Alla inlägg den 11 januari 2013

Av Cindi Groop - 11 januari 2013 10:41

Har beställt seminör idag, fast jag tror att det borde varit redan igår. Det är en jättefin kviga efter Steinadler som jag tror var brunstig igår. Jag är inte 100% säker, men liggbädden var uppharvad som om kvigorna bråkat på natten och kvigan 290 Xenia var svettig. Nu är de så lugna så, men jag försöker seminera i alla fall.

Tyvärr så är svenska Hirscht brunstig igen, men nu fick hon gå in med Orvar. Blir hon inte dräktig nu, så vet jag inte vad jag gör.


Har ni annars sett tv-programmet från hästinstitutet Ypäjä som går alla kvällar på Yle 2 nu?

Jag har ju uppmuntrat min dotter att söka till Ypäjä eftersom det ska vara den bästa hästutbildningen i landet,och dessutom skulle hon där lära sig bra finska, men efter att ha sett detta på tv så är jag minst sagt tveksam. Vilket skitprogram rent ut sagt! I första programmet fick vi följa med då ridläraren var i affären och köpte maskara! ?????????????

Ja frågetecknen räcker inte till. Jag trodde ju det skulle vara ett program där man skulle få veta hur utbildningen går till, men detta är ju sämre än Big Brother. Och de elever de har valt att följa måste censureras med ett piiip för vartannat ord. Det visar ju bara hur korkade de är om de måste använda ett sådant språk i tv.

19 program ska vi få följa med dessa idioter, nej tack och hej. Jag är så besviken på innehållet, jag trodde verkligen att det skulle bli ett bra program att se på.

Om man jämför t.e.x med Ponnyakuten som visats på Sveriges tv, så börjar man ju nästan gråta blod. VARFÖR gör man så här dålig tv?


Själv kämpar jag med att få Linns häst Atte att ta sin medicin. Han blev undersökt med ultraljud i förrgår och veterinären trodde att hans lösa mage beror på att han har sand i tarmarna. Vi fick därför en medicin som skulle stimulera tarmen så att sanden skulle komma ut med avföringen. Han ska ha 5dl om dagen delat på två gånger uppblandat i vatten. Nix, sa Atte när han blev bjuden. Så jag blandade i melass och havre för att göra det extra smaskigt.  Ha du sett så gott Atte? Mums, mums.

 

Nix, sa Atte i alla fall.

 

Så nu tvångsmatar jag honom med slev. Vilket innebär att hästen, jag och golvet numera är indränkta i en kletig massa. Jag undrar hur mycket som kom dit det skulle.

Nå hoppas att han fick så mycket att det sätter igång tarmen i alla fall.


Om detta inte hjälper så blir det en resa till kliniken i Tammerfors och lite endoskopi. Så snälla lilla Atte, ät nu.








Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards