Alla inlägg under februari 2015

Av Cindi Groop - 18 februari 2015 12:06

Åh fastlagsbullar! Hur kan något vara så gott?


Igår var jag på glucosbelastning. En undersökning för att visa om jag har förhöjd risk för diabetes.

Före testet skulle man vara oäten i 12h. Sen togs ett blodprov, som visade 5,2 som tydligen var helt ok. Efter det fick jag dricka en sockerlösning och vänta i en timme, nytt blodprov, vänta en timme och ännu ett sista blodprov. Resultaten får jag nästa gång jag besöker rådgivningen.


Är tacksam för vården som erbjuds i detta land. Vi blir så väl omskötta.


Har också forskat i möjligheterna att flyga under graviditeten och Finnair tillåter att man flyger inom Scandinavien ända fram till v 38, bara man har ett läkarintyg utfärdat efter v 27 om att man är frisk och i ordning. 

27.2 är sista dagen att anmäla sig till "Future Beef Breeding in VikingGenetics" seminariet i Köpenhamn.

Åhh, jag vill ju åka. Låter det inte som om det vore ett seminarium enkom för mig? Och att få besöka auktionen i Gunnarp! Tänk har jag en tjur med mig hem! Ja Orvar börjar ju bli lite till åren.


Problemet är bara att vår kalvningssäsong har börjat då och jag har flera kor som kan kalva just de datumen som seminariet är. Jag har ju sagt att jag aldrig ska åka bort igen under kalvningstiden. Så vad är viktigare, det egna kalvningsresultatet eller rasens utveckling?

Jaja, jag borde stanna hemma   


Jag har ju tidigare nämnt att jag är värdelös som shoppare. Jag fick igår ett sms om 30% rabatt från Jotex. Och jo, jag borde köpa nya lakan och sånt. Vi har flera gäster på kommande i vår och jag skulle helst inte vilja ta fram våra gamla nötta sängkläder. Men inte tog jag mig till och beställde något denna gång heller. Jag är helt enkelt inte shoppingtypen. Däremot hittade jag en jättetrevlig sida som jag skulle kunna beställa från www.backinthesaddle.com . Inga påslakan säljer de dock, så inte blev det någon affär där heller. Men kul sida i vilket fall som helst.


Nå nu hägrar diskmaskinen igen. Hur kan den jämnt vara i behov av tömning?





Av Cindi Groop - 12 februari 2015 12:34

Ibland är det skönt att vara egen företagare.


Jag sov väldigt dåligt inatt. Vet inte varför, men det gick inte att somna om helt enkelt. Men då klockan ringde, då var jag trött! 

Jag steg upp och knackade på tonåringens dörr och sa att idag blir det bara en väckning för nu går jag och sova.

Och så skönt jag sov! Vid halv nio kom Krister via och frågade om jag lever och det kunde vi konstatera att jag gjorde, så han for till skogs och jag, jo jag låg och drog mig lite till!


Så småningom tog jag mig upp för frukost och en kaffekopp, men tröttheten består. Jag gick ut och gav frukost till mina djur, men så gick jag in tillbaka och tittade på min favoritserie just nu: Vem dömer Amy? 

Efter det har jag bara ätit lunch och ojat mig inför det tunga arbetet av att tömma och fylla diskmaskinen. Jaja, jag ska snart börja på.


Alltså det är inget fel på mig, jag är bara trött. Men tack vare att jag kan ställa min arbetsdag lite som jag vill, så har jag tagit en halvledig dag idag. En lyx som är få förunnat. Hade jag varit i lönejobb så hade jag fått kämpa mig igenom en dylik dag. Det skulle kanske straffa sig i längden, att pressa sig själv då man inte orkar menar jag.


Jag unnar mig i alla fall lyxen att lyssna på min kropp. 


Delar med mig av mitt dagliga nöje:

Klexane i magen. Råttgift kanske man kan kalla det. Eller det har ju lite samma verkan som råttgift. Det tunnar ut bloden. Men till skillnad från råttgift så ska det här hålla mig frisk istället för att döda mig.  


Av Cindi Groop - 11 februari 2015 06:00

Ännu ett nummer av min absoluta favorittidning har landat i vår postlåda.

Denna gång med temat AVEL. Kan det bli bättre?


Jag läser varje mening i denna intressanta tidning och tar idag mig friheten att kopiera lite text ur ledaren:


LIVET ÄR FÖR KORT för att hålla på och krångla med dåliga djur, sa en klok läsare till mig på telefon.

Han hade startat sin dikalvsproduktion med en grupp dräktiga köttraskvigor av blandat ursprung. Som för många andra var det priset som avgjorde köpet. Första kalvningssäsongen blev en mardröm med svåra kalvningar och få levande kalvar. Många kvigor höll inte måttet och fick slås ut. Dåliga juver och klövar har nedärvts till döttrarna. Idag hade han gjort annorlunda.

-Att jag fixerade på inköpspriset var alltför kortsiktigt tänkt. Billiga djur blir dyra i längden.

Så rätt han har. Att det föds en levande kalv och att kon tar hand om kalven, ger bra med mjölk för att till hösten avvänja en tung kalv, är viktigt för lönsamheten. Och djur kan ha väldigt olika genetiska förutsättningar att bli bra som mödrar eller slaktdjur.


Idag har vi möjlighet att välja rätt djur i aveln utifrån ekonomsikt viktiga egenskaper som kalvningsförmåga, mjölkproduktion, födelsevikt samt tillväxt, klass och fett. Djurens skattade genetiska kapacitet redovisas som avelsvärden och sammanvägda index.

...........


Så varför inte ta en genväg och från början köpa djur med bra genetisk kapacitet?

 


Avelsvärden är inte bara till nytta i aveln med renrasiga djur. Även den som tänkt satsa på korsningar har mycket att vinna på att utgå från renrasiga kor eller kvigor med toppvärden för modersegenskaper, som lätta kalvningar och hög mjölkproduktion. De generna tar ju hondjuret med sig till nästa generation. Väljer man sedan en tjur av annan ras så får man dessutom en korsningseffekt som ger extra skjuts i egenskaper som fruktsamhet, överlevnad och vitalitet.


Sam Boon, rådgivare i England, jämförde inköp av en ny traktor och en ny avelstjur. För en traktor tar man reda på väldigt mycket prestanda före köpet och jämför modeller, märken, kapacitet och pris. Man inser också skillnaden i kvalitet beroende på pris på traktorn. För extra tillbehör betalar man lite mer.

Köp av avelstjur däremot avgörs ofta om tjuren är snäll och att priset är lågt.

Ändå kommer tjurens inflytande i besättningen leva kvar betydligt längre än tjuren själv. Hans genetiska kapacitet för olika egenskaper kommer under lång tid att påverka vad djuren i beättningen presterar i kommande generationer.

Ett misslyckat tjurköp får man leva med länge. En dålig traktor däremot kan bytas utan att spåren av traktorns framfart lever kvar på gården.

Det omvända gäller ett lyckat köp. Traktorns inverkan försvinner den dag den säljs. Avelstjurens gener däremot lever kvar i besättningen via sina döttrar. Så visst håller den gamla sanningen att en riktigt bra avelstjur aldrig är för dyr.


Lena Widebeck, chefredaktör.


Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Tack Lena!





Av Cindi Groop - 10 februari 2015 06:00

Jag tror visst att jag glömt att skriva om då jag blev attackerad av en ko i höstas.


Det var en helt vanlig rutinuppgift som inte gick som planerat. Förstagångskalvaren 323 Zelveria hade kalvat 19 november och var instängd i kalvningsbox några dagar efter födseln för att ko och kalv skulle komma igång ordentligt innan de gick ut i stora flocken.

Så ungefär 24 november skulle jag öppna grinden och släppa ut dem.

Som vanligt öppnade jag och väntade att de skulle söka sig ut. Dessvärre stod de bara stilla och stirrade och istället började andra kor utifrån tränga sig in i kalvningsboxen.

För att det inte skulle bli allt för kaotiskt på en liten yta gick jag in för att sätta handen bak på kalven och fösa ut honom. Jag räknade med att kon skulle traska lydigt efter. Sen sa det bara tjong. Kon anföll mig utan förvarning med huvudet rakt i magen. Som tur var så stod en annan ko rakt bakom mig och jag studsade mot hennes mjuka mage. Annars hade jag smällt i betonggolvet och varit hjälplös inför ett eventuellt nytt anfall. Nu slängde jag mig runt kon och ut på foderbordet. Zelveria såg helt förbannad ut och jag beslöt att lungt vänta tills de gick ut på egen hand.

Hjärtat bankade nog rätt så snabbt där jag låg på foderbordet och hämtade andan. Zelveria är tack och lov hornlös och tack vare min mjuka landning blev jag inte alls skadad, bara uppskrämd. Alltså visst kan enskilda kor varna ibland om de blir ängsliga över att jag ska skada deras kalv, men här kom ingen varning, bara pang på.


Ännu mer uppskrämd blev jag då jag tänkte efter vad jag hade gjort de senaste dagarna. 

Eftersom vi i höst haft lite mer kalvande kor än vanligt, så har foderbordet varit lite för kort för att alla kor ska rymmas vid frukosten då jag ger dem säd. Därför har jag varje morgon krupit in genom fångstgrindarna till Zelveria och hennes kalv och stängt in dem med grinden för att de andra korna ska kunna äta av hennes 4m breda foderbord. Om hon hade anfallit då så hade jag inte kommit undan, men kalven har då, som tur var, varit bakom henne och hon har alltså inte känt sig så hotad som nu då jag tänkte röra kalven. Vad lär vi oss av detta? Jo, se till att alltid ha en flyktväg!


Väl inne igen så kollar jag upp hennes stamtavla. Till min förvåning märker jag att hon har samma seminfar som kvigan som tidigare i år började visa aggressiva tendenser helt oprovocerat. Nämligen Olvert av Esered. Jag skrev genast ett brev till avelsrådet i Sverige och undrade om de fått några rapporter där om aggressiva avkommor till denna tjur, men det är ännu så få av hans avkommor som kalvat in eftersom han är en ungtjur, så de kunde inte bekräfta mina misstankar att det är ärftligt betingat.


Nå, Zelveria kommer att mönstras ur så fort hennes kalv klarar sig själv och hennes kalv kommer att bli slaktdjur.

Det är ytterst viktigt att opålitliga djur inte används till avel. Tyvärr är hennes kalv riktigt snygg, men lynnet är inget att pruta på. Så bort med dem så snabbt som möjligt.


Ännu idag håller jag nog ett extra öga på var Zelveria befinner sig då jag flyttar djuren. Jag vill inte i misstag plötsligt ha henne bakom ryggen. Även om risken är mindre nu då kalven är äldre.


Bara Zelveria kommer bort nu i maj, så återstår bara min lugna, trygga, fina flock. Ahhhh.....

     

Av Cindi Groop - 9 februari 2015 09:17

Idag fick tackorna en ny halmbal. De tyckte de var väldigt roligt. Svårt att mocka in halm med ett helt gäng "hjälpsamma" får runt fötterna.


 

Här fick jag gräva fram ett huvud.

 

Dimmig vacker morgon i Norrnäs.

 

Fast otroligt halt på vägarna. Det har fallit ett tunt snötäcke över glansisen. Förrädiskt.



Av Cindi Groop - 8 februari 2015 18:56

Var ner till skären idag för att kontrollera om stormen ställt till någon skada på skog eller stugor. Tack och lov var allt i skick. Men vattnet! Det var borta.

Jag har inte hört några rapporter över vattenståndet, men isen hade fallit ut rejält. Vattnet svallade fritt vi Ledörens södra udde och en liten vak hade bildats utanför vår pir.  


Skönt med lite solsken, men vinden pinade ännu på rejält på eftermiddagen. 

Av Cindi Groop - 6 februari 2015 18:10

Idag gick jag min vanliga promenadrunda och denna gång kom även Yezz med, nu glatt hoppande och springande.

På kvällen gick korna lungt och snällt undan och då vi tog en runda med träningsfåren ikväll så kunde hon koncentrera sig på mina kommandon.


Så vad det än var som skrämde henne så är det borta nu. Skönt.


Nu bastu, pyjamas och en stunds tv.


Av Cindi Groop - 5 februari 2015 08:35

Igår kväll var jag på västra Närpes lokalavdelnings styrelsemöte. En gång varje år tar vi middag i samband med mötet istället för mötesarvode.

Denna gång på stadens nya restaurang och hotell.

Restaurangen har profilerat sig genom att utlova lokalt producerade råvaror. Så, eftersom vi var 3st biffköttsproducenter från bygden vid bordet så frågade jag varifrån nötköttet togs till deras 3 olika nötköttsrätter på menyn.

Ja det hade ingen frågat förr, sa servitrisen, men hon gick snällt och frågade i köket.

Jo, innerfilén till pepparbiffen kom från Australien, Black Angus kom från Amerika och kalvkinden kom från Danmark! Ok. Tror jag beställer något annat.

Dessutom är kalvkött från Europa något man inte överhuvudtaget ska beställa. Kalvarna föds upp på en diet av enbart mjölk för att köttet ska få en så ljus färg som möjligt. Eftersom kor är idisslare så bör de äta grovfoder. Denna mjölkdiet innebär att kalvarna måste slaktas vid ca 8 månaders ålder annars dör de själva av blodbrist. Köttet är ju förstås mört och delikat och inbringar därmed ett högre kilopris, men jag tycker man bör veta vad det är man betalar för. Valet är ditt!



Nåjo, tillbaka till mötet. Vi gick igenom räkenskaperna och verksamheten under förra året. Där fanns både positiva och negativa saker att ta i beaktande. Problematiskt med medlemmar som "glömmer" att betala medlemsavgiften. Lokalavdelningen är skyldig att betala en bestämd del av avgiften till organisationen. Detta ska betalas för varje medlem. Om medlemmen då inte betalar så hamnar lokalavdelningen på minus. Om en medlem vill avsluta sitt medlemskap så borde man skriftligen meddela detta i god tid för att undvika förluster för lokalavdelningen. 

Producentrörelsen jobbar ju för bönderna och är deras röst i politiska frågor som rör lantbruk och landsbygd. Ändå är det en hel del bönder som inte anslutit sig till producentrörelsen. Alla resultat som vi får fram gynnar ju alla producenter, men det innebär ju att anslutna medlemmar betalar även för icke anslutna bönders nytta. 

Nå det är ett fritt val att vara med eller inte, men lite förundrad är jag väl över hur man tänker då man inte är med.

Om det är något man är missnöjd över inom producentrörelsen så är ju det bästa sättet att förändra genom att komma med och göra sin röst hörd. Från lokalavdelningen kan vi föra alla tänkbara ärenden fram till berörda myndigheter. Att sitta hemma och sura i soffan hjälper ingen.


Bestämdes även på mötet att årets årsmöte för lokalavdelningen kommer att ordnas på Norrnäs Uf´s lokal tisdagen den 17 mars kl. 19.00 På plats kommer Ösp´s ordförande, riksdagsvalskandidat Mats Nylund att vara. Ett ypperligt tillfälle att lyssna på aktuellt inom organistationen samt ställa frågor om kandidatens åsikter i olika frågor. Vi bjuder på kaffe/té och något sött och gott. Välkomna. 

Funderar du på om det kanske är värt att ansluta sig , eller inte, så är du särskilt välkommen. Endast medlemmar har dock rösträtt på mötet.


Jag kom hem vid 22-tiden igår kväll och skulle gå en sista pissrunda med hundarna. Yezz vägrade gå av gården. Hon sprang envist tillbaka till dörren och ville in. Alltså vad är det som händer?

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards