Alla inlägg under juli 2016

Av Cindi Groop - 31 juli 2016 05:00

 

Pojkarna njuter av att kunna simma i havet. Lilleman är en riktig vattensork även om vattentemperaturen i Ledörssundet är betydligt lägre än i babysimsbassängen.

Därför står fotografen tryggt på bryggan!

Av Cindi Groop - 30 juli 2016 11:39

Väckning idag klockan 5 för lastning av 15 avelskvigor som flyttar idag till Kuortane. Allt gick jättebra och kvigorna hoppade lydigt in i bilen. De hade tydligen varit lugna även vid ankomsten till sitt nya hem.

Vi önskar Virpi och Juha lycka till med sin nya inriktning med dikor!



Förövrigt har jag har velat fram och tillbaka med hur jag skulle lösa situationen med ensamma Birgit.

Ska jag skaffa mer hönor eller ge bort henne?


Det som sist och slutligen avgjorde var då vi fick besök av en som kom och filmade våra djur för en informationsfilm om ekologisk odling. Han sa att han tidigare filmat på en mjölkgård och där sprang hönorna fritt och det tyckte han var så idylliskt och fint.

 Och visst är det så!

Vi har möjligheten att ha det så, så varför inte?


Så då satte jag in en köpes annons i facebookgruppen "äggigt i svenskfinland" och vips hade jag fått 3 hönor och en tupp av samma ras som Birgit.

Saken är klar!

 

För tillfället får de husera i hönsburen tills alla lärt sig att värpa i våra äggreden. Sen får de upptäcka världen på Räfback.

Av Cindi Groop - 29 juli 2016 12:29

Är det här trollen bor?

 

Av Cindi Groop - 27 juli 2016 05:30

Kom mig äntligen iväg på vallningsträning i söndags. Vi var nog rätt så ringrostiga.

Man tycker ju att vi borde kunna det där vid det här laget, men med lite piggare tackor så fick hon nog en lite för svår uppgift.

Träna mera bara.

25 grader varmt dessutom. Det tog på krafterna.

 

Förlåt fåren om dricksvattnet smakar hund.  

Av Cindi Groop - 25 juli 2016 05:00

 

Av Cindi Groop - 24 juli 2016 08:14

 

Av Cindi Groop - 23 juli 2016 05:45

Fick ett samtal från min syster i Esbo igår.

-Behöver du en tupp?

- Jovisst, utan tupp är jag.

- Finns en Orpington tupp som heter Seppo här som måste flytta från sina ägare pga av att grannarna klagar på att han gal för tidigt på morgonen.

- Jaha, jo det låter intressant. Men om jag ska ha en ny tupp så vill jag nog ha med minst två hönor också.

- Jag ska kolla om de vill sälja några hönor på samma gång. Återkommer.


Samtidigt hade jag satt in en annons i en hönsgrupp på facebook och frågat efter några Brahmahönor och tupp som sällskap åt Birgit.

Det tog inte länge förrän jag fick erbjudande om att få köpa 3 hönor och en tupp från Malax. Sagt och gjort, jag reserverade dem och skickade meddelande åt syster att jag redan fått tag på en flock.


Hon ringde tillbaka och sa att jo, jag skulle nog fått köpa 2 hönor också.

-Men du kommer väl inte upp till oss förrän i september?

-Nej, men jag ska till Björneborg på söndag, så jag kan ta med hönsen dit i kattburen! Om vi kan träffas där?


Ja galen är jag, men inte kan jag börja köra till Björneborg en stekhet söndag för att hämta en tupp?!

-Nej, det får bli soppa av Seppo. Tyvärr.


Men om du som läser detta råkar befinna dig i Björneborg på söndag och absolut vill ha en tupp som heter Seppo, så hör av dig till mig så ordnar jag med kontakterna  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards