Alla inlägg under mars 2022

Av Cindi Groop - 29 mars 2022 08:44

Jag tycker det är kul att läsa gamla inlägg och se att mycket nog inte alls gick som planerat   


Läser om Doris som jag skulle spara och Bilius, som inte alls skulle bli diko, pga vassa horn och för högt födelseindex.


Nåja, Doris sålde jag dräktig till en gård i östra Finland. De köpte en hund av mig och tänkte ändra från mjölkkor till Hereford biffkor. 

Hereford?, sa jag. Har ni funderat alls på simmental?

Nej, det hade de inte. Nå de fick komma och titta på våra djur och det slutade med att de ville beställa 20 kvigor.

Oj, 20 kvigor?!

Nåja, jag fick ihopskrapat en grupp, och i den försvann då Doris. Men jag hade ju kvar mamma Bilius. Och eftersom jag sålt alla avelskvigor fick Bilius stanna ett år till. Och hon är ännu kvar!

 

Hon väntar nu sin åttonde kalv, efter Testo, här i sommar.  Och födelsevikterna på hennes kalvar har inte varit onödigt höga alls. Även om hon själv hade en födelsevikt på 61kg. 

Så kan det gå. Veterinären tog bort hennes vassa horn också, så det problemet försvann. 

Riktigt fina kalvar har hon faktiskt fått, men jag har ännu inte sparat någon kokalv efter henne, men det ska jag försöka ändra på nu. Kvigan 513 Illusion planerar jag att spara som diko. Får se då om några år om mina planer håller bättre denna gång.

Men Bilius själv blir nog äldre. Jag tycker mig märka att hon ligger ner rätt ofta. Jag får hålla ögonen på henne i höst efter att hon fått sin kalv, om hon piggnar i eller om det börjar bli dags att runda av, så att säga.


Annars så har jag ju satt en hel del tid på att städa i skrubbar och gamla hus i vinter och ibland dyker det upp gamla minnen också där.

 

Hittade denna bild som togs för Vasabladet då jag var på hundutställning med min första hund, labradoren Becky med min syster Tina som sällskap. Becky fick jag, genom lite utpressning på mina föräldrar, då jag började gymnasiet, så det här borde vara någon gång kring 1986-87?

Becky var en fantastisk hund, oj vilken smart och vänlig själ hon var. Hon var min bästa vän i de tunga tonåren.

Oj, vad det vore roligt med en labrador igen! Men nej, så roligt ska vi inte ha. Det finns alldeles tillräckligt med hundtassar på det här hundhotellet redan.

Men alltså 1980-talet?! Var inte det alldeles nyss?

 

Jaja, här kan vi ju inte sitta still och bli äldre. Ha en bra dag!



Av Cindi Groop - 28 mars 2022 09:44

Det är kö till arbetsdatorn idag, så jag passar på tillfället och använder laptoppen för att titta in här en stund.


Vad ska jag berätta då? Vi väntar fortfarande på att lamningarna och kalvningarna ska sätta igång på riktigt. Imorgon kommer en grupp 10 åringar från 4H hit för att titta på djuren. Jag lovade små lammungar, men det finns ännu bara 2 st, så det blir ju lite futtigt. Nå ett dygn ännu innan de kommer, hoppas det då finns riktigt nya små.

   


Två kalvar har vi fått.

 

Den första är en kokalv efter Harley PP. Morfar är VB Nisse.

Allt gick enligt skolboken. Jo mamma är Gunnel, som jag skrivit om förr. Hon som alltid är längst fram överallt och som jag dräktighetsundersökte i vintras då hon var med och hoppade bland de brunstande korna. Men nu har hon alltså kalvat enligt planen. Kalvens halvbror, efter samma pappa, blev just tjurauktionens dyraste djur i Sverige. Han klubbades till ett pris på 114 000 SEK. 

Lilla Junneli blev plötsligt lite värdefullare   


Vi har också fått en tjurkalv efter tyska Moonlight. Också det gick helt problemfritt. Jag ska väga och märka den idag. Morfar är VB Testo.

Instängd inför kalvning är också Lancelot av Bäckabyn dottern Betty som väntas kalva när som helst. Seminerad med Hiking. Alla dessa tjurar är nya för oss, så det är väldigt spännande att följa med hur de ser ut och hur kalvningarna går.


Ja, igår kväll fick vi igen en massa snö. Usch. Hur ska vi bli av med eländet. Ser i sociala medier hur de vårbrukar på torra marker i Skåne. Just nu känns det som om det aldrig tänker bli vår här.

 


Jaja, kanske jag ska ta en tidig lunch och hoppas arbetsrummet blir ledigt snart. Jag har lite papper att scanna in och skicka, lite arrendeavtal som jag ska kolla upp arealerna på i dataprogrammet med de senaste digiterade arealerna i. 

Drömmer om sommaren....




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards