Direktlänk till inlägg 13 november 2015

Höstens förkylning

Av Cindi Groop - 13 november 2015 22:17

Denna vecka har gått i förkylningens tecken. Vi har snörvlat en efter en annan här, mer och mindre. Värst är det ju förstås för minstingen som får så svårt att äta då han har täppt näsa. 

Tacksam är jag i alla fall att det bara är en simpel vanlig förkylning. Man vet ju att det är övergående.

Fick beskedet om att en bekants barn, som är knappa 2 år, fått leukemi. Kan inte föreställa mig deras fasa. Jag är inte religiös, så jag kan inte bidra med deras önskan om böner, men de finns i mina tankar. Stackars liten.


För övrigt har vi haft 2 veckor semester nu. Sol och bad kanske man borde satsa på då. Njae inte riktigt.

Jag, som både har mammaledigt och semester, har passat på att klippa tackorna.

Jisses vad mycket ull det finns på gotlandsfåren! Men fin och lätt att klippa är den.


Jag klippte 20 tackor. Jag brukar ju hålla mig till under 10 tackor, men eftersom jag kommer att få hyra dorperbagge i år så sparar jag allt som duger till avel. Inte kanske så genomtänkt, men, ibland bara blir det så här hos oss.  

Att jag nästa vår kommer att ha 20 lamningar samt en valpkull förutom mitt vanliga arbete samt en bebis under ett år kanske borde hejda mig, men nej, tydligen inte. Problemet är väl egentligen att jag inte har utrymme för 20 tackor plus lamm= ca 60 får. Men det löser väl sig.

Nu skulle vi haft den där gården vi ville köpa tidigare. Där skulle det funnits rum för mina får! Och mina frusna hönor! Snablar.


Tog hem baggarna från betet idag. Tyckte att det blev onödigt ruggigt väder åt dem ikväll. Men då jag var ute och titta till dem en sista gång ikväll så var det bara några som hade brytt sig om att gå in och ligga i halmen. De andra låg på utsidan i regnet. Nå, nu vet jag att de har ett alternativ i alla fall, så behöver jag inte ligga osovandes för det.

Har två rymningstackor nu igen. Som så gärna vill gå och beta på grannens gräsmatta. Tänkte spika för där de rymmer idag, men bebis var inte riktigt med på noterna, så vi måste gå in istället. Kanske imorgon.


Ja, vi har också fortsatt med vår utbyggnad under semestern. Vi har nu gjutit stenfoten till den vägg som ska komma på kosidan. Nu behövs bara hämtas lite byggnadsmaterial ur skogen för att bygget ska kunna fortsätta. Det är lite knepigt att bygga tillsammans med djuren, men med kreativa lösningar så går det på något vis.


Slaktbilen var beställd till denna vecka, men det är kö till slakteriet så det blir uppskjutet till nästa vecka. Det betyder att vi får returkött torsdagen den 26.11 Det finns ännu kvar att beställa kött om någon vill ha.

Lite besviken är jag allt på slakthämtningen. De uppmanar oss att anmäla djuren misnt 4 veckor på förhand för att få avhämtning då vi vill.

Jag hade anmält dessa redan i september, men ändå fungerar inte hämtningen. Det är ju så harmligt då man säljer kött vidare och har utlovat ett visst leveransdatum och så måste man ändra det i sista stund. Folk har ju planerat att ta hand om köttet och kanske ordnat med både det ena och det andra och så får de planera om alltihop.


Apropå ull så stod jag förra veckan inför ett moraliskt dilemma.

Vår fina ull som produceras i detta land, är ju mera eller mindre ett problemavfall. Ingen vill köpa vår ull, som kommer av får som lever enligt världens strängaste djurlagstiftning. Och fåren i detta land har det i allmänhet bra.

Nåja, så skulle jag köpa en höftvärmare i ull i farsdagspresent åt min ryggsjuke make. jag hittade ett inhemskt företag som tillverkar dessa produkter. Men märk min besvikelse då det framkommer att de använder merinoull till sina produkter. Merinofår utsätts för plågsam behandling då de flås levande runt analen för att förhindra att fluglarver förökar sig där. Detta är något jag ju förstås under inga förutsättningar vill understöda, men vad göra?

Nu utlovas i alla fall i detta bolags broschyr att det är luomuvilla, alltså ekologisk ull. Och jag kan ju inte i min vildaste fantasi tro att denna behandling är tillåten om det får kallas ekologisk. Men, det är ju på andra sidan jorden. Så det är inte lätt att veta vilka regler som gäller där.

Nå, jag beställde produkten. Valde att tro att allt är som det borde vara. Och hoppas att inhemsk ull i framtiden blir upptäckt som en fantastiks råvara. 

Fast jag satsar ju på dorper, som fäller den där sabla ullen av sig själva. Så slipper jag klippningsbesväret och problemavfallet. Och så lever vi lyckliga i alla våra dagar med produkter gjorda på andra sidan jordklotet.....


Shit, blev visst en roman ikväll igen. Men det var å andra sidan länge sen jag skrev något nu.

 

Tänkte ta before-after bilder. Men den blev inte så vacker som klippt. Så det blev bara before.

Gonatt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards