Direktlänk till inlägg 29 januari 2024

Dumbom

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!


Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vår areal i fjol och jag förstår inte riktigt om vi behöver ta tillbaka områdena som inte godkänts eller är de färdigt strukna ur systemet utan att vi desto mera behöver engagera oss?

Visserligen skulle jag ju ha kunnat hoppa över att sluta  min fråga med att skriv att byrokrati dödar biologisk mångfald, men jag kunde inte låta bli. Jag svor nu i alla fall inte, *guldstjärna*.

 

Nåjo, som om det inte skulle räcka med stolleprov, så ringde chefen för semintjurimporterna i fredags och berättade att nu råkar det sig i alla fall att en kvävebehållare finns på plats i Storbrittanien för att hämta tjurdoser till mjölkkor. Att ifall vi vill så kan det nu lyckas att vi får hem Mr. Bull i alla fall. Hur många doser vill du ha?


Beställning senast på måndag, alltså idag.

Nå, jag har ju redan beställt 10 doser mer än jag egentligen ville, så jag fortsätter benhårt att säga nej. Jag kommer inte att ha tid att seminera så mycket i år. Linn har ju fått ett annat jobb och Lucas kommer att göra sin specialiceringspraktik i sommar, troligen långt bort, så det är bara gubben och jag och Liam. Det lyckas ju inte att ha Liam ensam hemma hela sommaren medan vi skördar gräs. Kommer Krister att få arbeta ihjäl sig denna sommar?

Jag tycker att han börja prata om pensionering så småningom. 

Så var förståndig qvinna och beställ inte mera doser!

Nå, vad tror ni jag gör?   

Jo, jag beställde lite doser Mr.Bull

Men bara 6st. Vilket ju också var min ursprungliga beställning. Det är ju bara den lilla detaljen att jag hunnit beställa lite mer doser sedan dess. Så nu har min fina plan på 24 doser plötsligt blivit 40 doser *skäms*   

Nå, bara att kavla upp ärmarna.

 

Visst är han fin?   


 

Alltså visst går det ju på något vis, ska vi tro. Det är ju bara så onödigt. 

Min största oro är att jag sen inte ska få mina fina avelsdjur sålda till livs. Det är ju så dumt ifall jag nu sätter en massa tid och pengar på aveln och så far resultatet till slakteriet. För jag kan ju faktiskt inte spara allt själv. Jag har redan nu en ganska ung besättning pga att jag ju gärna sparar mina nya stjärnor. Och så har jag inte rum för alla och så måste jag slakta bort kor som egentligen skulle kunna ha flera produktiva år framför sig.

Om jag håller antalet seminerade under en  rimlig nivå så är det ju lättare att acceptera att vissa säljs till slakt. Men visst tar det i hjärtat om mina avelsdjur måste gå.


Det är svårt att spå om framtiden, men just nu ser det rätt dystert ut för nötproduktionen. Jag har hört från flera gårdar som  byggt upp produktionen på att sälja avvanda kalvar vid ca 200dagars ålder till slutuppfödare att de ännu står kvar med fjolårets kalvar för att de som har slaktdjur står med sina djur i slaktkö. Och snart börjar årets kalvningar.

Och det är ju en ohållbar situation. Men det innebär ju för oss avelsuppfödare att gårdarna väntar med investeringar av avelsdjur. Om inte deras produkter går åt, så går inte heller vår produkt åt. Hjulen måste rulla.

 


Jag tänkte avsluta idag med lite naturbilder. ibland är det ju bara så fint, helt av sig självt.

   

Ha en bra dag! Och gör inga dumheter   

 
 
Diana

Diana

Måndag 29 jan 22:25

Nå, om det ska räknas som en dumhet vet jag inte, men jag hämtade hem en hundvalp idag. I hans stamtavla finns en av mina gamla hanar, så det känns underbart.
Jag förstår verkligen vad du menar med att kämpa med att göra fina avelsdjur och ingen vill ha dom. Vi har likadant med hunderiet nu. Man gör sitt bästa för att ta fram trevliga valpar med god hälsa. Men ingen vill ha dom... Sitter nu med 2 stycken sheltievalpar, 1 tik och 1 hane. Helt dött...
Så klart beställde du doser efter Mr Bull, stilig tjur.
Lycka till!

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

Cindi Groop

Tisdag 30 jan 06:38

🥰

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Av Cindi Groop - 16 juli 2023 16:34

Semester i juli. Det låter väl fint? Sista dagen innan semestern skyndade vi på för att få allt klart för att kunna ta lite ledigt. Jag röjde under stängsel men hann inte få allt klart. Jisses vad mycket gräs och sly som har hunnit växa upp nu.   ...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards