Alla inlägg under augusti 2019

Av Cindi Groop - 29 augusti 2019 16:32

jag är med häst igen. Hmmm, hur många dagar hann jag vara hästlös?

Ja, det är en tråkig historia.


Nåja Liam kom hem nu. Måste gå. Återkommer om saken senare.

Av Cindi Groop - 19 augusti 2019 08:06

Idag syntes äntligen Hirscht slaktresultat på datorn. Hon vägde 555,5kg, köttklass R+ och fettklass 5-.

Allt för fet alltså. Men så blir det då man går och äter foder ämnat för gruppen med kor med kalv, men inte har mjölk att ge sin kalv.

Men vikt och köttklass var det ju inget fel på.


Vi har fått närmare 30mm regn. Det känns bra nu.


Denna vecka kör Linn skytteltrafik med sjuka hästar tilll kliniker. Det är benskador på både egen och andras hästar. Eventuellt måste jag åka med som assistent i morgon.


Det finns inga hästar kvar här nu på gården. Under sommaren har det varit som vanligt med varierande hästantal, men nu har den sista hästen flyttat. Får se om det är för gott. Första vintern för mig utan häst på nästan 30 år.

Mitt gamla varmblod är sällskapshäst åt en frieserhäst i Sundom och Linn har unghästen Fanta och sin nya ridhäst Athina med sig i Solf. Nya tider.

Här en film, med min fina Piruett och Toivo som Linn haft på foderavtal, på bete i Norrnäs i sommar.



 

Av Cindi Groop - 18 augusti 2019 21:56

Jo, faktiskt så hör jag regnet som smattrar mot plåttaket. Vi har fått 11mm och det utlovas lika mycket till inatt. Mycket efterlängtat denna torra sommar. Hoppas gräset hinner komma igång ännu i höst före frosten tar resten.


Tänkte visa lite bilder från sommarens sista varma dag. En söndag för två veckor sedan så planerade mina systrar och jag en tur med våra föräldrar runt Grytskär.

Jag vet inte när jag senast har kört runt. Någon gång då jag var ung, kanske rent av barn. Och det börjar ju bli något år sedan.

Men trots det varma vädret så blåste det för mycket för att vi skulle kunna genomföra vår plan. Vi tog istället plan B och lastade alla ombord på vår flotte och körde iväg till Grytskärs Sanden, som är en långgrund sandstrand på läsidan av ön.

Det visade sig vara en riktigt lyckad B-plan. Vi drack lite vin och njöt av varma vindar och faktiskt sista dagen med varmt vatten. På kvällen hade vattentemperaturen fallit med säkert 10 grader och simning var inte att tänka på längre.

     

En riktigt lyckad dag som vi får minnas nu i höstregnet. 

Efteråt kokade vi nypotatis med pickalakan och  sill på Ledören. Enkelt, men ack så gott.

Tacksam för familjen, för hälsan och att vi får bo i denna trygga del av världen.







Av Cindi Groop - 18 augusti 2019 14:50

Alltså är det bara jag, eller känner ni igen er med vilda planeringar och massor av fantastiska idéer?

Ibland så blir det riktigt rusning iidélådan och det ploppar upp allt möjligt roligt.

Jag vill ju egentligen ha en lugn tillvaro med samma gamla välkända vardag, men då hjärnan lever sitt eget liv.


Idag så kom min amerikalängtan igång, då jag tittade igenom bilderna från vår senaste resa. Så funderade jag att jag och mamma och Liam nog kunde åka en sväng i mörkaste november och hälsa på moster och Mica-mommo.

Men, så kom jag på att det är ju studenten som blivit utlovad en resa i år, före armén väntar.

Men hur ska det kunna genomföras då? Hur kul är det för honom att åka ensam, eller med sin tråkiga mor på USA-resa?


Men, vi skickar honom på språkstudier till San Fransisco i höst och så far vi och hälsar på honom!


Vilken fantastisk idé! Visst? Eller någon kort arbetspraktik någonstans. Vad månne vi kan hitta? Måste genast börja googla möjligheter. Han jobbar hela september tror jag, men efter det kan vi slänga iväg honom på ett flygplan någonstans. 3 månader i Kalifornien, wow!

Dags att börja packa unge man. Mamma har en plan!

 

Av Cindi Groop - 17 augusti 2019 09:04


 

Sista filmen med drottningen   


Då djuren blivit slaktade så kommer slaktresultatet direkt i vår dator. Så också nu. På alla utom Hirscht!

Då inget resultat ännu kommit efter ett dygn ringde jag till kontoret och frågade om allt är som det ska. Men kontoret är i Vasa och slakteriet i Kauhajoki, så vad visste de väl där.

Jag sa om hon lever ännu så kommer jag och hämtar hem henne.

Nu är det helg och inget vet vi ännu. Springer hon i skogen i Kauhajoki?

Nog hör de väl av sig om det har hänt något?

Troligen är det väl bara hennes id.nummer som ställer till det i datorn. Hennes nummer börjar med SE då hon kommer från Sverige och inte FI som alla andra.

Men olustigt är det.


Som  om det inte räckte så började höstkalvningarna med elände. Champagne hade kastat två fina tjurkalvar på fredag morgon. Välskapta och 30 -35kg vardera. Efter norska semintjuren Ja P av Nes. Hon har dessutom inte rensat sig utan verkar inte må så bra.

 

Ska kalvningarna inte få gå bra i höst heller?



Av Cindi Groop - 14 augusti 2019 10:42

Är ensam in på lunch idag. Åt en tonfisksmörgås. Gott.


Jag hade anmält slaktdjur till sista veckan i augusti, men fick textmeddelande igår att de hämtar dem redan idag. Usch.

Nåja. efter lunch ska jag ta in dem från betet och stänga dem i box. Vad ska jag säga åt Hirscht? Usch.


Min karriär på instagram var kort. Jag skrev ju om mitt första försök som inte lyckades. Försökte igen igår och tryckte bara glatt vidare vartefter det kom frågor. Tydligen så frågade den i något skede om jag vill följa alla mina telefonkontakter. För plötsligt började jag få godkännande från alla möjliga och omöjliga.

Ja avinstallerade skiten direkt och skämdes. Huu vad genant.

Note to self: läs igenom vad som frågas innan du klickar vidare.


Hittade en gammal låda från slakteriet i vår gamla släktgård då jag sökte något annat.

 

Den är nog från före min tid. Troligen har tidigare bönder på gården fått återtag av kött i denna.


Blir ingen köttretur denna gång. Men efter betessäsongen åker någon kviga och då tar vi nog tillbaka. Bl.a en jättefin kviga, Fabiola, dotter tii Xylvia som brukar få tvillingar och trillingar. Morfar Tiset Vagn ovh farfar worldwide. Men hon är så otroligt rädd. Kommer man för nära så springer hon iväg i full fart och skrämmer då resten av flocken. Jag hade nog tänkt ta en kalv efter henne, men det är inte värt det. Hon kan ställa till mycket elände. Och skulle hon behöva hjälp vid kalvningen så blir det besvärligt.

Och så har jag en jättefin  Zumbadotter, Flamenco (barnbarn till Polka). Morfar Steinadler pappa Evolution. Men hon var tvilling med tjur, så hon är högst troligen steril. MEN, hon var med i en grupp brunstiga tillsammans med tjuren i somras och hon verkade visa brunst. Så henne ska jag absolut dräktighetsgranska innan hon far till slakt. Det har aldrig hänt förr här att någon tvilling med tjur har blivit dräktig. Men hoppas på tur denna gång.


 

Bönderna har börjat tröska nu häromkring, så nu får vi förhoppningsvis börja samla halm så småningom. Skulle ju passa att det efterlängtade regnet börjar nu, då vi vill få torr halm.


Ja hör ni, kaffekoppen tog slut och jag har något jag måste göra. Tyvärr.

Av Cindi Groop - 12 augusti 2019 11:39

I fredags hade simmentalföreningen styrelsemöte via datorn, webex. Det fungerar ganska bra faktiskt. Då kan alla sitta hemma på möte och det går inte åt en hel arbetsdag bara att samla ihop alla i styrelsen för ett kort möte. Teknik är inte bara skit.


Vi besöt bl.a att ordna en träff med middag för medlemmarna i samband med lantbruksutställningen Kone-Agria i höst 11.10 Först ett litet möte och sen middag. Det är ju svårt att få medlemmarna samlade då de finns över hela landet, men kanske de kan kombinera dessa två, utställning och simmentalträff. Hoppas på deltagare utöver styrelsen.


Vi beslöt också att föreslå en gemensam resa för att titta på avelsdjur i Sverige i januari. Jag har pratat med ordföranden i Sverige som lovat ordna med transport och besöksgårdar om vi kommer. 

Den svenska kronan är ju låg nu så det blir förmånligt att köpa därifrån. Om vi dessutom kan dela på transport- och karantänkostnader så blir det ju helt överkomligt. Och intressant med nytt simmentalblod till landet.


Jag har ju beställt en avelstjur i Finland från ett danskt embryo med en engelsk tjur som far. Clonagh Tiger Gallant. Men tyvärr kom det bara kokalvar efter honom. Så nu har jag ingen avelstjur tills nästa år. De har seminerat mera i år med Tiger, men de föds ju först nästa år så det hjälper mig inte nästa sommar. Så kanske en ny Orvar skulle vara på sin plats. 

Visserligen kan man ju hitta intressanta avelstjurar i Finland också, men utbudet är nog större i Sverige. 

Jag söker också nya semintjurar till nästa säsong, men jag har inte riktigt hittat någon som jag blivit riktigt ivrig över.


i höst föds många kalvar efter semintjurar här. Jag har använt, HectorPP, Unne, Nisse, JaP av Nes och Spartacus och så några som blivit betäckta av Charmör.

I sommar har jag däremot inte seminerat alls. Min beställning av den norska tjuren Gulli av Stustad försvann i cyberrymden, så jag blev utan doser. Och då vårens kalvningar var så jobbiga så tappade jag lite suget.

Men visst tusan är det spännande nu att vänta på nya seminavkommor.

Men det blir också skönt i vår att bara få avkommor efter Charmör. Jag väntar mig en lätt vår.

Han åker på slaktbilen nu i slutet av augusti. Tillsammans med sin mor, Hirscht. Usch.


Men Hirscht hade ingen mjölk att ge sin kalv i år, så nu måste jag bara skicka henne. Usch.

Med åker också Zazza, som fick ett gigantosaurus juver, med åtföljande inflammation i våreas. Det är fortfarande allt för stort. 

Jag borde egentligen ha en större utmönstring av korna. Men det är fortfarande efterfrågan på kvigor, så jag sparar kor och säljer kvigor. Men jag måste nog behålla mer själv.

Eller så köper jag in nya från Sverige!

Nåja. Vi får se hur det blir.

Men nu måste jag verkligen börja jobba på kontoret. Vi hörs!

 

 



Av Cindi Groop - 12 augusti 2019 10:52

Sitter här och äter rester från gårdagens middag. Gjorde en omgång köttbullar.

 

Jag förökte skapa ett instagramkonto igår, men ni vet ju jag och teknik. Så det blev ingenting av det. 

Jag tänkte bara att det skulle vara ett smidigt sätt att sätta upp ögonblicksbilder utan massa text. Alltså sådant man publicerar direkt det händer. Inte äppelblom i augusti som det kan bli på bloggen ibland.


Krister är i Övermark idag och reparerar taket på en ria. Taket blåste bort i nyårsstormen.


Jag har kört vatten och mineraler åt betesdjuren som vanligt och så tänkte jag jobba litet på kontoret. Jag borde egentligen kanske gå och röja litet, men kontorsjobbet har blivit försummat under sommaren och det finns massor att ordna upp. Vi har ännu inte haft vår årliga ekogranskning. Så risken att de står på trappan en dag ökar dag för dag. Det skulle vara bra att ha lite ordning på pappren då. I vardagen är ju all byråkrati långt borta ur tankarna och så plötsligt så kastas man in i alla EU-regler.

Igår kväll försökte jag göra upp en översiktslista över förväntade kalvningar i höst och det gick ju bra ända tills jag skulle printa ut pappret. Då var det plötsligt inte läsbart längre.....

Tur det finns papper och penna. Men det är ju ogjort ännu.


 


Hade lite diskussioner med de höstkalvande korna igår kväll.

 

Mulet jo, men inte mycket regn.

 




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards