Alla inlägg under maj 2023

Av Cindi Groop - 15 maj 2023 09:15

Mitten av maj och vårpaniken är i full gång. Idag sår vi i Övermark. Jag är hemma och konstaterar att det behöver rengöras till tjurarna och inne hos korna. 

Det skulle behövas rengöras inne i eget hus också. På onsdag får vi förhoppningsvis köttretur och tills dess behöver källaren och kylrymmet städas. Jo, jag borde också gå igenom den största frysen, men det kommer jag inte att hinna. Idag skiner solen än, men kallare, regnigare väder är på ingång, så jag måste bara ta itu med stängslet runt Svedhagen, så att de höstkalvande korna kommer ut så fort som möjligt. Gräset börjar bli grönt, men det är ingen rasande fart på tillväxten än, men det brukar ju ändras snabbt. 

Alla semindoser har kommit, så allt är redo för att börja seminera nästa vecka. Kalvningarna kom ingång riktigt lovande i början av säsongen och alla kalvar är i liv hittills, men lite besviken är jag på det uppehåll som varit de senaste veckorna. Det innebär att flera av mina sista seminerade förra sommaren inte tog med semin, utan det var tjurarna på betet som fick sista ordet. Jo, bra att de är dräktiga, men som sagt, besviken på min prestation.

Dessutom kastade 457 Gunda igår tvillingar. De var väntade till september efter nya semintjuren Erebor. Skit.


Så det är med blandade känslor jag påbörjar årets semineringar. Hoppas jag lyckas bättre i år. Visserligen har jag 3 snygga tjurar som bara står och väntar. Men jag har ju också över 40 doser som någon pappskalle beställt hem......


På torsdag har vi 8-årskalas för Liam. Ett gäng kompisar är på väg. Så det behöver också förberedas. Jag ska baka en glutenfri tårta med lactosfri grädde. Det blir en karuselltårta. Har dock inte riktigt prickat in när det ska ske i schemat. Före eller efter köttreturen? Det går ju inte att göra så långt på förhand heller. Så ska det shoppas godis och lite ditt och datt. Han ser så fram emot sitt kalas. Oj vad det är roligt att fylla 8.


Jag har varit på uppföljande läkarbesök för min ventrombos. Och vi kunde konstatera att den är kvar, men det är helt normalt, men jag ska få nytt ultraljud i höst och då får vi se ifall jag kan avsluta medicineringen eller om den är livslång. Håller tummarna.

Dock fick jag något konstigt i handflatan igår. Ser ut som en liten blodpropp och armen är lite utdomnad från armbågen ner. Jag kan ju ha tagit i för hårt med något eller så är det proppen som är ut och kör. Måste följa med lite hur detta utvecklas, så inte armen trillar av mitt i allt   


 



Ja annars så börjar det ju vakna till liv i blomrabatterna nu också. Alltid så spännande att se vad som överlevt vintern. Tack och lov verkar det som om både mitt nya familjeäppelträd och körsbärsträd ännu lever fast sorkarna gick hårt åt deras rötter förra året. Jag har ju planterat en massa illaluktande lökar runt om och så har jag köpt en sorkskrämma och så grävde jag ner några sorkavskräckand piller i marken. Och det verkar ha lyckats. Sorkhålen är betydligt färre i år. Ska bli roligt att se vad jag satte för blomlökar. De pickar nog upp nu och börjar gå i knopp.

Dessutom sådde Liam och jag några påsar med ettåriga blomfrön i vår runt vårt prydnadsäppelträd. Vi bara strödde ut allt lite hipp som happ. Får se hur det blir.

 

Stockrosorna såg jag också hade klarat sig bra. De är ju på gränsen om de klarar sig här. Men i år ser det bra ut.

Trädgårdslandet borde jag ta itu med snart också. Jag har kronärtskockor som snart växer ur sina burkar. Och de blir så gängliga ifall de får vänta för länge och så blåser de sönder då till sist då jag äntligen planterar ut dem. 

Nå nu ska jag ta en tidig lunch och sen blir det att skrapa skit. Zumba ser också alldeles kalvningsfärdig ut, så henne måste jag hålla ett öga på. 12 kalvningar kvar ännu. Det skulle ju inte ha varit så, men är man dålig så är man.


Ha en bra dag! Vintern har rasat!






Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards