Alla inlägg under november 2020

Av Cindi Groop - 28 november 2020 14:16

Bakat pepparkakor som traditionen bjuder hos mor och far udag. Allt är som vanligt, fast ändå inte. Syster med döttrar var inte med detta år. 

                 

Av Cindi Groop - 14 november 2020 15:14

Ute är det grått, mörkt, blött och blåsigt. Konstig då vädret smittar av sig på sinnet.

Såg på nyheterna ett klipp från en golftävling i Georgia. Där gick de omkring i kortärmat! Åhh, ta mig till värmen!


Nåja, man får hålla till godo med ett bastubad ibland.


Liam och jag var på promenad med hundarna idag. Gick via vita huset för att se vad gubben pysslar med en dag som denna.

 

Jaha, tvätt på undersidan av traktorn. Som om det inte var tillräckligt blött från förr. Det var visst något mystiskt läkage på gång.


Nu ska jag börja på med kvällsmaten. Tror det blir pizza på rester.


Trött redan kl 4. Hur ska man orka hålla sig vaken idag?


Av Cindi Groop - 13 november 2020 16:22

 

Av Cindi Groop - 13 november 2020 14:43

Usch! Nu har jag lagt in en annons med dräktiga tackor till försäljning. Jag vill ju inte egentligen sälja dem. De är ju så fina   

Men jag vet ju att livet blir mycket enklare i vår om jag har 10 tackor mindre. Plus 20 lamm mindre!

Och jag blir ju inte utan. Jag sparar ju minst 20 tackor.

Jojo, det blir nog bra. Låt oss bara få det överstökat.

Nu ska jag bara dricka en kaffe och så ut med hundarna ett varv och mata fåren innan det blir mörkt. Och via stallet och kolla att hästen, som blev ensam kvar då flickorna for ut på ridtur, håller sig lugn.


Jag har fått ordning på mycket papper idag. Det var nog riktigt behövligt med kontorstid. Men så värst kul kan jag inte påstå att det är.



Av Cindi Groop - 13 november 2020 12:46

Idag är det grått och ruggigt ute, så jag tänkte pigga upp världen med lite god chokladkräm.

Det finns ju all världens färdiga blandningar och färdiga krämer, men det är jätteenkelt att göra själv och då vet man ju exakt vad den innehåller utan en massa konserveringsmedel och E-koder.


Så för 6 portioner behöver du:


1,5dl socker

3msk potatismjöl

3 msk kakaopulver


Blanda ihop i en kastrull och häll på 

1 liter mjölk


Värm blandningen under konstant omrörning med handvisp tills det tjocknar.

Tag krämen av värmen och häll upp den i serveringsform.

Låt svalna.


Klicka på vispad grädde.

Klart!

 

Mat
Av Cindi Groop - 12 november 2020 18:27

Denna vecka har vi skickat in en massa olika prov. Dna-prov, salmonella-prov och markkarteringsprov. Allt ska kontrolleras och dokumenteras.

Dna-proven är riktigt intressanta faktiskt. Jag har inte tagit prov på riktigt alla än, men på största delen. Dock väntar jag ju ännu på provsvaren på många. Intressant dock är att få reda på om djuren är homozygot eller heterozygot hornlösa. Det hjälper ju till då jag både väljer egna avelsdjur, men också då jag säljer.

Störst efterfrågan är det förstås på homozygot hornlösa då man vet att alla kalver blir hornlösa, men också då man väljer semintjur så kan man ju till ock med välja en hornad tjur om man vet att kon är homozygot hornlös, för kalven blir ju hornlös i alla fall.


Det jag inte hade räknat med dock är att det skulle komma fram genetiska sjukdomar, men det har vi redan fått fram 2 stycken av. En dräktig kviga är bärare av en slags blödarsjuka. Hon blir ju inte sjuk och inte hennes avkomma heller bara man seminerar med friska tjurar, men hon kan ge vidare anlaget till sin kalv. Så jag tar förstås kalven som är på väg och testar också den, men sen slaktas nog hon bort, för säkerhets skull.

Men nu idag såg jag att en annan dräktig kviga visade att hon bär på anlag för blindhet! Förstås en av mina finaste kvigor. Inte roligt alls. Hon blir själv inte blind, men det fungerar på samma sätt att om kalven får blindgenen från både mor och far så blir den blind då den blir 4-5år.

Men om vi inte hade testat, så hade vi aldrig vetat om detta.


Om man ska se något positivt med genetiska sjukdomar så är det ju att de inte smittar. Bara man är medveten om anlaget så går det att få bort.


Nåväl. Analyserar också över hur vi fortsätter med dna-testningen. 

Projektet vi har varit med i så avslutas nu. Analyserna har under projekttiden varit väldigt förmånliga, men nästa år så betalar vi fullt pris, så då måste vi fundera över hur vi gör. Det är ju ingen vits att analysera slaktdjuren, men de som ska användas i avel är det ju nog bra att testa.

I år har vi haft öronmärken som tagit en provbit direkt i samband med märkningen. Så då har ju alla kalvar blivit testade. Men det går ju också att ta prov med hårstrån från svansen. Då behöver man ju bara ta prov på de djur som man förväntar använda eller sälja till avel. Och så behöver man inte köpa de dyra öronmärkena.


Nästa år måste vi också använda elektroniska öronmärken.

Det är någon ny regel som jag ännu inte förstått vitsen med. Vi har ju ingen elektronisk avläsning på vår lilla gård och vi föder upp alla djur från födsel till slakt, så vi ser ingen nytta med elektroniska märken. Och dyra är de också förstås. Så om vi dessutom köper elektroniska märken med dna-testning så blir det onödigt dyrt. Jag måste gå in och läsa på hur saftigt det riktigt blir. Men lika enkelt är det ju att riva loss några hårstrån från svansen i samband med vägning och märkning. Hmmm....eller? Jag borde fråga någon som vet något.


Jag skickade annars in en förfrågan om jag ännu hinner beställa kväve till vår semindosbytta till vecka 48. Samtidigt beställde jag 5 doser av VB Unne, och 5 doser av Hugin. En av seminörerna som var här i somras tog hem en bunt Mustik åt mig då, men jag tog dem inte till vår bytta då den annars var tom. Då hade jag behövt fylla på kväve en extra gång.

Jag frågade också om det fanns kvar av Imperator i lager. I så fall tar jag 5 doser av honom också. Jag hade lite otur med Imperator i somras. Jag seminerade ju Polka 2 gånger med honom och hon hade ju en cysta så hon kunde inte bli dräktig. Och så använde jag 2 doser av honom till en annan ko också som hade svårt att bli dräktig. Så jag brände 4 doser riktigt i onödan. Vi får se om jag får mera. De hör väl av sig så småningom. Ibland skickar de textmeddelande då det är dags att beställa, men inte alltid.


Nej, nu ska jag gå sista rundan med hunden.


Ja, jo, fårklipparen var hit i tisdags.

 

De blir ju så fina då de är nyklippta.

Och jag tittade runt lite i mitt fårhus och kunde konstatera att det ju nog finns tillräckligt med utrymme för 30+ tackor med lamm. Det är bara foderbordet som är för kort. Men om man bygger ett foderbord längs långsidan så får nog alla plats.

Älskling....???


Nja, jag vågar inte fråga just nu. För mycket projekt på gång. Måste fundera på hur jag får det framlagt så han tror att det är hans idé.


Jag hade annars barnen i jobb för att bygga nytt stängsel.

 

Visst är det roligt då man kan "arbet ilag"?

 

Av Cindi Groop - 11 november 2020 14:09

Det har varit varierande dagar på sistone med allt möjligt program. Dagarna har varit fulltecknade. 

Semestern blev dock inte så arbetsam som planerat. Jag skippade semineringskursen.

Av flera orsaker, men jag var nog nästan på väg. Kursen var onsdag och torsdag och jag var trött efter resan efter baggen. Men jag steg upp kvart före 5 på onsdag morgon, duschade, åt frukost och klädde på mig, ryggsäcken packad. Men då klockan slog 6 och jag borde starta så beslöt jag att jag inte åker i alla fall. Jag läste igenom läseordningen och kunde konstatera att det mesta har jag ju redan lärt mig, det jag behöver träna mer på är de praktiska övningarna med kor, och det har jag ju här hemma. Visst, man lär sig alltid något nytt på kurs, inte minst skulle jag få öva min finska, men det var ett himla pusslande med vem som skulle ha Liam när och dessutom så hade coronafallen ökat dramatiskt på vårt område just den veckan, så jag funderade att om jag skulle dra hem smittan så skulle kursen absolut inte vara värt problemen det hade inneburit.

Men nu borde jag ta itu med de praktiska övningarna och genomföra tentamen, så att jag får börja på att semininera på riktigt. December är ju tiden för semineringar om vi vill ha höstkalvningar och jag tänkte att jag seminerar allt själv nu i december. Det som lyckas så lyckas och de som inte blir dräktiga så får en ny chans i vår. Då får jag ju ett eget vitsord på om jag kan seminera eller inte. Ingen egen tjur får chansen, utan jag ska sköta allt själv.

Men det får jag alltså inte göra då innan jag tagit examen. Så, dags att planera hur vi får det genomfört. Jag behöver: Minst en brunstig ko, en seminör att bedöma utförandet, en assistent som dokumenterar mitt arbete med kamera.

Och så behöver jag beställa lite semindoser och kväve till byttan som jag kan öva med då. Jag har lite drygt 10 kvigor som kan semineras i december. Det får vara ett passligt projekt, och några kor. 

Semindoserna får vara billiga och bra  För jag utgår ifrån att jag kommer att misslyckas en del. Till detta projekt använder jag ju inga dyra internationella tjurar, men det finns ett bra basutbud till hands i lager. Nästa kväveleverans kommer vecka 48. Tusan vad snabbt tiden går, börjar bli bråttom.


Och täckdikesgubbarna har ännu inte synts till. Vi väntar som vanligt.

Men jobb finns förstås i alla fall. 

Stormen har ställt till med en hel del skada och Krister försöker hugga undan då han hinner. Jag och Linn har börjat röja sly i en ungskog. Svettigt, men roligt.

Så har vi lite sjuka djur. En 7 månaders kviga har blivit överkörd av tåget, verkar det som. Vet inte vad som hänt, men hon är väldigt sjuk i framdelen, bakom bogbladen, smärtstillande och vila i sjukbox. Hon har varit i vägen för någon säkert.

En ko är jättesjuk i ena bakfoten, smärtstillande och antibiotika. Jag vet inte vad som händer riktigt i höst. Mycket sådan här onödigt strul. Men medicinen biter säkert, så alla snart är i skick.


Lite semesterbilder ska ni få. Efter det myckna regnet så fanns det mycket vatten i forsen vid Sågkvännsback. Så dit for vi på en liten utflykt en eftermiddag. Fast jag var nog lite orolig att Liam skulle trilla i. 

Men det gick bra.

     

Av Cindi Groop - 2 november 2020 09:57

Dagens väderrapport. 10 grader plus, full storm och massa regn.

 

Semestern är slut, Liam är i Päivis och vardagen har återvänt.


Förra veckan gick inte riktigt som planerat, men lika bra är väl det.


Ny bagge hämtade vi dock på tisdag som planerat. Sjundeå är långt bort..... Speciellt då man ska dit och tillbaka på samma dag. Jag är inte riktigt klar i huvudet säkert. Jag satsar ju inte på avelsdjur med fåren som jag gör med dikorna, men ändå kör jag genom halva landet för att hämta en dorperbagge med föräldrar som kom till Finland från Australien som embryon. Varför dådå, kanske ni undrar? Nå för att det är roligt förstås! 

Dorpern har visat sig uppfylla alla mina önskemål då det kommer till får, så varför skulle jag inte söka det bästa som finns?

 

Det blev lite krångligt med namngivningen dock. Jag hade tänkt mig att han skulle få heta Vilgot. Men då jag fick hans härstamningsbevis så stod det att han hette Benny. 

Det var väl ett bra namn, tänkte vi, och så fick han heta Benny i två dagar tills räkningen kom. Där hette han Bäck! 

Han hade fått med fel härstamningsbevis, så hans riktiga namn är Bäck. Men det var ju inte lika kul. Så nu är jag lite kluven över hans namn. Vad ska han heta?


På vägen ner tog vi en avstickare in till Loimaa för att testa ett matställe som vi sett reklam för på sociala medier. Det heter Munkkis, rätt och slätt. Och det var ju deras munkar vi var sugna på, men det visade sig att de hade riktigt häftig mat också.

Jag tog en varm laxsallad:

 

Efter det så orkade vi inte med några munkar. Men vi köpte med en låda hem.

 

Fast munkar är nog godast riktigt färska. Nästa dag åt vi nog mest med ögonen. För fina var dom.


Nu blir jag ju hungrig. Vad hittar vi för spännande i kylskåpet tro? Lite långt att åka till Loimaa på lunch, tyvärr.






Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards