Direktlänk till inlägg 24 februari 2023

Februaritankar

Av Cindi Groop - 24 februari 2023 08:03

 

Nu har jag varit med Liam till skolan, på promenad med hundarna och matat hästarna. Sen beslöt jag att komma in igen. -10 grader, rimfrost i håret. Fyyy. Det ska bli bättre än idag, så jag tar lite datatid.

Jag beställde en ny kalvningshjälp. Bifogar film på hur det är tänkt att fungera.

Får se då hur det fungerar i verkligheten. Jag har annars haft ett par riktigt bra draglinor, men den ena har gått sönder, så jag har sökt nya lösningar. Jag tycker inte om kättingarna som de bjuder ut, men denna såg bra ut. Just det att du får sätta på tyngden. Med bara draglinor så anstränger du ju ryggen på ett helt annat sätt och dessutom är du mycket svagare. Hoppas bara att det faktiskt går så där smidigt att koppla ur den, annars kan man ju hamna ut på rodeo.


Igår hade vi hemskola och försökte läsa ikapp det han missat under sjukledigheten.

 

Idag fick han vara som Pippi, som gick till skolan bara för att få lov. Idag är sista dagen inför sportlovet.


Ett av vinterns projekt har varit att rörlägga en bäck.

 

Det gör vi ju för att få större skiften som är enklare att bearbeta. Då man rörlägger i samarbete med rågrannen så finns det understöd att söka, för en del av kostnaderna.

Samtidigt satte vi ner dräneringsbrunnar för kontrollerad dränering. Det gör att vi kan stänga utflödet av vatten och hålla kvar en del att fukten i åkerjorden under torra perioder. Vatten är ju faktiskt en av de viktigaste komponenterna för en lyckad skörd.


Vi påbörjade också en skogsavverkning i Svartnäs, men den fick avbrytas för vintervägen höll inte för tunga transporter. Virket måste köras ut över en mosse, och fast de hade förberett och kört och packat vägen så blev det plusgrader och traktorn gick igenom. Bara att vänta på bättre förhållanden.

 

Krister jobbar ju själv i skogen med motorsåg och städar upp efter stormen för två år sedan. Det går ju betydligt långsammare än de stora maskinerna, men å andra sidan så kan han hugga oberoende av om det är varmt eller kallt. Så båda  avverkningsmetoderna behövs.


Det är ju mycket debatt om hur skogen ska skötas nu för tiden, men som vanligt är ju inget svart eller vitt. Man måste anpassa metoderna efter de faktiska förhållandena i skogen helt enkelt. Däremot tycker jag att det är en mycket god idé att ha varierande skogar med olika trädslag i olika åldrar. Den biologiska mångfalden är viktig. Visst kan man tycka det är snyggt med en välskött tallplantering där tallarna står i rad, och industrin klappar i händerna, men biologisk mångfald är det ju inte. I skogen ska det finnas variation, både i floran och faunan. 

Det har blivit lite bortglömt under industrialiseringen de senaste årtiondena, men nu hoppas jag att skogsägare tänker på helheten. I våra trakter tycker jag att det ser bra ut i skogarna, den är varierande, men det är något att hålla i åtanke då man planerar framåt i skogsskötseln. Som med de mesta så är det bra att fundera över var man får sin information ifrån. Följ pengarna. Om skogsplaneringen har sitt ursprung i skogsindustrin, så kanske man kan vara lite skeptisk. De bryr sig inte i skogen eller skogsägaren. De bryr sig om minsta möjliga utgift för mesta möjliga inkomst. Men vi är ju förstås beroende av varandra. Men det är bara skogsägaren som tar besluten om sin egen skog. Så tänk efter lite, hur vill vi att skogen ska se ut i nästa generation, eller generationen efter det? Skogsbruk ju speciellt på det viset att det vi planterar nu, får skördas om 80 -100 år. Det vi skördar har möjliggjorts av tidigare generationer. Man måste lyfta blicken.


Nåja, bara mina funderingar en kall februarimorgon.

 


Det planeras annars för årets lantbruksutställning. I år är det Ocra utställning. Den har jag faktiskt aldrig varit på. Det kom förfrågan ifall simmentalföreningen vill vara med på något hörn. Mjölkkor och Hereford kommer att finnas. De är duktiga de där i Hereford gruppen, alltid med och visar upp sig. De kommer också att ha en junior handler tävling.

Suck, var är energin i vårt gäng? Vi ligger nog efter vårt grannland här. Tänk vad spännande det skulle vara med en riktig djurutställning, men det kommer inte att hända. Förhoppningsvis orkar någon stå och dela ut broschyrer helst.
Här är alla så extremt rädda för smittor. Man får inte träffa djur från andra besättningar och förstås kan också utställningsbesökare komma med virus på skorna. 

Lite i överkant om du frågar mig. Man kan ju sätta egna djur i egen beteshage då de kommer tillbaka, som karantän, ifall det mot förmodan skulle ha kommit med några bacillusker från utställningen. Men alla djur som ställs ut har ju alla sjukdoms papper i skick, så hur farligt är det nu, egentligen?


Nåja, nu måste jag fånga dagen. Jag längtar till våren och sommaren. Halva året är jag i överlevnadsmode.


Ska vi ta lite 80-tals rock idag?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards