Alla inlägg under april 2021

Av Cindi Groop - 23 april 2021 14:36

Jaja, jag behöver väl inte nämna vädret? Det är för jävligt. plus 1 grad och snöstorm. Och så ska det vara hela helgen. Kul.

  

Igår var det rätt fint i alla fall, men då var Liam spysjuk och hemma från Päivis, så då blev det heller inte mycket gjort.

Så då blev inte mitt första stängselprojekt färdigt som jag hade planerat. Och idag tänker jag då inte stängsla.


Nå, det finns ju saker som försummats i hushållet på sista tiden, men det biter inte riktigt på. Jisses vad man blir trött av lågtryck! Borde städa, baka och börja på med middagen, men men.......


Igår fick jag också ett samtal som lett till en del eftertanke. det visar sig att ett ungt vargpar har parat sig vid Ledörens södra udde den 6 mars. Valpar väntas alltså i början på maj. 

Visar det sig att de är kvar där ute i skärgården så kan vi inte föra ut fåren på sommarbete. Men det är svårt att se spår den här tiden.

Så hur gör vi?

För vi ut fåren utan att veta var vargflocken finns? Nä, känns inte bra.

Vi får vänta tills vi får besked om var de kan tänkas hålla till. Nära är de i vilket fall som helst, men ute på öarna har vi ingen möjlighet att vakta och beskydda våra djur, och vi kan ju inte sätta ut fåren som lockbete.

Nä, det här känns inte alls bra. Det blir väl nog att avsluta betesavtalen om det är så att vi ska ha varg runt oss.


Synd. För fåren gör nog mycket nytta för flora och fauna, men vargen vinner alltid.

Vi får fundera över det här nu en tid. Och nu då vi har fårhuset fullt av lamm. Nä, känns inte hoppfullt alls.


Ja, kalvningen jag väntade på sist gick inte heller bra. En motgång kommer sällan ensam. 

Jag låg på soffan hela natten med ett öga på övervakningskameran. Grinchen steg upp och la sig ner, vankade av och an, men det gick inte framåt. På morgonen, då inget hänt, satte jag fast henne i fångstgrinden och kände efter. Jo, två klövar, men ganska långt in och liksom tvärs över drivningskanalen, inte rakt bak. Jag försöker få dem svängda en stund, men jag är för kort och för svag. Ensam hemma, så jag ringer veterinär som kommer efter 1,5h. Han känner efter, jo kalven ligger 45 grader, men det finns ännu vätska, bara vänta.

Så jag väntar och väntar. På kvällen kommer så en fosterblåsa, yeiii. Och så väntar vi igen. Grinchen stiger upp och lägger sig ner. Jag sköter allt det övriga som ska skötas, men vid åtta-tiden bestämmer jag mig för att nu ska den ut. Vi kan inte vänta längre. Jag sätter fast henne igen och känner efter. Jo, nu är klövarna längre ut och rätt väg. Jag sätter på draglinor och börjar dra. Och dra. Nix. den rörs inte. Krister kommer och hjälper, vi drar båda. Den kommer lite längre ut, så klövspetsarna syns. Timmarna går och Liam är ensam inne. Jag ringer efter Linn som kommer för att vara med Liam, så vi får fortsätta att dra båda. Annars finns det ingen chans. och vi dra och vi kämpar. med mycket litet resultat. Då klockan är halv ett på natten funderar vi på att hämta bultpistolen. Vi är slutkörda, Grinchen är slutkörd och kalven högst antagligen död.

Då skickar Lucas textmeddelande från festen han är på: Hur går det? Jag svara:-är du i skick att slakta en ko? Jo, är jag väl?

Kom hem då. Ok, Kim är här också, vi kommer båda. Bra, men ni får försöka dra först.


Så efter 20 minuter kommer nya krafter med. Då är vi 4 som hjälps åt att dra. De tar spjärn med en planka, jag håller mot och hjälper kon. Och till sist kommer så en jättekalv ut. Död, men ut i alla fall och Grinchen lever! Det var nog i sista stund.

Så tacksam för alla som hjälpte till   


Grinchen får ett par ämbare med vatten med fruktsocker i. Och en hop hö bredvid sig.

Vi går in och duschar och stupar i säng. Pojkarna far tillbaka på fest.


Nästa dag är Grinchen lite vinglig, men hon äter och dricker och repar sig snabbt. Nu är hon ute i flocken igen. Det trodde vi inte kl 1 på natten kan jag säga.

Troligen hade hon gått över tiden pga att kalven låg fel. Vi hade inte kunnat göra mycket annorlunda. Fan ska ha sitt.


Ja, och så har jag nu då gjort min semindosbeställning klar. Jag tog en djup diskussion, med mig själv, och det blev att kompromissa litet. Jag beställde bara 5 doser av VB Chaplin.

 


Lite så jag kommer igång igen med semineringarna, utan att behöva bränna av de dyraste doserna. Jag kan ju alltid beställa mer till höstens semineringar om det känns så. 38 doser har jag nu till maj-juni, av 5 olika tjurar. 


Nej, nu ska jag börja göra något vettigt. Hoppas ni också får vara inne idag   





Av Cindi Groop - 15 april 2021 22:56

Har en kalvning på gång och kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska försöka sova någon timme eller borde jag gå ut och känna efter om allt är som det ska. Sitter framför övervakningskameran och bloggar lite samtidigt. Lyckades faktiskt logga in via telefon idag och ladda upp lite bilder. 


Det är Grinchen som ställer till med kalvning inatt. Hon är dotter till Hirscht av Frönshult och norska Ja P av Nes. Dräktig med Chicago av Katslösa. Jag är lite orolig att det är något fel. Hon är tydligt påverkad, men det går inte framåt. Ingen vattenblåsa har kommit och hon har inte börjat krystarbetet. 


Cazza som gått 4 dagar över tiden lydde faktiskt min uppmaning och fick en fin tjurkalv i går kväll. Den har ätit och ser bra ut. Jag hjälpte till att dra ut den, men den kom nog enkelt ut. Hon hade nog klarat det själv. Men då jag nu ändå var där kunde jag ju hjälpa.


Jag skrev ju tidigare att vi skulle skicka Polka till slakt. Så hon for förra veckan.

 


Fortfarande i fint skick fast hon hunnit bli 11 år.

Bifogar hennes stambok för den som är intresserad.

   



Slaktvikt 489,5kg, köttklass U-, fett 4-.


Vi har kvar flera av hennes döttrar, så hon har varit viktig för vår besättning. En bra ko som vi kommer att minnas.


Ja vad tror ni om den här Grinchen nu? Jag orkar ju inte sitta och glo hur länge dom helst, men är rädd att missa tiden om hon behöver hjälp.  Äsch, jag drar en filt över mig i fotöljen, kanske jag bara slumrar en stund. Sova får jag då kalven är ute. Godnatt på er!

Av Cindi Groop - 14 april 2021 13:50

Det får ju aldrig gå lätt förstås. Jag har en massa bilder på telefon som jag tänkte ladda upp, men nu slipper jag inte in på bloggplatsen via telefonen. Jag behöver säkert göra en massa uppdateringar, men jag har inte orkat ta mig tiden.

Nåja, ni får ord idag igen då bara.


Jag var just upp och hämtade Liam från Päivis. Han hade börjat må dåligt mitt i allt, så det var bara att hämta hem honom. Nu mår han nog redan bättre, men vi får se vad det här är nu. Vi vill inte ha magsjuka, tack.


Min arbetsdag blev därmed kortare än planerat. Jag hann dock vara med på ett nytt projekt på förmiddagen: Farmer Time, Finland. 

Det är alltså en skolklass som får tala med en livs levande bonde, nämligen jag. Meningen är att jag ska berätta lite om hur det är att vara bonde och så får de ställa frågor. Allt går förstås via nätet i dessa tider. Men jag var uppkopplad via telefon och talade med dem från fårhuset. De fick bland annat se alldeles nyfödda små lamm och så kom baggen och tittade in i skärmen en stund.

Det var riktigt trevligt och 30 minuter gick snabbt. De hade förberett bra frågor.


Sen gick jag och flyttade ut och in lite kalvande kor. 303 hade kalvat redan 9.4, men hon har inte rensat sig än, så jag har haft henne lite under övervakning. Men nu är det så fint väder och flera kalvningsstinna kor i kö, så hon fick ta sin kalv och gå. Kalven var en tjur efter Chicago, årets bokstav är I, det blev IstanBull.

I väntan i kalvningsbox står nu Cazza som har en Alvarokalv i magen. 4 dagar över tiden idag   nu måste det snart hända något, annars blir den så stor.

Jag tog också in Fjållon, en Bar 5 Evolutiondotter, dräktig med Chicago och även Europa, efter Worldwide, dräktig med Imperator och så stod Edam, Hugindotter och köade utanför kalvningsboxarna, så då måste jag ta in henne också. Hon ska också få en Chicagokalv. 

De gamla korna brukar nog veta när det är dags och säga till då de vill in. Samma är det med gamla tackor. De visar själva när det är dags att gå in i lamningsbox. Det är rätt så häftigt. Man måste bara komma ihåg att lyssna vad de säger. De använder inte så många ord precis.

Det närmar sig också för den första av importkvigorna Fifi av Åbuen, seminerad med Imperator. Väntas kalva 20.4

Hon såg inte så färdig ut än, men hon är ju lite extra viktig, så jag skulle gärna ta in henne. Men nu är det fullt i boxarna. Hallå Cazza! Kläm ut din Alvarokalv nu, du är i vägen!


I måndags, då vi hade snöoväder, passade jag på att göra semineringsplanering inför säsongen. Jag har 10 doser Hiking, 10 doser Moonlight, 8 doser Dora Lees Jack och 5 doser Harley. Jag tänkte bara seminera kvigorna och korna som kalvat i mars och april. De som kalvar senare får gå med tjuren, som är bättre att pricka rätt än mig.

Så då jag gick igenom listan, så hade jag riktigt lämplig mängd doser. Så jag var helt nöjd.

Tror ni inte de idag bjuder ut VB Chaplin, som nu har blivit dna-testad och godkänd! Skit, jag behöver inte mer doser. Men Chaplin vill jag ju ha!

Fördelen med Chaplin, förutom att han är snygg, passar åt kvigor och är homozygot hornlös, är att hans doser är förmånliga. De andra jag beställt ligger på mellan 40-50€/st. Chaplin ligger runt 10€/st.

Jag kan ju inte ens med god vilja påstå att jag är en erfaren seminör. Låter det inte vettigare att börja på med doser som kostar 10 istället för 50? Ja, jag menar det!

10 doser Chaplin, visst låter det vettigt? Så gör vi.

Det låter så förnuftigt då jag sitter vid datorn. Men jag vet ju hur det kommer kännas då de kommer och fyller på kvävebyttan. 43 doser. Bara att börja på........

Jo, men det blir ju bra träning. Kanske i slutet av säsongen jag börjar få det att löpa smidigt till och med.


Ja, nu hade jag ju gärna haft lite bilder, men det får bli en annan gång.

Vi lyssnar på lite musik istället idag.



Av Cindi Groop - 3 april 2021 14:52

Idag är det påsklördag och jag borde egentligen städa huset. Det har blivit lite eftersatt på sistone med lamningar och kalvningar på agendan. Men jag söker ju undanflykter från städningen, så jag kom på att det nog är hundra år sedan jag skrev något på bloggen sist. Det måste jag göra först. Städning efteråt. Det gäller att prioritera rätt.


I ugnen ligger en älgtjälknöl och gottar sig. Tänkte göra en potatisgratäng till. 

Liam fick gå på påskäggjakt på gården i år igen. Det går ju inte att gå mellan gårdarna och be om godis, som annars är tradition här på påsklördagen, under rådande pandemi. men huvudsaken man får godis.

Det fokuseras annars väldigt mycket på vad man inte får göra. Tror att det vore mycket bättre för alla att tala om allt som man faktiskt får göra. Så skulle inte alla känna sig så instängda och begränsade.


Jag gjorde annars något väldigt upplyftande idag. Jag beställde växter på nätet! Tjofaderittan.

Oj, vad det är kul.

Jag är extremt dålig på att köpa saker till huset. Ni vet man ska fixa och göra fint. Nix, det går inte. Har inte den genen.

Men växter! Fy farao vad roligt.

Vet inte om jag vågar skriva om allt jag beställde   

Men visst, det måste jag ju. Ett citronträd, det förra drabbades ju av sköldlöss och vi förlorade kampen. Ett bananträd! Crazy? I know!

Ett periskaträd. Jo, jag har försökt två gånger förr och de frös bort, men, denna gång tänkte jag köpa en stor kruka och ta in den i vita huset till vintern. Förr har jag ju inte haft någonstansatt vinterförvara växter frostfritt. 

Hoppas ingen klagar då jag kör in en massa växter i höst.


Så köpte jag en trumpetblomma att ha på terassen och så fick jag visst en pion då jag kom över en viss summa. Sen köpte jag några påsar med blommande ängsväxter för bin och fjärilar.

Jaa, och så en praktmagnolia (måste också in i verkstan) och en vit trädlilja.

Well, vi får se hur allt lyckas.


I övrigt så pågår ju som sagt både lamningar och kalvningar. Just nu så har jag inte hunnit reflektera så mycket över resultatet, haft fullt upp med förlossningar och nattvak. Men många nya semintjursavkommor har kommit och även två kalvar efter Chicago av Katslösa. Två fina kvigkalvar. 

I stort sett så är det fina kalvar. Nu har jag ju mest bara vägt och märkt och släppt ut, men jag ska ta mig tid att titta på dem lite närmare snart. 

Lamningarna har däremot inte gått så smidigt som vanligt. Hade en ungtacka med slidframfall, Båda lammen dog. Sen hade jag en annan tacka som hade 1 stort lamm som också dog. De andra har också mest haft 1 lamm vardera, så det blir inte många lamm i år. En har fått 3. Några har fått 2, som är optimalt. Tror vi är uppe i 21 levande lamm nu på 16 tackor.


Nästa vecka kommer slaktbilen. 4 kor och 2 tjurar. Och jag vet inte jag ska klara av det, men Polka är anmäld till slakt. Hon har inte blivit dräktig   


Nu kom en son in. Måste avsluta. Återkommer någon gång 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards