Alla inlägg under mars 2016

Av Cindi Groop - 21 mars 2016 06:00

Den här lilla charmknutten har hunnit bli 10 månader redan.

Han älskar att bita sönder papper till sin mors stora förtjusning.   

9,9kg och 75 cm glad gosse. Pratar enstaka ord som kisse, voff, mu, mamma och den-den-den.


Han är fem före att ta sina första självständiga steg. Ännu håller han i med ena handen och 5 fina tänder har han också fått. Det går framåt. Snart ska han ha moppekort.


En riktig filur.  

Av Cindi Groop - 20 mars 2016 15:12

Jag såg i ett inlägg från ett tidigare år att jag skrev om Wanja som fick tvillingar. Nu är Wanja på tapeten igen men denna gång höll det på att gå riktigt tokigt.


I torsdags så regnade det, och efter det kom en riktig köldknäpp. Det innebär att det blir halt i kornas skrapgång på utsidan (den vi håller på och bygger tak över som bäst).

Wanja hade ramlat någon gång under fredagen och vi märkte att det var något fel först på kvällen då hon inte steg upp då det skulle rengöras igen. Vi satte rep runt huvudet och remmar runt baken och fick henne en liten bit upp på renare och varmare underlag. Hon hjälpte inte till alls. Hennes knän var uppskrapade efter att hon själv försökt ta sig upp på betonggolvet. Det lyckades inte så bra att dra henne, utan jag fick ta hunden till hjälp för att hon skulle hjälpa till själv. Vi fick i alla fall henne upp på ett bättre ställe.


Vi fick bygga en box runt henne för att hon inte skulle halka iväg ut på betongen igen.


Samma sak har hänt oss en gång för flera år sedan. Då ringde vi ut våran trogna veterinär och trodde kon hade blivit förlamad. Men då sa han att kossan har bara tappat tron! Vad? Jo hon har försökt komma upp så många gånger och misslyckats, så hon vågar inte försöka igen. Hon behöver bara vila så blir hon bra.

Vi var ju lite skeptiska till vad veterinären sa, men mycket riktigt, efter 3 dagars omvårdnad så steg hon upp igen som om ingenting hänt. Ta din bädd och gå.


Och mycket riktigt, efter tre dagar igen, alltså idag steg Wanja upp igen och gick direkt till foder häcken.


Jag gillar verklighet som har gott slut.


Efter detta är jag nu mycket bättre rustad för att gå på samfällighetens möte ikväll. Kom an bara, sura gubbar.         

  

Av Cindi Groop - 14 mars 2016 03:14

Har en sån här slarvnatt inatt. Har nu legat och snurrat i sängen hur länge som helst och måste bara upp och göra något. 

Snörvlar, hostar, snyter mig.


Skit.


Varför finns förkylningar?


Söndagen gick i stort ut på att jag förde tillbaka den lånade dorperbaggen till hans hem. Vägarna var torra och fina och eftersom det var söndag så var det inte så mycket trafik. 

Fick diskutera krisen inom jordbruket med likasinnade, men inte klarade vi av att rädda världen idag heller.


Denna vecka måste jag få all pappersexercis för ekostödansökan klar. Måste! Snart börjar kalvningarna och till skillnad från landsbygdsverket som inte hunnit betala ut våra stöd i tid, så finns det inga ursäkter för en vanlig bonde.

Tänk om jag skulle berätta för inspektörerna att nej tyvärr, jag har varit mammaledig i år så jag har inte hunnit fylla i alla miljoner papper ni vill granska.

Nej, som vanligt är det ju bara myndigheternas ursäkter som godkänns. För oss existerar inga undantag.


Hur ska jag nu redogöra i planen på vilket sätt vi bekämpar flugor och gnagare? Och hur många byråkrater går det år att läsa och godkänna på vilket sätt vi bekämpar flugor och gnagare? Ja jesus!


Och var uppbevarar jag min plan över på vilket sätt vi bekämpar flugor och gnagare den dag inspektören står på trappan?


Ja, det är ju förstås bara en liten del av allt som ska antecknas och arkiveras. 

Tror inte mitt lappsystem blir godkännt. Jo, jag antecknar allt på små fina lappar, som nog finns någonstans, bara jag hittar dem.


Jaha, klockan börjar bli halv fem. Ska jag ta ett nytt försök och se om jag hittar sömnen ännu ett varv inatt?


Finns ju folk som stiger upp den här tiden. Men för mig är detta nog ännu natt, ja bara sömnen hittar mig vill säga. Kanske jag är som en såndär borttappad lapp i mitt arkiv? Hallå sömnen, här är jag!

Jag måste få sova någon timme till, annars är morgondagen förstörd. 


Ja ni märker ju hur bortblandad jag är, lite groggy. Imorgon ska jag vara frisk och skärpt. Basta!

 Ska gå och räkna mina kommande dorperkorsningslamm. Ett, två, tre, fyra......Zzzzzzzzzz

Kanske.



Men dö då vinterjävel!

 

Av Cindi Groop - 12 mars 2016 14:49

Jag pratar ju till och från om alla våra djur, men jag tänkte jag skulle göra en liten lista så ni vet vad som finns här vårvintern 2016


2 katter

2 hundar

3 hönor å en tupp

2 hästar

20 tackor

50 dikor

20 kvigor

30 tjurar

30 kalvar


och inom de närmaste 3 månaderna kommer 25 kor att få kalvar, 20 tackor kommer att få lamm och förhoppningsvis får vi också några valpar.


Och i vinter har vi haft en nötkråka som dagligt sällskap på småfågelplatsen   

 


Linn har spänt släden bakom Mette-Marit för första gången. Som med allt annat med M-M så är det bara att spänna i och köra. En toppen häst.

 

Av Cindi Groop - 11 mars 2016 10:20

Mirakel fortsätter hända.


Ni minns ju min dorperdröm?


Well, nu fick jag ett tips om en som hade bjudit ut dorperbaggar på en finsk facebooksida som heter Lampola. Det var en sluten grupp, så jag måste ansöka om att få komma med. Det tog ett långt dygn innan jag fick bekräftat att jag var godkänd, och sen började jag söka dorperbaggar.


Jag hade nästan givit upp mitt letande då jag äntligen hittar annonsen. Dorper, födda i Finland. Baggar till salu!


Jag skickar meddelande till annonsören som svarar direkt och innan jag vet ordet av så har jag beställt en bagge.


Så börjar jag fundera; om jag ändå ska åka 4 timmar en väg och hämta en bagge, så kan jag väl ta två på samma gång om de har av olika släkten. Så behöver inte baggen gå ensam i vinter.


Så, ny kontakt, lite prutning på priset och tjoff, så har jag bokat 2 dorperbässar.


Ibland förvånar jag mig själv.


Nu återstår bara att berätta den goda nyheten för maken. Undrar om han blir lika lycklig?.........


        

Av Cindi Groop - 9 mars 2016 06:00

Jag har kanske tidvis varit lite kritisk till vår avelsförening. En av sakerna jag varit kritisk till är att annonsera livdjur på deras hemsida har varit så dyr. Nu minns jag inte exakt, men ca 50e per djur har det kostat att lägga upp ett djur till försäljning och det oberoende om man har fått något sålt via dem eller inte. Dessutom har de lagt till 12% på försäljningspriset. Det har jag lättare att acceptera för då har man ju faktiskt fått ett djur sålt och stambokfört, men 12% tycker jag ändå är lite i saftigare laget. För att ge ett djur ett stamboksnummer?


Nåja, nu fick jag ett sms om att det är gratis att annonsera på deras sida under 2 månaders tid. Så då slog jag förstås till och bjöd ut allt som bara kan säljas till fabas djurförmedling, tjurar kvigor och dräktiga kor:

https://fabaweb.mloy.fi/Skjoweb/BovineTrade/BovineForSale/SelBovineForSaleBeef.asp


Samtidigt pågår vårt bygge inför omläggningen till ekologisk produktion i vår

   


Sakta men säkert.


Nästa köttleverans är preliminärt planerad till 12 maj. Det går både kvigor och tjurar denna gång, så nu passar det bra att beställa biffkött till sommarens grillpartyn. Det finns inget som slår hamburgare gjorda på kolgrill av Räfbackens biffar.

Om du vill beställa kött så vill vi ha din beställning vecka 16. på tfn 050-5263155


 


Zenny har barnasinnet kvar och passar på att klättra högst upp på den frusna dynghögen. Ja se kossor.....



Av Cindi Groop - 8 mars 2016 09:10

Sportlovet gick här i förkylningens tecken. Tripp, trapp, trull från den äldsta till den yngsta lade barnen sig till med en riktig förkylning som pågick i princip hela veckan. Den lille klarade sig bäst med endast 1 dygns feber. Den äldsta kämpade på med sin introduktionsvecka på sin praktikgård hela veckan. Med hjälp av Finrexin gick det på något sätt, även om hon var som en trasa då hon kom hem. Den mittersta tillbringade veckan framför datorn i sitt rum, vilket han kanske skulle gjort även utan förkylning. Nå söndagen for han faktiskt och skidade slalom, så lite sport blev det till sist.


Så ny vecka nya tag. Nehe, den äldsta börjar veckan med spysjuka. Idag tisdag fortsätter den mellersta med det samma. Är det den minstas tur imorgon? Hoppas det inte biter på vuxna   


Liam hinner med mycket nu, vilket leder till att min datortid är mycket begränsad.

Han stiger upp och han kryper runt och han vill upptäcka ALLT.



 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards