Alla inlägg under augusti 2020

Av Cindi Groop - 30 augusti 2020 07:36

Ja, så har vi igen avslutat skärgårdssäsongen.

Facklorna brann längs sundet och det firades friskt i stugorna. Raketerna small och kvällen var otroligt fin.


Vi firade enkelt tillsammans med mor och far. Lite gott att äta och så fick Liam bränna av några smattermattor.

Då det blev mörkt begav vi oss dock hemåt igen. Högsäsong med skördearbetet och det gäller att orka jobba nästa dag också.

Tröskningen har inletts och grässkörd och balning av halm pågår samtidigt. Regnskurarna kan komma plötsligt.


Tack och lov har vi Linn i år, som balar gräs och halm och som dessutom bor bredvid torken och får ta nattpasset och kolla fuktigheten på säden mitt i natten. Tidigare har Krister kört fram och tillbaka till torken, 16km en väg, men nu får han sova.


Jag måste börja planera för hur djuren ska placeras i vinter. Det är ju lite annorlunda i år då vi övergår till främst vårkalvningar. Jag har ca 50 dräktiga nu som ska ha någonstans att bo i vinter. Olika foderbehov dock. Gamla tjocka damer som behöver lätt vinterfoder och unga kvigor som behöver foder både för att växa själv och för lilla kalven. Och så har jag 13 st ettåriga kvigor, rester från tidigare höstkalvningar, som ska sparas till våren innan jag seminerar, eller säljas. och så alla kalvar som föddes i våras som ska avvänjas och matas separat. Och så finns de på bete nu i olika fållor, så planen ska vara klar tills de kommer in så jag får dem smidigt sorterade.


Chicago får tillbringa vintern tillsammans med årets vårfödda tjurkalvar, som han ju redan nu går på bete med så de känner varandra. Dock står de äldre slakttjurarna ännu i deras box, så jag får väl ta mig till och slaktanmäla en grupp snart. Köttpriset är ju som lägst den här tiden på året, då alla som har djur på bete vill skicka innan stallsperioden.

Fast jag undrar nu hur mycket sanning det är i det egentligen. Nu för tiden består väl största delen av köttdjuren av mjölkrastjurar som står inne året runt och som säljs oberoende av årstid. 

Det är väl ännu bara ett sätt att hålla ner priserna för oss gissar jag. Fast biffdjuren föds ju vanligen på våren, så då börjar de bli slaktmogna nu efter 1,5 år. Alla på en gång.


Det stör mig nog ganska så mycket att slakterierna inte tar till vara de ekologiska köttet. Vårt slakteri tillverkar enbart köttfärs ekologiskt och det andra stora slakteriet gör inget alls av ekokött. De säger att efterfrågan inte finns. Men hur ska konsumenten kunna köpa en produkt som inte finns?

Jag vet inte hur vi ska komma till rätta med det här problemet. Vad är hönan och vad är ägget?

Var ska påtryckningen ske? Måste konsumenterna fråga i varje butik efter ekologiskt inhemskt kött? Och vad tror ni svaret blir i butiken? Nej, det finns inte. Går frågan vidare till slakterierna? Skulle inte tro det. Nog är det ju slakterierna som ska bjuda ut produkten och marknadsföra dem tillsammans med butikskedjorna.

Fasiken, då man skulle behöva vara med överallt!

Inte tycks de ju få tummen ur röven annars.


Nåjo, Liam har vaknat.


Lite bilder från igår kväll-

Norrut kl. 21.30

 

Söderut samma klockslag.

 

Mörkret kommer! Är vi redo?

Av Cindi Groop - 29 augusti 2020 12:46

Det är en helt otroligt vacker dag i slutet av augusti. 

Jag har nu hittat sysselsättning medan jag fyller vattentankarna. Jag passar på att gå med röjsågen och slå bort sånt som djuren ratat. Nässlor, tistlar och hallonbuskar bland annat. Annars är det ju sånt som får utrymme att sprida sig och det vill vi ju inte.

Så nu passar jag på att blogga medan jag tömmer ur vattnet. 

Men det tar ju inte många minuter, så nu måste jag gå och skjussa ut Linn till åkern. Vi höres!


Dagens molnbild måste ni förstås få.

 

Av Cindi Groop - 27 augusti 2020 07:30

Ja alltså i helgen är det villaavslutning igen. Vart tog den här sommaren vägen?  

Så igår hämtade vi hem tackorna från Ledören för att förskona dem från helgens raketskjutningar. Hundarna är förväntningsfulla då de vet vad som väntar.


Gräset är dock grönt och fint ännu, så för den skull hade de gärna fått stanna längre, men tryggast att ha dem hemma.

 

Bara 7 tackor var på ön nu i år. För litet antal en regnig sommar som denna. Men visst syns det att de gjort nytta även i år.

 

Lilla fis-Nemo fick äran att driva fåren denna gång och Yezz fungerade som stoppare så att djuren inte sprang om mig.

 


Skönt med bad i havet efter jobbet.

 

Allt gick smidigt och bra och hela projektet tog 2 timmar från start hemma på backen tills fåren släpptes på nytt bete här hemma.


Och så bjöd kvällen på mera vackra moln.

 


Av Cindi Groop - 25 augusti 2020 18:22

Det var så roligt; jag kom på att jag skulle fotografera moln. Jag gillar moln, de kan vara både hotfulla och fina.

 

Började med mer rosa fluffmoln.


Idag så var det så häftigt då vi njöt av solen samtidigt som regnet öste ner runt omkring oss.

   

Sen fick vi vara med om något mycket ovanligt.

   

Flera tromber ute till havs! Det lär ha varit 6-7 stycken samtidigt, men jag såg bara två.

Häftigt!





Av Cindi Groop - 24 augusti 2020 19:09

Nu mina damer och herrar ska ni gå in på www.facebook.com/groups/329047341580529 och rösta på Finlands vackraste simmental!


Våra djur finns med, men jag avslöjar inte vilka.


Henning Hansen från Danmark kommer också att bedömma djuren, men först ska publikens favorit koras. Man kan rösta på ett djur, men det finns 4 grupper. Men alltså en röst per man/kvinna.


 

Av Cindi Groop - 24 augusti 2020 10:59

Det var en sån vacker kväll igår innan åskan och regnet kom. Vi fick ordentliga skurar. Jag har inte läst av mätaren, men tippar på ca 20mm regn.

 

Molnen färgades rosa av kvällssolen och tjurarnas utsikt var rätt fin som vanligt.

   

Hoppas att de förstår att uppskatta utsikten. 


Jag filmade också en stump, men det går inte att ladda filmer via telefon, så jag får återkomma med den då jag sitter vid datorn.

Nu dags att köra vattentunnan till betet. Och sen lunch. Det blir rester av gårdagens middag. Pizza med älgfil'e och kantareller. Inte så herrans dåligt. 


.


Av Cindi Groop - 21 augusti 2020 07:26

Ja det blir mycket blommor och blader nu, men det är ju den tiden på året. Snart är frosten här och en lång väntan tills vi får börja så grönsaksfröerna igen.


Jag satte ju alla grönsaker på en kväll i slutet av maj. Det var riskabelt för vi hade haft många frostnätter och allmänt kallt. Men jag drog täckväv över och hoppades på tur. 

Efter tre veckor vågade jag försiktigt dra bort väven för att titta om det fanns något liv. 

 

Och visst! Potatiskålarna var upp och både kronärtskockorna och majsen hade överlevt. Det hade jag inte väntat mig.

Och ullen tror jag nog har varit till hjälp. Både med att hålla kvar fukt, men också till att kväva ner ogräs. Dock luktar mitt tädgårdsland våta får vid regn, men jag är ju inte vanligtvis där i regn-

Årets grönsaker har dessutom visat sig vara väldigt friska. Det är första året jag inte har mask i varken lök eller morot. Om det sen beror på ullen eller annars bara årets förhållanden så kan jag inte svara på.


Med regnet i juli så har allting vuxit sig väldigt kraftigt.

 

Ja dillen har sått sig själv och blommar lite överallt. Men de är så fina så de får hållas.


Vi har redan skördat lite kronärtskockor samt ärter och lök.

     

Jag hittade en gammal skohylla att torka löken på. Dock rymdes inte all lök i, men en del får torka så här i alla fall. Det brukar vara svåraste delen att få löken riktigt torr så att den inte möglar i lagret.


Majskolvarna ser riktigt stora och tjocka ut. Det är jag så ivrig över. Så många år har majsen blivit till skit och ingenting, men i år tror jag på en riktigt god skörd. Återkommer om dem då det är dags att skörda.


Måste bara visa våra nya hallon.

 

Alltså Glen Dee är JÄTTESTORA och smakar riktigt gott. Det mindre är Maurin Makea, också den stor ju, men bara hälften så stor som Glen Dee.


På sommarstugetomten plockade vi också en hel del blåbär.

 

Jag brukar inte ge mig tid att plocka blåbär för det sammanfaller med så mycket åkerarbete, men de här plockade Krister och jag på en liten stund bara runt husen.

 

Bästa belöningen.


Av Cindi Groop - 20 augusti 2020 13:14

Jo sitter och väntar på att trejde vattentanken för dagen fylls, så jag hinner väl slänga in en bild eller två.


Tänkte fortsätta på trädgårdstemat.

Mitt blåa plommonträd.

  Nä, tycker det ser mer ut som ett körsbär jag.

Här skulle jag kunna infoga några kraftuttryck.....

Jaha, vad gör man då? Jag ville  ha plommon inte körsbär.

Och nu har ju en hel odlingssäsong gått åt.


Ska jag gräva upp och köra tillbaka den till plantskolan? Tror inte de vill ha tillbaka något från privata trädgårdar pga smittorisken. 

Och så har den ju etablerat sig redan.

Jag tycker jag ska få ett nytt gratis plommonträd. Även om jag inte riktigt vet var jag ska placera det, men först måste jag ringa och gnälla litet.

Tyvärr är det ju inte första gången jag får fel växt därifrån. 

De har så prydlig plantskola med tydliga skyltar med namn och pris, men någonstans i hanteringen så falerar det tydligen.

Jag gillar inte att klaga, men jag tycker inte ens om våra körsbär. De är så sura.


Annars så är det många blommor som trivts bra denna regniga sommar. Stormhatten har aldrig blommat så rikligt som nu.

 


Ocks höstfloxen är ovanligt fina.

 

Äsch telefonen ringer. Hejdå.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards