Direktlänk till inlägg 8 februari 2023

Vad gjorde jag nu då?

Av Cindi Groop - 8 februari 2023 13:04

Jaja, jag håller aldrig vad jag lovar mig själv.

Idag beställde jag 6 semindoser till.... Sa jag inte åt er att jag inte får beställa mer nu?????


Nåja, snålheten bedrar visheten, som det brukar heta. 

Nämligen så kollade jag upp leveranstider och priser för kväve och semindoser och så stod det då att leveransen är 40€ billigare ifall man köper 24 doser eller mer. Jag hade beställt 20 doser. Chaplindoser kostar 10 € st, så för den extra 40€ så får jag ju 4 doser! Så jag beställde 6....., 4 låter ju lite ynkligt. Men 4 st var ju gratis, kan man säga. Så nu gjorde jag ett fynd igen.

Behöver jag då dessa? Nä, inte egentligen, men, jag har använt ganska många Chaplin förr och alla kalvningar har gått bra. Men jag har sålt kvigor dräktiga med Chaplin och så har jag själv en del unga kvigor efter Chaplin, men de är i den gruppen som jag bjuder ut till försäljning, så eventuellt så far de iväg där. Jag har faktiskt bara en tjur efter Chaplin, en riktigt fin biffig typ. Men han är tyvärr bärare av Blindgenen efter sin morfar, så han går till slakt, så orsakerna att använda några Chaplindoser till överväger. Dessutom kan han användas åt kvigor, och jag har lite brist på homozygot hornlösa tjurar som passar åt kvigor, så det här blir nog bra ska ni se. 

Sen har jag ju redan, nästan, bestämt mig för att spara av dessa sommarens doser till vinterns semineringar, utan ytterligare beställning av doser, så lite Chaplin ryms nog med, ju.


En trist sak var att en annan tjur som jag använt, visar sig vara bärare av TP, Trombopatia, blödarsjuka. 

Jag visste inte att han inte var testad innan, men då jag hade en fin ungtjur till salu så efter honom så märkte jag plötsligt att han var bärare. Först trodde jag att det var något misstag, för jag visste ju att mamman inte var bärare. Och pappan var då semintjur. Men då jag sökte upp honom i databasen, så javisst, han är bärare. Det är då fina kvigtjuren Mustik.

Jag fick plocka bort min tjur från försäljningslistan, för förutom att han var bärare av TP från pappan, så var han också bärare av Blind-genen från morfar. Tala om otur. Så sannolikheten att hans avkommor skulle bli bärare av det ena eller det andra eller båda är ju så stor, så det är ingen idé att avla på den.


Jag har 2 fina dräktiga kvigor efter Mustik, men de var tack ock lov inte bärare någon av dem. Men sen har jag 3 kalvar som föddes nu på hösten, och de har ännu inte fått sitt svar på TP. Sannolikheten att någon av dem också är bärare är ju ganska stor.

Men tänk hörni, innan vi började testa för dessa sjukdomar så var vi intet ont vetande. Och fast man har någon bärare av det ena eller det andra så har det ju egentligen ingen betydelse, det är ju först då man kombinerar 2 olika bärare som risken finns för sjukdom.

Så jag har t.ex i dagsläget 3 kor som är bärare av Blind-genen, men vi testar ju alla avkommor för att förhindra ytterligare spridning. Men jag kommer nog att mönstra ut dessa då jag har rena avkommor som jag kan fortsätta med istället. För det är ju förstås riktigt prima dikor i övrigt.



Annars är det mötesvecka denna vecka. Ikväll är det simmentalföreningen, på fredag är det mitt första möte i köttutskottet och på söndag har samfälligheten styrelsemöte inför årsstämman. Jag ska försöka organisera mina hjärnceller så att jag håller ordning på allt. Kvällens möte går på finska, de båda övriga på dialekt.


Och på fredag har jag också anmält mig, för första gången i mitt liv, till blodgivning! Jag har varit för feg tidigare, men nu sa Linn att hon tänkte gå, så då hakade jag på. Det ska bli intressant.


Jag håller nu annars på att skicka ut lite vägfakturor, men det är så himla svårt att hitta folks adresser nu för tiden. Och adresser måste ju vara så himla korrekta nu, annars har de nog ingen chans att hitta fram. Annat var det förr, då postsorteraren och utdelaren kände folk. Det var nog bättre förr, då det var sämre.


Imorgon flyttar årets första avelstjur. En riktigt snäll nallebjörn med Orvar som morfar. Han heter Ivanoff.

Annars är det lite trögt med livdjursförsäljningen i år. Några förfrågningar, men klart lugnare än tidigare år. Kanske folk kommer igång så småningom. Jag har ännu 9 fina tjurar och 10 kvigor till salu. Ännu hinns det ju, men det får nog börja hända något nu snart.


Jaja, vi fortsätter.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards