Alla inlägg under juli 2020

Av Cindi Groop - 27 juli 2020 13:20

47 semineringar senare, landar jag här igen! Jepp, alla semindoser är slut och jag måste till ock med köpa en extra dos Hugin till den sista. Lite ångest har jag nog haft över mina många doser och hysteriskt mycket tid har jag satt i sommar på att övervaka brunster. Men  jag har lyckats rätt bra tycker jag. Gissar att ca 30 har lyckats. De senaste blev seminerade igår, så jag vet ju inte hur väl alla har tagit än. Återkommer med exakta siffror senare.

Och nu får jag pusta ut en aning. 

Chicago går med gruppen kor med tjurkalv plus några kvigor på bete på Sjöslätan. Han kommer att få flytta hem om ett par veckor som dräktighetsgranskare åt gruppen som går här hemma.

Vi ska ännu flytta ut ett gäng höstfödda kvigor till Humlegården innan Chicago kommer hem, då de är för unga för att betäckas än.

Så koflytt hit och dit.

Jag sitter och skriver på kontorsdatorn nu, så här har jag inga foton, så det får bli en annan gång.

och jo, jag har övat lite seminering, men är inte fullärd ännu och har inte gjort mitt examensprov. Dels så har min ordinarie seminör varit på 3 veckor semester, så jag har inte kunnat öva med instruktör. Jag tog mig dock friheten att provseminera, en ko som ska till slakt i höst, på egen hand. Nja, ingen fullpoängare. Nå, jag får ju en ny chans om 3 veckor.


Sommaren då? Tja maj var kall och torr, juni het och torr. Juli kall, blåsig regnig. Gräset har trivts rätt bra. Vi fick en normal första skörd och så kom regnet efter skörd. Perfekt. Dock hann spannmålen börja lida innan regnet kom och det som hann gå i ax innan regnet så stannade ju nog av i tillväxt. Kan bli svårt att få ihop tillräckligt med halm i höst, då växterna är så låga. Viktigast för oss är ju ändå gräset, så bara regnet slutar så småningom, så att vi får det skördat, så får vi vara nöjda. Nu skulle vi däremot vilja börja på att skörda helsädsensilaget, men rikligt med regn utlovas i mitten av veckan och marken är ju redan vattensjuk, så vi kan inte ge oss ut på åkrarna med tunga maskiner nu. Under sädsväxten så växer ju insådden av gräs till nästa sommar, så vi kan inte köra fula traktorspår i insådden.


Nåja, ni vet att vi finns ännu och bilder och mera om sommaren 2020 kommer väl så småningom.

Ni får hålla till godo med en gammal bild av frassin.  


Men musik ska det bli. Sting snurrar i min skalle nu. Måste spela bort honom eller dela den så att den snurrar i era huvuden också . Jättefin låt. Och aktuell för vår del.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards