Alla inlägg under april 2016

Av Cindi Groop - 28 april 2016 21:55

Nu har vi 1 höna kvar   


Minken hann ta resten.

 


 

Liam å jag ser bistra ut i minkjakten    


Vi tror vi fick honom. Den slank in under farmors hus, men ingen har sett den efter det.


Vad gör man med en (1)höna? Köper fler? Säljer? Lever med en höna? 

Men det är väl rätt så sorgligt? Lonely Birgit?

Vi fick ett ägg idag i alla fall. Hon verkar tillfreds med livet.


Min fina lilla hönsflock       


Passar med mera coldplay idag känner jag.




Av Cindi Groop - 26 april 2016 15:29

Linn såg just en mink på gården.

Det nästa vi hittar är den döda tuppen!

En levande höna har jag just stängt in i lekstugan. Var är de två andra?

När som helst föds lammen!


Nu rusar vi ut med basebollträ och luftgevär.

Nu ska fanskapet bort!

Av Cindi Groop - 24 april 2016 21:56

Eller lugnet före stormen kanske man kan säga. Idag soligt och fint, imorgon utlovas snö, storm, snöslask och till sist regn.

Så idag har vi passat på att pyssla på där ute.

 

Lite modiga blommor i rabatten.

Siesta på flisbädden

Mera ungar som vill prova på att hamra på bygget.

Andra ungar vill börja lära sig köra traktor. Brum,brum säger han.

 

Är det här min valp? frågar Yezzi.


Kör sakta alla ni som måste ut med sommardäck i snöstormen imorgon.


Lamningarna borde börja fr.o.m imorgon. Hoppas de väntar ut snöstormen.


Lämnar er med lite skön blues ikväll.

Ha det bra.   

 

Av Cindi Groop - 23 april 2016 15:54

Åhhh, dumma mig.

Jag har skickat ut räkningar på en hel bunt med avelsdjur, men så har jag räknat momsen fel! 

Dumhuvud!

Oj vad pinsamt att i efterhand skicka ut en korrigering och be om mer pengar. Jag borde ha förmyndare.


Och som grädde på moset så har jag dessutom försummat tillsynen av en tvillingskalv. Det kom tvillingstjurar i förrgår. Kon kalvade två pigga fina tjurkalvar helt utan assistans. Allt såg så bra ut. Juvret var rent och fint och kalvarna såg pigga ut. Tills idag, då den ena bara ligger, svag och kall. Jäklar. Dumhuvud! Tro aldrig att allt är som det ska vara. Se till att vara 100% säker!

Nu ligger den lille i pannrummet med varma flaskor och en filt runt sig. Temp 35 grader.

Jag har tvingat i honom ca 1 liter mjölk. Men det är så dags nu. Det skulle jag gjort i förrgår. Dumhuvud!

Av Cindi Groop - 21 april 2016 13:01

Idag är jag lite deppig.

Yezz hade beräknad valpning till 25.4 men började redan idag.

Först kom en stor svart-vit tikvalp. En kopia av sin mor. Men tyvärr dödfödd.

Och sen kom....... ingenting.

Då inget hände efter den första valpen så for jag till veterinären för att röntga henne och där fick vi se en tom mage.

En endaste valpskrott som dessutom är stendöd.

 

Så mycket planerande och väntande.


Jag vet att det är många förväntansfulla valpköpare som kommer att bli väldigt besvikna nu.

Men tyvärr, ibland går det så här.

Orkar för tillfället inte planera framtiden, men jag utgår från att vi så småningom gör ett nytt försök.


Bara att städa bort valplådan igen.  


Av Cindi Groop - 19 april 2016 19:44

Inte precis den syn jag förväntade mig att se idag.

   


Lite gladare blev jag av tidningen nauta som publicerar de högsta vikterna i landet.

6 avde 10 tyngsta simmentaltjurarna  kommer från Norrnäs.

 

Talet efter tjurens namn är alltså tjurens levande vikt vid 1-års ålder.

Av Cindi Groop - 19 april 2016 05:30

Är så glad över att våra katter visar vänligt men bestämt var gränsen går. Viktigt att man lär sig tidigt i livet att respektera andras gränser.


 

Av Cindi Groop - 18 april 2016 22:26

Då man inser att den ekologiska djurplanen som man jobbat på i många dagar och nätter inte kunnat sparas på datorn för att grundplanen är skyddad!


allt är borta............


Bara att börja om, nästan från noll.


Tack och lov har jag printat ut en version, så jag har största delen av materialet ändå i behåll. Men allt måste ju skrivas in igen.


Nåja, gör om och gör rätt. 


Vem behöver sova egentligen? 

Säkert lika onödigt att sova som att ta semester. 


               

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards