Alla inlägg under augusti 2013

Av Cindi Groop - 31 augusti 2013 11:42

Ja, vi glömmer misstävlingarna och dyker tillbaka i koskiten.


Mina naturbeteskvigor ska det nu handla om.


Jag berättade ju om hur vi förde dem med lastbilen på naturbete och att vi nu försöker få hem dem igen.


Jag insåg ju ganska snabbt att det inte kommer att fungera att bygga en fålla av grindar och fösa på dem på lastbilen tillbaka eftersom de är så skygga för oss.

Plan B innebär att vi för dem tillbaka via bron över ån, upp genom åkern, genom hästhagen och hem igen.

Jag har således börjat mata dem med spannmål på bron varje kväll, för att få dem tamare och för att locka dem över ån. Det började ganska bra. Två kvigor kom över efter bara någon kvälls matning. På naturbetet finns nästan inget bete kvar och på andra sidan ån finns grönt och gott bete. Enkelt val för kviga tycker man ju, men då bron är så skrämmande för vissa.

För varje kväll har nu mer och mer kvigor vågat komma med över ån, och efter ca 2 veckors matning så är för tillfället 11 av 12 kvigor på rätt sida av ån. 1 kviga är alltså kvar ensam, och det är inte bra. En ensam kviga kan i princip springa vart som helst eftersom hon blir otrygg av att vara ensam. Så nu hoppas, hoppas jag att hon ska ta sitt förnuft till fånga och komma över idag.


 


Ja tackorna har vi tagit hem från skärgårdsbetet och de finns i samma hage. Tanken är att tackorna ska få gå på naturbetet och putsa bort lite björksly som inte kvigorna ätit. Det gröna saftiga betet de går på nu är egentligen för kraftigt foder för tackorna.

 


Vill samtidigt presentera årets ungtackor som jag kommer att spara till avelsdjur.

 

Salt

 

Peppar

och

 

vår vackra Mocca.


 

Hej, hallå var är jag?


Bifogar även en film från mina lockningsförsök för två kvällar sen då ännu nästan hälften av kvigorna var kvar på fel sida.




Jag återkommer med rapport om vi får hem dem i höst.
 

Trevlig villaavslutning alla. Tack och lov i år med raketförbud pga brandrisk i skog och mark. Nu behöver förhoppningsvis inga djur bli skrämda.


Av Cindi Groop - 31 augusti 2013 11:35

En liten fortsättning på mitt förra inlägg.

Jag läste på tidningen att Vasa stad ska ha en misstävling för att utse någon söt liten miss att representera staden. What????


Vilket århundrade lever vi i? Vilket j-vla pucko skulle längre ställa upp i en sån tävling. Och själva idén! Vad har de menat att en sådan pr-grej skulle göra för staden?

- Ja här är vår representant för staden. Hon kan le och gå på samma gång!


Jag gråter en skvätt och river mitt hår, och läser en ramsa om jordens undergång.



Av Cindi Groop - 27 augusti 2013 17:37

Jo, jag lovade i något svagt ögonblick även att berätta hur vårens kalvningar gått. Ja jag måste ju skynda mig och berätta nu innan höstens kalvningar sätter igång.


Läste annars ett reportage i Vasabladet om en bloggerska som skrev 6st blogginlägg om dagen! Hon hade visserligen några fler läsare än vad jag har (dagens underdrift), men ändå.


Jo kalvningarna.


Alla är i livet. Min nollvision på dödlighet uppfylld.

Första kalven kom 7.4, Viivi fick en tjurkalv. Den ni såg födas i ett tidigare inlägg. Den sista kalven kom 20.5, vår bästa ko Victoria fick en kokalv efter Orvar. Totalt blev det 18 kalvar varav tjurkalvar endast 6st. Endast en kalv hade seminfar, Gormo, resten var efter Orvar eller våra egna uppfödningar Räfbackens X-tra och Xerxes.


4 kor som hade seminerats eller betäckts på sommaren visade sig vara tomma på hösten. Denna gång gick ingen av dem till slakt utan de blev seminerade igen i december och kommer nu då att få kalv i höst istället. Eftersom jag har begränsad tid som jag tillåter dem att bli dräktiga, så blir det ibland lite förskjutningar i tidtabellen. Därför måste jag ha ett litet överskott på kor som betäcks, så att jag håller mig runt 20 kalvande både vår och höst. I år blev det nu 18 kalvande på våren och så har vi 22 kalvande i höst, totalt 40 kalvningar.


Jag har nog märkt att flera av de seminerade eller betäckta kvigorna i sommar har visat ny brunst i höst. Förstås av dem som jag helst vill spara. De kommer nog att sparas för seminering i december, men då har jag även 12 st. unga kvigor extra.


På tal om de unga kvigorna; jag fick den goda idén att vi skulle köra våra 12st 10 månader gamla kvigor med lastbil till ett naturbete som vi har en bit från gården. Sagt och gjort, vi lastade kvigorna på lastbilen och förde ut dem på bete. Allt vi behövde göra i skötselväg var att fylla på vatten, enkelt eller hur?

Nåja, eftersom kvigorna inte såg människor på en längre tid så blev de rätt skygga. Hur ska vi få hem dem?


Fortsättning följer.......


 

Ja, glömde ju i studentinlägget infoga dessa fantastiska klackar. Måste bara fotografera i samband med en prisutdelning. Inte har unga flickor idag det lätt, bekvämt kan det ju inte vara, men det gamla ordspråket gäller väl ännu; vill man vara fin, får man lida pin. Dessutom ska de helst visa både lite bröst och stjärt. Tänk vad enkelt att vara man. Heltäckande skor med liten klack och så en kostym till. Största problemet är att välja vilken färg det ska vara på slipsen. Inte tycks jämställdheten gå framåt än heller.

Kan inte svara på vem man ska skylla på. Tycker dock att det är synd då flickors största uppgift fortfarande är att se söta ut. 


Av Cindi Groop - 24 augusti 2013 06:30

hmmm....

Jag tänkte ladda upp mer bilder från vår resa, men nu finns de inte tillgängliga på bloggens sida. Alltså hur gör jag nu? Tänk om man hade en datanörd i lådan.


Tycker annars att det är omständigt att få bilder in på bloggen. Allt måste laddas upp i ett bildarkiv före det kan publiceras på min sida. Varför får jag inte bara söka i min dators minne? Det är så himla trögt. Det gör ju att det tar mycket längre tid för mig om jag vill bifoga en bild till mitt inlägg, och det vill jag ju för det mesta. Dessutom är det onödigt omständigt då man måste logga in, men jag förstår mig väl inte bara. En trög tant, det är vad jag är.


Nåja, färdigt klagat för denna gång.


Läste lite hastig igenom mina äldre inlägg, och kom fram till att det är mycket jag nämnt, men inte berättat om efter att det hänt. Så därför tänkte jag nu publicera lite studentfestbilder innan de försvinner ur bloggminnet.

Ja, det är ju "bara" 3 månader sedan.


På med luvan

   Oj, så många som kom ihåg Linn på hennes dag :)

  Skål till studenten!  

Och bebis ska ju vara med förstås.    

Festfolk och blommor.

Vilken minnesvärd dag. Ett mullrande åskväder drog över oss under dimissionen, men annars var det varmt och skönt.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards