Alla inlägg under januari 2024

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!


Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vår areal i fjol och jag förstår inte riktigt om vi behöver ta tillbaka områdena som inte godkänts eller är de färdigt strukna ur systemet utan att vi desto mera behöver engagera oss?

Visserligen skulle jag ju ha kunnat hoppa över att sluta  min fråga med att skriv att byrokrati dödar biologisk mångfald, men jag kunde inte låta bli. Jag svor nu i alla fall inte, *guldstjärna*.

 

Nåjo, som om det inte skulle räcka med stolleprov, så ringde chefen för semintjurimporterna i fredags och berättade att nu råkar det sig i alla fall att en kvävebehållare finns på plats i Storbrittanien för att hämta tjurdoser till mjölkkor. Att ifall vi vill så kan det nu lyckas att vi får hem Mr. Bull i alla fall. Hur många doser vill du ha?


Beställning senast på måndag, alltså idag.

Nå, jag har ju redan beställt 10 doser mer än jag egentligen ville, så jag fortsätter benhårt att säga nej. Jag kommer inte att ha tid att seminera så mycket i år. Linn har ju fått ett annat jobb och Lucas kommer att göra sin specialiceringspraktik i sommar, troligen långt bort, så det är bara gubben och jag och Liam. Det lyckas ju inte att ha Liam ensam hemma hela sommaren medan vi skördar gräs. Kommer Krister att få arbeta ihjäl sig denna sommar?

Jag tycker att han börja prata om pensionering så småningom. 

Så var förståndig qvinna och beställ inte mera doser!

Nå, vad tror ni jag gör?   

Jo, jag beställde lite doser Mr.Bull

Men bara 6st. Vilket ju också var min ursprungliga beställning. Det är ju bara den lilla detaljen att jag hunnit beställa lite mer doser sedan dess. Så nu har min fina plan på 24 doser plötsligt blivit 40 doser *skäms*   

Nå, bara att kavla upp ärmarna.

 

Visst är han fin?   


 

Alltså visst går det ju på något vis, ska vi tro. Det är ju bara så onödigt. 

Min största oro är att jag sen inte ska få mina fina avelsdjur sålda till livs. Det är ju så dumt ifall jag nu sätter en massa tid och pengar på aveln och så far resultatet till slakteriet. För jag kan ju faktiskt inte spara allt själv. Jag har redan nu en ganska ung besättning pga att jag ju gärna sparar mina nya stjärnor. Och så har jag inte rum för alla och så måste jag slakta bort kor som egentligen skulle kunna ha flera produktiva år framför sig.

Om jag håller antalet seminerade under en  rimlig nivå så är det ju lättare att acceptera att vissa säljs till slakt. Men visst tar det i hjärtat om mina avelsdjur måste gå.


Det är svårt att spå om framtiden, men just nu ser det rätt dystert ut för nötproduktionen. Jag har hört från flera gårdar som  byggt upp produktionen på att sälja avvanda kalvar vid ca 200dagars ålder till slutuppfödare att de ännu står kvar med fjolårets kalvar för att de som har slaktdjur står med sina djur i slaktkö. Och snart börjar årets kalvningar.

Och det är ju en ohållbar situation. Men det innebär ju för oss avelsuppfödare att gårdarna väntar med investeringar av avelsdjur. Om inte deras produkter går åt, så går inte heller vår produkt åt. Hjulen måste rulla.

 


Jag tänkte avsluta idag med lite naturbilder. ibland är det ju bara så fint, helt av sig självt.

   

Ha en bra dag! Och gör inga dumheter   

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

 


Jo hej igen.

Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii!

Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.


Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under 2023. Ja, det är väl någon mupp som behöver de uppgifterna också tydligen. Inte förstod jag nu riktigt allt då jag läste igenom rådgivaren i slutet, men man börjar ju bli lite uppgiven över alla regler och anvisningar hit och dit. Det blir som det blir då det är som det är.


Men lite roligare: Jag hade inte laddat upp några bilder då jag skrev senast, men det har jag gjort nu. Så nu tänkte jag visa upp tjurarna jag beställt inför säsongen 2024.

       


Så fina   


Ja inte har jag så mycket annat att komma med idag, men jag skulle kunnna lägga upp lite bilder från det senaste halvåret.


Liam och jag for ju till Vimmerby och High Chaparral i somras. En riktigt lyckad resa.

   

Vi fick träffa Pippi och Emil och alla möjliga Astrid Lindgren figurer. Vi körde buss och båt och bodde på hotell. 


Mina blommor hade en bra säsong. Vi fick ju mycket nederbörd sommaren 2023 och det gillde tydligen de flesta växterna.

       

 


Jag chansade lite också i höst. Får se i vår hur smart det var.

Jag tröttnade dels på att köra mitt persikoträd in och ut och tänskte äsch, global warming läser man ju om överallt. Visst klarar sig ett periskaträd i Norrnäs?

Nå, i vinter har vi haft en riktig vinterkrigstidsvinter. Så jag har inga stora förhoppningar på att persikan kommer att överleva. Nå, jag köper ett nytt. Jag ger mig inte före jag får skörda egna persikor!

 

Nå, så köpte jag också ett manchuriskt valnötsträd. Jag byggde en odlingsbädd åt både persikan och valnöten, med prima jord och kodynga. Så täckte jag marken med paff och så ett tjockst lager ull ovanpå. Och så har jag dessutom täckt in dem med vindskyddsnät. Får se då om det finns något liv efter vintern.

 

Linn fick också sin finska häst Saaga inkörd förra sommaren. Och hon belv dessutom betäckt. Så om det vill sig väl så får vi föl på gården i maj. Det är några år sen sist.

 

Ja, och kantarellerna gillade också allt vatten som kom. Tror vi aldrig förr plockat så mycket kantareller som i fjol.

 

Jag märker att jag har många foton att dela. Vi får väl ta det i omgångar.

Ja , nytt på gården är att vi äntligen köpt en egen grävmaskin. Vi har ju anlitat grävmaskiner i alla år, men det minskar på grävmaskinsentreprenörsfronten. Visst, det är bra att ha en chaufför också, men med en egen maskin, så får man ställa grävandet efter egen tidtabell. Roligt lär det vara att gräva i alla fall. Jag har inte hunnit pröva på än, men kanske nästa sommar det blir min tur.

 

Korna fick sin stig ner för backen utjämnad i alla fall. Det tyckte de var intressant.

Vi återkommer en annan dag. Nu ska vi bara ta oss igenom denna.

 

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå!

Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus.

Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande.

Jag satt på kurs igår för att påminna mig själv hur det gick till. Jag blir bara så frustrerad av allt larv. 

Som ett litet exempel så är ett av kraven att man ska ha extra råmjölk tillgänglig hela tiden. Inget dumt krav i och för sig, och råmjölk har vi alltid i frysen. Men då måste vi göra något som heter Brixmätning av mjölken för att kolla dess kvalitet och så måste vi föra bok över när mjölken tagits och vilket det uppmätta värdet var. Alltså!?

Det är väldigt sällan jag behöver ta råmjölk ur frysen. De få gånger jag måste hjälpa till så tar jag vanligen och mjölkar direkt från kon i en nappflaska och ger direkt till kalven. Dethar aldrig hänt under våra 30+ år att kon har dött och vi lämnat att föda upp kalven med annat. Men nu ska vi då alltså ha ett häfte att visa upp i fall om vi blir granskade för djurens välbefinnande. Annars blir det straffpåföljd. Ja ajjabajja, har ni inget häfte där det är noterat Brixvärde på råmjölken så lider nog djuren något oerhöööört!


Nå, det är ju inte svårt på något sätt, bara fånigt.


Jag har också hunnit baka en rabarberpaj idag och snart ska jag börja på med en maletköttsoppa. Passar bra med en kryddig soppa så man får upp kroppsvärmen litet.


Ja, det är ju ett tag sedan jag skrev sist, så jag måste ju börja med att berätta ett Taika, som skadade sitt ben i somras, blev helt återställd och ska få sin andra kalv i vår. Ja fy, hur hennes ben såg ut då det var som värst. Men kor har bra läkkött. Visst syns skadan ännu på benet, men det är inget som stör henne.


I höst fick vi ju kalvar nästan uteslutande efter semintjuren Erebor. Höstkalvningarna började bra och kalvningarna gick av sig själv. Men så kalvade Estonia. Hon var en erfaren ko så jag var inte orolig då jag såg att hon påbörjade kalvningen. Jag gick in och höll ett öga på övervakningskameran medan jag sysslade med något annat. Men det gick inte framåt som jag hade trott så jag gick ut för att känna efter. Nåjo, bakfötterna först! De hade då fastnat uppe i utdrivningskanalen och hon fick inte ut den själv. Så fort jag fick ut fötterna lirkade så kunde hon enkelt trycka ut den. Men då var det för sent, den var redan död. Dumma mig. Vänta aldrig!

Nå efter någon dag så var det dags för nästa kalvning. Också en erfaren ko, men denna gång var jag på alerten. Och tror ni inte att även denna kom med bakfötterna först! Nå, nu var jag med och kunde styra fötterna rätt direkt och hon fick ut en levande kalv. Så stod nästa på kö. Och en tredje ko samma vecka. Samma semintjur. Först tyckte jag det såg normalt ut. Två klövar kom ut, men förlossningen gick inte framåt. Jag satte in armen för att söka ett huvud. Ingenting! Vad???? Är huvudet bakslaget på något vis? Jag gräver djupare under kalven och får tag i en svans! Bakfötterna först och upp och ner. Åh, nej!

Jag trycker in fötterna tillbaka in i kon och får på något konstigt sätt kalven snurrad. Nu är den fortfarande med bakfötterna först men med ryggen upp i alla fall. Repen på och så drar jag. Och ut kom den galant. Levande! Jag tror inte mina ögon. Visst, den hostar och rosslar, men den andas. Efter några timmar är en upp på benen och hittar spenen. Otroligt.

Nåja, nästa kalvning är en kviga. Denna gång känner jag efter direkt. Jo, tack och lov. Framfötter och huvud, precis rätt. Men det är trångt. Jag beslutar mig för att inte vänta utan börjar dra. Jag får kalla på hjälp, den sitter för trångt. Så vi är 2 som drar. Huvudet kommer fram, den blinkar. Toppen! Vi tar en liten paus. Ok vi frar lite igen och får ut axlarna. Stop, säger jag. Nu får hon sköta resten själv så det inte blir för hastigt. Kvigan krystar på och plopp, ut kommer kalven och i nästa krystning kommer hela livmoderpaketet. Förbannat!!!!!!

Jag ringer dejourerande veterinär. Vi har tur, hon råkar vara nära och är på plats inom 30 minuter. Och nu får vi jobba! En kos livmoder är inte lätt och samarbetsvillig minsann. Vi är 4 personer som hjälps åt. Och efter mycket slit glider den till sist på plats. Veterinären syr fast och hon får extra smärtstillande och mediciner. Och tack och lov blir hon helt återtälld och jag har nyligen seminerat henne på nytt.


De återstående kalvningarna gick sen helt utan assistans, det var bara en riktigt jobbig vecka. Allt på en gång.


Så nu är vi mitt i semineringsperioden av de höstkalvande korna. Jag köpte ju för många doser i våras, så det är samma tjurar som används nu. Alltså Hospice Tomar, Sensation, Lord Ursus, Benedikt, VB Chaplin och VB Unicorn. Jag har bara 3 doser kvar i byttan nu, så jag börjar se slutet. Sen får en ungtjur gå ut och värdera min insats.


Och så har vi beställt nya tjurdoser till sommaren. Vis av förra året så beslöt jag att jag skulle vara återhållsam med beställningen av semindoser i år. Vi hade valt ut 4 tjurar som kunde förhandsbeställas via Faba. Verismo, Manolo, Dragon Z Vody och MR.Bull. 

Jag beställde 6 doser av vardera och var riktigt stolt över mig själv. 24 doser, så får jag kvävepåfyllningen på köpet. Yes!

Nå, det gick ju inte riktigt enligt plan. Inte i år heller.

De ringde och sa att tyvärr har det kommit in för lite beställningar på Mr.Bull så den importen blir inte av, men om jag hittar någon annantjur jag vill ha från samma ställe som de andra kom från, så kunde de kolla ifall det gick att genomföra. Men beställningen måste göras samma dag. Nja, nä. Jag hinner inte söka tjurar med så kort varsel, utan jag tar mera av de tjurar jag redan beställt istället, så det blir 24 doser, ifall ni inte får av Erotic Leznicky, som jag frågat om förr, men ni inte fick tag på. Ok, hon skulle kolla och återkomma.

Nå, hon ringer nästa dag igen och berättar att jo, det går att få Errotic, men då måste beställningen bli på minst 10 doser. Ok, toppen, sa jag. Jag tar 10 doser, så behöver du inte öka på min tidigare beställning.

-ja men den skickade hon in redan igår......

Jaha, så nu har jag beställt 34 doser.

Varför blir det alltid så här? Nå, jag behöver inte söka någon ny tills nästa höst i alla fall, men det blir istället en extra påfyllning av kväve, Så dit for den besparingen.


Men fina tjurar har jag beställt! Blir nog bra då det blir färdigt.


I år har jag många fina unga tjurar ute till försäljning till avel. Tyvärr krånglar min hemsida på vissa webläsare. Jag får den bara att öppna mina länkar på firefox. Jag frågade min webmaster vad jag skulle göra och han tyckte jag kunde låta honom göra en ny, modern hemsida. Jaha, låter intressant. Nå, då jag fick offerten så var det inte lika intressant mera. Jag ska nog sälja både tjurar och kanske jultidningar om jag ska få den affären att löna sig. Men den borde ju fungera. Suck.


Nä, hör ni, nu måste jag ut och mata hästar innan Liam ska hämtas från Eftis.


Vårkalvningarna börjar i slutet av mars, och april kommer att vara som mest intensiv. Hoppas på idel framklövar och lätta kalvningar.


Det här var ju kul. Kanske jag hittar hit en ny dag.

Ha det bra! Vi hörs!


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards