs highway 1.

 

Denna roliga reklamskylt såg vi i LA.

 

Första pausen för att få doppa tårna i stilla havet. Vi hade ingen plan över hur långt vi skulle åka var dag, utan vi tog den tid vi behövde.

 

En liten jordgubbsodling, fotograferad ur bilfönstret.

   

Piren i Santa Barbara.

barnens krav var att hotellen som vi bodde på hade pool. Så ett stort projekt vid varje stopp var att hitta den rätta poolen.

 

Vi var i Santa Barbara på veterandagen och då hade en fredsförening denna utställning på stranden. Skulptören har alltså byggt en soldat av sand och på korsen stod namnen på alla de soldater som dött i Irak.

 

Vårt nästa stop var i SanSimeon dit vi kom passligt till solnedgången. barne tog sig ett dopp i hotellpoolen och vi systrar tog en strandpromenad. det var fantastiskt vackert och vi fick t.om se en grupp delfiner som hoppade i vattnet. tyvärr fastnade ingen på bild. Vi stannade i San Simeon för att nästa dag kunna besöka det berömda slottet hearst castle.

 

jag har varit dit två gånger tidigare, men det är så fantastiskt vackert så jag kom gärna med en tredje gång.


nej jag hinner inte skriva om hela resan på en gång. Vi måste fortsätta senare.

       

Man får inte publicera bilder in ifrån Hearst castle utan tillstånd, men lite utsiktsbilder kan jag väl sätta ut. Mediamogulen William Hearst hade ett eget zoo runt sin lilla sommarstuga under 1900-talets mitt och ännu finns det kvar en del djur från den tiden,bl.a. zebror. På området finns också en ranch som drivs av familjen ännu idag. kanske ett tips på praktikplats åt en äventyrlig lantbruksstuderande?


Vi fortsätter som sagt senare. Vi är ännu bara 5 dagar på väg på vår 3 veckors semester.

Av Cindi Groop - 17 mars 2014 14:08

Det är lite styvt det här bloggandet. Jag missar ju nog en hel del händelser som jag bara helt enkelt inte hinner skriva om. Vissa händelser så skulle också vara så mycket intressantare om jag kunde bifoga helst en bild.


Men, det lämpar ju sig inte alltid att fotografera och lägga upp bilder och så glömmer jag ju även ibland att jag borde fotografera.


I lördags i alla fall var jag på vallningsträning igen. En assisterande tränare var med och det var mycket nyttigt att ha ett par nya ögon att titta på hur vi tränar. Yezz och jag fick träna på att bli snabbare med ligg-kommandot. Inte på alla träningar man blir instruerad till att få ett bättre ligg   


Nåja,hrmhrm, träningen i alla fall gick ut på att jag skulle blockera hennes väg då hon försöker hitta balansen till flocken, medan jag ger kommandot ligg. Jag kunde alltså springa och stoppa hennes väg åt sidan eller genom att slänga mig genom fårflocken och med kroppen visa att NU! LIGG!

Min hund, som inte är dum, fattade ganska snabbt att det är bäst att lägga sig redan vid första kommandot och inte vänta tills alla grannar hör då jag skriker.


Så med lite träning hemma nu bara så kommer hon att bli mycket lydigare än förr. Hennes djurkänsla och naturliga vallning var lika strålande som alltid förstås. Planen nu är att hon ska avlägga vallhundsprovet i höst, så då måste kommandona sitta.


Men då man tränar med instruktör kan man ju inte samtidigt filma. Det är nog multitasking redan själva träningen. Även om det skulle vara bra att själv efteråt få se på film hur man egentligen gör. Men ingen frivillig filmare har jag......


Söndag kväll ägnades åt samfällighetens årsstämma. Vi hade en massa ärenden att gå igenom, så mötet tog 3 timmar från kl 19-22. Därefter tog styrelsen konstituerande möte, så då gick det en timme till. Lite städning och ihopplock efter det, så klockan hann bli 23.30 innan allt var klart.

Jag lovade sitta i styrelsen i 3 år till, men efter det är det finito. Då får jag glömma allt vad fiskeutplantering och båthusplatsfördelning heter.

Ja med mitt minne så kan det nog hända att jag glömmer det före också, men alltid finns det ju någon som påminner mig.


Inget foto från mötet heller, men är du intresserad av vad samfälligheten gör så är det ju bara att gå in på vår fina hemsida www.norrnas-samfallighet.fi


Idag har jag städat ur mina överfulla skrubbar. En storsäck med brännbart och en säck till Hoppets stjärna. Ni kan inte tro hur mycket jag sparar. Det finns alltså kläder från då jag gick i högstadiet i behåll! Och nej, jag slängde inte allt ännu heller. Men allt som mist sin elastisitet och sånt som helt enkelt inte går att knäppa runt midjan länge. De där sabla kalorierna som springer i skrubbarna och syr in alla kläder   

Av Cindi Groop - 17 mars 2014 13:51

Jag tycker det är så skönt att bara titta på ätande och idisslande kossor. Det är något så förnöjsamt över dem.


  Närmast i bild är Räfbackens Zumba. Mamma Polka av Frönshult, pappa Steinadler.

Zumba väntar förhoppningsvis sin första kalv, och vår enda kalv, efter Prostock Hickory den 5.5 Om ingen kalv kommer då så har hon blivit senare betäckt på betet. En spännande väntan. Om det blir en PH kalv så är det en helt ny linje här. Hoppas, hoppas. 


Ingen dyngdag idag fast det är måndag, för det kom en entreprenör idag för att hugga i åslänten för oss inför kommande årensning.


Vad funderar månne valpen på?

 


En vecka kvar till första beräknade kalvning. Först ut i vår är Viivi, seminerad med Vingegaard Filius som gav så hemskt stora kalvar i höstas. Hoppas de blir mindre i vår. Men före kalvarna kommer så ska 5 höstkalvar avskiljas, 12 kvigor flytta till kvigstallet. 8 dräktiga kvigor flyttas från kvigstallet. Tjurarna packas ihop så vi får ytterligare en ledig box tills de avskiljda kalvarna ska tas in. 24 kalvar ska beredas plats nu inom en dryg månads tid. Det kräver en del planering för att få allt att gå smidigt. Nu behövs ju alla kalvningsboxar också inför kalvningssäsongen.

Så knip igen Viivi, vi hinner inte ta emot några kalvar riktigt än.

Av Cindi Groop - 16 mars 2014 18:00

16.3.2014 och vattnet svallar åter fritt i Ledörssundet.

   

och från havet rullar en isande gråkall vind......


Jag och valpen har tillbringat natten i bastustugan. Det tog en timme att få upp värmen i stugan från +8 till + 20 grader. Innan vi somnade hade vi +22 och på morgonen var det ännu +16 grader. Nerbäddade i sängen gick det ingen nöd på oss. Eller Yezz sov i fåtöljen med fårskinn i. Jag kunde inte låte henne komma upp i sängen fast jag var ensam. För då kommer hon ju att vilja komma upp då husse är med också. Och då blir jag avslöjad att jag tillåter sådana fasoner   


Vi tog en skön morgonpromenad Yezz å jag i ruskigt väder innan vi packade ihop oss och for hem för att sköta om resten av flocken. Jag gillar min valp   

Av Cindi Groop - 16 mars 2014 12:30

Äntligen har fjolårets fårskinn blivit färdigt beredda och finns nu att beställa på cindi(at)rafbacken.fi eller texta/ring 0505263155.


 

95€ för bruna

75€ för vita

65€ för II-klass bruna


Skinnen är testade i djurförsök och godkända av prinsessan på ärten.

   

Av Cindi Groop - 9 mars 2014 18:31

Efter en trevlig kväll i goda vänners lag har vi idag fått njuta av en jättefin söndag i mars. Ungarna hade bakat jättegoda bullar åt oss medan vi var ute och roade oss.  

  

En flock svanar flög ivrigt trumpetande förbi, men jag hann bara få två på bild.

       

Oj så skön en kvällspromenad kan vara.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards