Alla inlägg under januari 2017

Av Cindi Groop - 29 januari 2017 13:48

Nu sitter jag vid skräpdatorn och hoppas att jag hålls på nätet så pass länge så att jag får hit några rader medan Liam sover.


Igår var vi till Seinäjoki. Krister och Anders for på lantbruksmässa och jag var på simmentalföreningens årsmöte. Vi var hela 6 personer på mötet! :)

Tack och lov var det två utom styrelsen så att vi blev beslutsföra.

Jag har ju klagat på att vi är alldelse för dåliga inom styrelsen på att ordna program för våra medlemmar och kritiken verkar delvis ha gått hem, för ideérna igår var många. Men, MEN, vi får se hur mycket som genomförs.

Jag lovade ta kontakt med föreningen i Sverige och höra om det blir någon träff mellan nordiska föreningarna i år. Jag lovade också försöka få tillgång till föreningens facebooksida som en gammal styrelsemedlem sitter och trycker på utan att publicera ett jota. Så, bara att ta ett djupt andetag och sätta igång.


En rolig händelse var att jag har hittat en semintjur på Irland som jag oerhört gärna skulle vilja använda. Nu minns jag inte direkt om jag har skrivit om honom tidigare här, men isåfall får ni en liten repetition. Jag såg en kviga på en dansk simmentalgård som var helt otroligt snygg. Det var bara liksom WOW! hennes far var då Clonagh Tiger Gallant som fanns på Irland. Jag frågade från både Faba och Semex, men ingen av dem kunde importera den. Jag började då läsa in mig på regler över hur jag kanske kunde importera privat, direkt från Irland, men av någon orsak, så gick det inte att skicka denna tjur hit. Men ni som känner mig så vet ju att då något fastnat på min hjärna så finns det där och pyr.

Så på knagglig finska igår så berättade jag om denna tjur som jag inte på något sätt kunnat få tag på hur jag än försökt. Då säger en vid bordet att han har importerat två embyon från Danmark med just denna tjur som pappa! Han tänkte lägga in dem i vår! Alltså, what are the odds?


Vi får som ekologisk gård inte använda oss av embryoöverföring, endast semin. Skillnaden är ju alltså att med embryoöverföring så sätter du in ett befruktat ägg i en annan ko och får på så sätt en helt ny kombination.

Med semin så sätter du ju bara in sperma från en semintjur som befruktar mottagande kos egna ägg. Ekologiska principer strävar ju efter så naturliga metoder som möjligt och därför anses väl embryoöverföring vara lite för hightech.

Så jag reserverade en kommande tjurkalv efter detta embryo jag på direkten. Embryoöverföring lyckas ju inte alla gånger och chansen att det blir en kokalv är ju 50%. Så i värsta fall blir det till ingenting. Men, eftersom ödet gav mig denna chans, så kan jag inte tänka mig en annan utgång än att det blir en kanontjur! Jag brukar ju få som jag vill i dessa sammanhang. Så nu går jag i spänd förväntan. När ska de sätta in embryot? När ska de dräktighetsundersöka? När föds han? När flyttar han hit?

Ja, tidigast hösten 2018 om allt går som på räls :) Så det blir en lång väntan.


Här är en bild på kvigan som satte igång karusellen i min vilda hjärna:

Och här en bild på fadern:

    

Visst börjar snålvattnet rinna? 



Av Cindi Groop - 18 januari 2017 22:28

Jonej, jag har inte trillat av pinn.

Ibland blir det bara så här förbaskat långt mellan inlägg. Det är inget jag planerar utan livet är i vägen liksom.


Datorn som jag vanligen bloggar på finns i köket och Liam älskar att trycka med båda händerna på alla knappar, vilket har lett till att tangentbordet har fått något konstigt fel. Jag har inga ÅÄÖ och tecknen blir inte vad de borde. 

Så för att kunna skriva något vettigt måste jag sitta vid arbetsmaskinen i källaren. Och min tid ensam på kontoret begränsas just nu till några korta små stunder under vilka jag borde jobba. Håller på med en utfodringsplan, men ska ännu renskriva den och betesrapporten för 2016. Sen tänkte jag ansöka om mera vargstängsel och så har jag lite ditt och datt i koplaneringar och sådant. Så bloggandet skjuts liksom framför hela tiden.


Ikväll har jag varit på informationsmöte till gymnasiet och kom hem först efter kl. 21. Då fick jag gosa en stund med Liam innan jag gick och städa i valparnas rum, motionsrunda med hundarna, via hästarna, fåren och korna. Väl inne så sover Liam så gott, så nu unnar jag mig ett litet hej till er. Hjärnan orkar inte fundera på torrsubstanser i ensilage och protein nerbrytbart i vommen och sånt just nu.


Ja just det, vi har valpar. 7 stycken blev det. 2 tikar och 5 hannar. Alla är bokade och fyra har redan flyttat, men ännu finns 3 pojkar här pga av nya ägarnas praktiska orsaker. Och jo, det blir att spara en själv. Jag försökte intala mig att jag inte skulle spara någon denna gång. Ha, trodde någon på allvar att det skulle lyckas. Nåjo jag blev ju förälskad i dem alla, men den störste och lataste Nemaz problemas kunde jag bara inte släppa iväg. Så nu är jag med valp. Precis vad jag behöver!?


Finns ju inga bilder på denna dator, men vi får återkomma med bilder.


Och eftersom det är 2,5 månad sedan jag skrev sist så har det förstås hänt mycket annat också, men det kan jag ju inte återge på en gång. Kanske jag hinner in på nytt snart igen.


Ha det bra.


Tänkte bjuda på en gammal goding ikväll

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards