Alla inlägg under april 2012

Av Cindi Groop - 19 april 2012 06:00

Nu är det hög tid att förbereda sig inför vårsådden.


Det gör vi bl.a genom att göra ett grobarhetstest på utsädet.


Ett grobarhetstest går till så att man sår ett känt antal frön på ett fat med såmylla. Efter några dagar så räknas det antal frön som grott ovh som gett upphov till normala groddplantor.

Gränsen för acceptabel grobarhet är 85-90%. Om utsädespartiet har lägre grobarhet, är livskraften och vitaliteten i partiet för låg för att skörden ska kunna bli bra.


    Ärter


Ärterna tar jag sedan upp i köket och använder i sallader och till grillat kött. Ett enkelt sätt att odla något gott och nyttigt på fönsterbrädet.


 

Korn.


Yatzy är förstås med och ser till så vi räknar rätt!



Av Cindi Groop - 18 april 2012 06:00

Djuren matar vi med hjälp av traktordriven balrivare.


Vill bara demonstrera lite hur det går till.


 

Vi tar bort plast och nät från balen och backar balrivaren mot balen.


 

Lyftarmar lyfter sen balen in i trumman och vi kan då köra in på foderbordet där vi sätter igång roterande knivar som river sönder gräset som sprutar ut genom röret på sidan. Hela trumman snurrar runt och driver fram balen mot knivarna tills hela balen är utsorterad på foderbordet.


Balrivaren kan också användas för att sprida ut halm i boxarna, men då vänder vi sidorören uppåt så att halmen flyger bak på liggbädden. 


Av Cindi Groop - 17 april 2012 06:00

Vill bara visa lite vad vi gör med de nyfödda kalvarna.


 

Vägning


 

Märkning


Inte så lätt att hålla fast en 55kg kalv och fotografera på samma gång   

Av Cindi Groop - 16 april 2012 13:51

En av fördelarna med att bo nära havet är att man har möjlighet att få tag på finfin färsk fisk.

I går blev jag erbjuden att få köpa en färdig filéad lax av en fiskare i byn. Givetvis nappade jag på erbjudandet. Det kom väldigt lägligt eftersom jag gärna gör gravad lax till valborgsmässoafton och det är ju faktiskt inte så långt dit.


Jag vill nu dela med mig av ett underbart recept på gravad lax som jag snappade upp av kocken Nigella på tv.


Gingravad Lax /1kg


4msk havssalt

4msksocker

3msk dijon senap

2msk gin


+ dill


Blanda ihop ingredienserna till en smet och bred ut över laxfiléerna. Strö rikligt med dill över. Sätt köttsidorna av laxen mot varandra. Täck över med plastfolie och ställ i kylen. Sväng laxen en gång per dag.

Färdig efter ca. 3 dygn.

     


Jättegod t.ex på Leksands knäckebröd med Hellmans majonäs. Och OBS! HELLMANS majonäs. Kan inte ersättas av andra fabrikat som inte borde få kallas majonäs utan äcklig smörja.


 


Ja, tänkte ju glömma att visa sonens stoltaste dag för 5 år sedan då han fångade en lax på kastspö.

 

Mat
Av Cindi Groop - 13 april 2012 08:38

Det är ju högsäsong nu för lammningar och kalvningar, så jag kan ju ge en mellanrapport om hur det gått hittills.

8 kalvningar har vi haft och alla, utom Hirsct då, har gått rätt bra.

Lite dramatiskt blev det på långfredagskvällen då Tingeling plötsligt hade kalvat en vecka före beräknad tid. Jag trodde vi skulle få en lugn påskhelg eftersom alla hade kalvat som var fullgångna, men då jag gick ut sista gången på kvällen hörde jag ett ynkligt myä-ande utifrån hagen. Jag var klädd för hundpromenad, inte kalvning, men jag fick springa ut i hagen och där låg en ynklig, våt  och smutsig liten nyfödd kalv med en orolig mamma trampande runt omkring. Jag förstod att det var bråttom, så jag tog tag i framfötterna och släpade in kalven i en torr box. Jag hämtade handukar och tuttflaska och torkade honom så torr som jag kunde. I boxen intill stod Silla som kalvat dagen innan, så henne fick jag mjölkat en flaska som jag kunde ge den lilla. Jag hämtade sen ett fårskinn som jag rullade in honom i och så la jag mig ner bredvid honom för att värma hans kalla kropp. Efter ca en halvtimme låg han fortfarande och skakade, så då hämtade jag en skottkärra och körde in honom i pannrummet. Där fick han ligga över natten. På morgonen hade jag en pigg och hungrig kalv som staplade omkring i pannrummet, hela källaren luktade kalv. Jag hade tinat upp råmjölk som jag hade i frysen som jag kunde ge åt honom innan jag satte tillbaka honom i skottkärran och körde ut honom till sin mamma. Som tur är accepterade hon honom direkt fast jag hade haft bort honom över natten.

Tyvärr förstod han inte riktigt hur ett juver fungerade, så jag blev tvungen att mjölka kon och ge honom i tuttflaska. Han verkade också litet slö och nästa dag såg jag att han hade lös mage. Det är ett livfarligt tillstånd för en nyfödd kalv. Jag hade penicillin mot magsjukdomar i skåpet som jag blandade tillsammans med Hivepect som är en produkt som ska hjälpa kalven att återställa vätskebalansen. Efter ett dygn var han piggare igen, men jag tyckte fortfarande att han drack för lite. Då jag i tisdags kände på honom under magen märkte jag att han reagerade då jag klämde runt navelsträngen. Troligen hade det kommit in bakterier då jag släpade in honom genom rasthagen. Jag gav honom en injektion med Terramycin mot infektioner hos nyfödda och genast på onsdag morgon såg jag honom för första gången dricka mjölk på eget initiativ av sin mamma. Igår vågade vi då äntligen öronmärka honom för nu verkar han pigg och fin. Han står ännu inne i box, men jag kommer troligen att släppa ut dem ännu idag.


Förra veckan blev dramatisk också för kon Kajsa som kalvade på måndagen. Allt såg bra ut, men då jag tittade i övervakningskameran på tisdag morgon såg jag att hon drabbats av kalvningsförlamning. Den direkta orsaken till förlamning i samband med kalvningen är att kalciumhalten i blodet sjunker, när kalcium förs över till mjölken i juvret. Förlamning drabbar främst kor som mjölkar mycket. Förlamning behandlas av veterinär med kalciumlösning direkt i blodet. Veterinären fick komma två gånger på samma dag innan vi fick henne på fötter igen. Kalvningsförlamning är ganska hemskt att titta på eftersom kon är ganska panikslagen och själv inte förstår varför hon inte kan komma upp. Hennes kalv förstod i alla fall att hitta spenarna fast mamma låg ner, så vi fick inget extra jobb med det i alla fall.


Samtidigt som Kajsa fick kalvningsförlamning så hade en tacka en besvärlig förlossning på gång. Endast ett jättestort huvvud stack fram ur tackan då jag kom dit. Om lammet vänder rätt så är det framklövarna som ska komma ut först, sen huvudet. Jag blev ganska stressad över att jag borde vara på två ställen samtidigt, både med den förlamade kon men tackan behövde ju också akut assistans. Dessutom hade de andra djuren förstås inte fått sin frukost ännu heller.

Jag beslöt att hjälpa tackan först eftersom det egentligen inte var något jag kunde göra för kon innan veterinären kom. Jag har en hink med hjälpmedel till förlossningar. Där finns handdukar, glidmedel, draglinor och skyddshandskar. Jag tog på en skyddshandske och satte på rikligt med glidmedel för att känna efter hur lammet låg i tackan. Frambenen låg alltså längs med kroppen bakåt i tackan och inte framåt som det borde. Jag såg genast att lammet redan var dött så jag fick helt koncentrerar mig på att rädda tackan. Jag tog tag om huvudet och drog för kung och fosterland. Tackan krystade och hjälpte till så gott hon kunde. Det satt väldigt hårt fast, men jag lyckades få ut det så småningom. Lammet var enormt stort för en förstföderska. Tackan var tagen efteråt och hade svårt att ställa sig upp, men med lite hjälp så har hon repat sig bra. Nu är det bara en tacka kvar som ska lamma i vår. De andra tre tackorna har lyckats bra med lammningarna och fått två fina lamm var. Så nu har vi 6 små söta lammungar som skuttar omkring. Då den sista tackan lammat får de flytta ut till iglon igen.


 

Av Cindi Groop - 10 april 2012 15:29

Vi håller som bäst på och färdigställer ett nytt bete åt kossorna på Sjöslätan som ligger ca 500m från vår gård.

Meningen är att kossorna ska få gå där hela sommaren.

Problemet är att få dit dem. Vi har ju vallhund, jo, men vägen till betet går igenom flerar gårdar och jag vill inte riskera att grannarna har en flock kossor i tulpanrabatten. Tror inte det skulle vara så uppskattat.


Därför har vi i vinter försökt få tag på en begagnad djurtransportvagn att dra bakom traktorn.

Vi har hittat 1 st, på Åland, och den var dyrare än att köpa dem nya, så den ide´n fick vi skrota.

Efter det började vi söka nya vagnar, men vi tyckte de var onödigt dyra, speciellt om man vill ha en ordentligt stor så det ryms några kosoor åt gången då man lastar.

Plan C blev att Husse själv bygger en vagn. Han begärde offerter på järn, hjul och skivor och hade en ritning klar. Men hux flux var vintern slut och han hade inte hunnit bygga någon vagn.

Plan D blev att ringa till en företagare som bygger vanliga traktorvagn och fråga om han kunde tänkas vilja bygga en djurtransportvagn åt oss. Han har även själv dikor, så vi tyckte att han kanske skulle ha kunskap och intresse att svetsa ihop en vagn åt oss.

Det hade han INTE, men istället visste han om privat slakteri som hade en lastbil till salu till ett förmånligt pris.

Den tanken hade vi inte ens tänkt, men efter en viss tids diskussioner så beslöt vi oss att i alla fall åka ner till Ulvila utanför Björneborg och titta på den.

Lastbilen var gammal, men i gott skick och till vår stora förvåning blev det affär och lastbilen kom med hem samma dag.

 

Livet är allt bra intressant. Mitt i allt kan man äga en lastbil. Vem hade trott det?

Av Cindi Groop - 6 april 2012 06:00

Vill passa på och påminna om att det är hög tid att klippa äppelträden.

Efter vårdagjämningen klippte jag våra träd. Ett litet bildbevis:

Före

 


Efter:


 


Kvistarna tog jag in och satte i vas. Jag hoppas på äppelblom till påsk.


 


Trevlig påskhelg till er mina läsare   

Av Cindi Groop - 5 april 2012 13:00

Jag hinner inte riktigt med nu märker jag. Förra veckan hände massor av saker som jag tänkte skriva om, men nu har jag ju nästan glömt hälften. Jag får skriva det jag kommer ihåg i alla fall.

Måndagen i förra veckan var som vanligt dyngdag, men med den lilla avvikelsen att finlandssvensk tv kom på besök. De söker material för att göra en tv serie och ett inslag skulle handla om biffkött. Därför kom de via för att se om det skulle passa att spela in ett avsnitt hos oss. De skulle också åka och se till en annan gård som har Highland Cattle, ni vet de lurviga kossorna med stora horn. Jag antar att de väljer att spela in på den gården för highländare är ju så gulliga.

Men bara tanken på att tv kanske skulle göra ett program på vår gård gjorde oss helt spralliga. Det var en kul grej helt enkelt som satte en liten guldkant på vår vardag. Om de inte gör programmet här så gör det inte så mycket, det har varit kul i alla fall.

Efter besöket fortsatte vi med dyngkörning. Det är skitrally nu varje dag som termometern visar plusgrader så att skiten inte fryser fast på flaket, men medan vägarna och åkrarna  ännu håller för tunga fordon.

 


Efter jobbet skyndade jag mig upp till Näsby city för att hämta dottern som tar körkortslektioner, snabbt hem igen, laga mat och så på kvällen var det stödinfo för lantbrukare på yrkesskolan. Auditoriet fylldes med bönder som ville ta del av informationen om årets stödansökan. Ja, husse kunde inte komma med för han var på skolmusikkårens talko och byggde scen för helgens ungdomsgala.

En minst sagt varierande dag. Inga problem att hitta sömnen efter en fullspäckad dag.

Ja, det var bara måndagen i förra veckan, det blir jobbigt att hinna ikapp   men denna helg har jag ju kvasten som hjälp, så kanske det går lite snabbare.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards