Direktlänk till inlägg 5 februari 2016

Avelsrådgivning

Av Cindi Groop - 5 februari 2016 06:00

Idag har vi haft Fabas avelsrådgivare på plats. Eftersom vi inte fått någon rådgivning på flera år så var det mycket som haltade i uppföljningen. Jag hade en hel del kor som inte blivit stamboksförda och förstås inte heller exteriörbedömda. Eftersom vi dessutom har 25 tjurar till salu som avelstjurar i år, så fanns det helt enkelt inte tid att exteriörbedöma alla under en dag.


Vi började med en kopp kaffe och lite genomgång av pappren och information om kommande förändringar inom kontrollen. Sen valde vi ut några djur för bedömning. Vi valde 3 unga tjurar, Orvar samt 5 av Orvars döttrar. 

Då en avelstjur har minst 5 exteriörbedömda avkommor får de ett särskilt index utgående från det.

Konsulenten var mycket imponerad av Orvars resultat och rekommenderade oss att spara honom så länge det går. Att hitta en motsvarande tjur kommer att bli svårt. Dags för en shoppingresa igen snart?

Tänk att hela Orvars saga blev så bra. Det hade jag inte kunnat drömma om den dagen jag först hittade honom på nätet.


Jag har en förfrågan om att sälja Orvar, men jag måste nog gå igenom mina papper och planera inkommande betäckningssäsong. Jag vill ju så gärna ha honom kvar, men då han börjar ha så många egna döttrar på gården. Det blir så många olika betäckningsgrupper att hålla reda på. Köper jag en ny tjur så är det bara, smack, alla i en grupp.


Vågar jag berätta att jag fantiserar om att låta Orvar gå kvar här fast han blir pensionär.  Jag vet, helt knäppt. Så får inte en producent som försöker leva på sina djur tänka. Men Orvar.....

Att sätta honom på slaktbilen känns helt otänkbart. Får tårar i ögonen bara av tanken.

Att sälja honom till ett bra hem som avelstjur skulle förstås vara ett alternativ, och den gården som nu har frågat är en av de få som jag skulle kunna tänka mig att sälja honom till, för där vet jag att allt är tipp topp. Men Orvar....


Alla stambokföringar kommer att följas av en saftig räkning nu då. Detta avelsarbete är nog väldigt intressant, men fasiken sån tid det tar med allt planerande, genomförande och uppföljning.


Roligt var det även att Räfbackens Benjamin, som jag hade valt ut som tjur åt Orvars döttrar, fick väldigt höga poäng i dagens bedömning. Han fick totalpoäng 91= erinomainen, utmärkt. Han har inte så högt avelsvärde i sina papper, men jisses att han är snygg.


Jag börjar mer och mer lita på mina instinkter då det kommer till val av avelsdjur. Jag har ju inte gått de kurser som konsulenten har gått och inte heller sett så många djur som hon har sett. Men ändå var vi överens om vilken som var bäst. Kul.


Nu återstår att ta fram alla listor på kor och kvigor, sortera enligt släktlinje, välja vilka som får stanna och vilka som måste bort och försöka få en vettig gruppering inför betessäsongen. Några timmars lungn och ro skulle jag behöva. Går det att finna i detta hus månne?

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards