Alla inlägg under mars 2013

Av Cindi Groop - 19 mars 2013 19:56

Jag tänkte nu göra en liten resedagbok. Dels för att ni ska få vara med och dels för att själv kunna minnas.

Vi startade hemifrån lite efter 15.00 och begav oss mot busstationen där bussen till flygfältet skulle avgå 15.50 Vi visste ju inte på förhand vem som skulle komma med på resan, så lite spännande var det ju att se om vi skulle få trevligt ressällskap eller inte. Det var inte så många som steg på bussen, och det skulle visa sig att vi var endast 11 resenärer + reseguide.

Flyget från Vasa avgick 19.05 och vi kom till Helsingfors vid  åttatiden. Vi tog en buss till hotell Cumulus för en övernattning i Finland innan den stora resan skulle börja på allvar den 28.2

Vi beslöt att äta lite i hotellrestaurangen innan vi gick och lade oss. Vi beställde lite pasta, men något måste ha gått fel i beställningen för vi väntade och väntade men ingen mat kom. Vi hade ju inte bråttom någonstans just då men lite irriterande är det ju då maten aldrig kommer. Vi frågade till sist servitören som bad så mycket om ursäkt och bjöd oss på kaffe! före maten. Då vi druckit kaffet och maten ännu inte kommit så frågade vi en annan servitör som också denna bad så mycket om ursäkt och lovade att vi får maten gratis för att vi väntat så länge. Nåja, efter en dryg timme så kom så småningom maten. Den smakade tyvärr inget vidare heller, den hade väl stått färdig på någon bänk i timme.

Efter en kort natt på hotellet for vi tillbaka till Vanda flygfält för att åka till San Fransisco via London. Vi startade 7.50 och var framme i San Fransisco kl 13.45 samma dag, men då bör man ju beakta att Californien ligger 10 timmar efter finsk tid, så resan tog ungefär 16 timmar. Vi bodde på hotell Tuscan Inn ( www.tuscaninn.com), som ligger två kvarter från Fishermans Wharf.

Vädret i San Fransisco var soligt och ca. 20 grader varmt. Det var skönt att känna värmen efter den långa vintern i Finland.

På vägen från flygfältet till vårt hotell så körde vår buss in i en bil som svängde till höger. Det blev ett litet stopp mitt i stan innan de hade rett ut betalningsförbindelserna. Vi hann gå runt lite i hamnområdet på kvällen och äta en jättegod musselsoppa i hamnen (clam chowder) innan vi stupade i säng.

Nästa dag vaknade vi tidigt och tog en promenad innan bussen hämtade oss för en halvdags rundtur i stan. Tyvärr låg en tjock dimma över stan under förmiddagen, men det var mycket att se i alla fall.

Vår guide Tina berättade om staden medan vi körde igenom de olika stadsdelarna.

Ett besök vid Golden Gate var ju ett måste, och dimman gav en spöklik inramning

Vi fick möjligheten att promenera över bron, som är ca 3km lång

Utsikten från bron visade ett Alcatraz i dimma samt Bay Bridge och en skymt av pirerna

Efter rundturen tog vi en promenad från vårt hotell.

Vi började med att besöka Lombard street, världens krokigaste väg. det var varmt och svettigt innan vi tog oss ända upp.

Elledningarna i staden är rätt fantastiska också :)

De berömda cable cars passerade oss med jämna mellanrum, men vi beslöt oss för att fortsätta vår promenad

Backarna var verkligen branta och vi fick verkligen ett ordentligt gympapass bara genom att promenera.

Vackra vyer åt alla håll

Vi belönade oss med glass i  närgånget sällskap

På kvällen var det vinprovning på hotellet och efter det var vi nöjda att söka oss i säng. Ingen middag behövde vi idag. Tidsskillnaden spökar fortfarande och magen vet inte om att det är kväll. Lika bra det, vi kommer nog ändå att äta för mycket innan resan är slut.

Detta var bara resans första dag. Mycket mera underbara saker kommer vi att få uppleva under denna resa. Men mer om det senare.

Av Cindi Groop - 19 mars 2013 12:42

Hej igen!

Nej, jag har inte trillat av världskanten, jag finns ännu kvar, men jag har faktiskt varit på semester. 17 dagar på tu man hand med gubben. Det var inte igår vill jag lova.

Denna bild är från Waikiki beach i Honolulu. Min ena fot sådär passligt svullen efter många timmars flygresa.

Och jag har bilder, massor av bilder att dela med mig av, men mitt internet krånglar, det är såååå himla långsamt, så jag vet inte hur jag ska få dem alla uppladdade hit.

Livet på gården har flutit på som vanligt, med hjälp av dottern Linn, som nu fick ta ansvaret över huset och alla djuren. Hon fick hjälp av Anders som hann sköta både egna och våra kor. Dessutom fick vi boka in snöskottare att hålla undan snö runt alla husen. Inte att glömma mina föräldrar som fick en inneboende tonåring under drygt två veckor.

Ett stort TACK till alla som hjälpte till så att vi kunde ta lite ledigt. Vi lovar att det är långt till nästa gång

Nu väntar jag på en fårfarmare från Bergö som är intresserad av att köpa min svarta lantrasbagge. Hoppas det blir affär, annars måste jag höra mig för till slaktarn innan påsk. Han ser inget vidare ut min bagge, men lamm kan han göra i alla fall. Mina tackor ser så runda och fina ut nu. Jag tänker börja ta in dem i stallet till nätterna nu eftersom temperaturen kan sjunka till -20grader. Jag vill inte hitta ihopfrusna små nyfödda lamm någon morgon.