Direktlänk till inlägg 14 februari 2017

Tomt i byttan

Av Cindi Groop - 14 februari 2017 05:30

Jag har väl också glömt att berätta att vi nu hyr en kvävebytta där vi förvarar våra egna semindoser?


Det går alltså till så att jag beställer semindoser av olika intressanta semintjurar och så har de doserna vanligtvis uppbevarats i en reservbytta 70 km härifrån. Så på morgonen då jag ringt och beställt seminören så har jag alltid anmält att de måste hämta mina doser före de kommer hit. 

Det har fungerat ganska bra, men ibland har de glömt att hämta doser och ibland har jag märkt senare att det finns fler kor som borde semineras och så har de bara tagit med en dos, och sånt lite halvstrul.

Så i höst då jag beställde en ny intressant tjur från Semex nämligen Bar 5 Evolution, så bjöd förmedlaren ut en kvävebytta på hyresavtal så att vi kunde ha våra egna doser hemma på gården. Med lite enkel matematik så kom vi fram till att det skulle lönas att ha byttan på gården. Samtidigt bokade jag automatisk kvävepåfyllning var tredje månad.


Att ha en egen bytta har visat sig vara mycket bekvämt. Nu kan jag beställa seminören till följande dag som textmeddelande vilken tid som helst på dygnet. Borta är brunstkollen på morgonen alltså. Jag kollar brunster främst på min sista pissrunda med hundarna och kan då direkt skicka ett enkelt sms på kvällen, så kommer seminören följande dag. Passar utmärkt för en morgontrött människa som mig.

  

Nu gör det inget fast flera kor visar sig vara i brunst. Vi kan seminera hur många som helst bara seminören kommer.


Men säg den lycka som varar.

I byttan har jag haft 15 doser av Evolution och 10 doser av VB Testo. Under december seminerades 7 gånger med Testo och 5 gånger med Evolution. I januari har 2 doser Evolution använts. Av de som seminerades i december är det bara en som inte tog direkt, men båda de som blev seminerade i januari har visat ny brunst. Den ena fick Orvar ta hand om, men den andra får tyvärr flyttas fram till nästa säsong.

Kvar i byttan till sommaren finns alltså 3 doser Testo och 8 doser Evolution.


Idag fick jag så ett infobrev från Semex där de bjöd ut nya semintjurar. De uppmanade också alla att gå in på deras hemsida och kolla upp vilka veckor kvävepåfyllnadsbilen körde i eget område. Så eftersom jag tyckte att det nog borde börja bli dags för påfyllning så gick jag in och kollade när bilen skulle komma hit. Och där lästa jag att vecka sju skulle bilen köra i södra Österbotten. Fint, det är ju denna vecka. 

För säkerhets skull skickade jag e-post till försäljaren som jag bokade vår automatiska påfyllning och bad henne kolla så att vi säkert fanns på listan denna vecka.


Det tog bara några timmar så ringde bilen och sa att han är här om 25 minuter. Oj, vilken snabb service tänkte jag.

Så bilen kom och öppnade byttan och kunde konstatera att den var tom. Inget kväve kvar! Alla återstående doser förstörda 

  

Föraren trodde att vi kunde ha varit utan kväve redan en månad! Doserna var alltså redan döda då vi seminerade de två sista. Inte konstigt att de inte tog!


Av någon orsak så hade vi inte antecknats på den automatiska påfyllnadslistan. Mänskligt misstag.


Vad som händer nu vet jag inte. Får vi ersättning för de förstörda doserna eller inte? 

Dessutom är vi ju nu utan semindoser till sommarens semineringar.

Trist.


Nå, vi får se hur det här ännu slutar. Ifall vi inte får ersättande doser så blir det nog att fundera både en och två gånger om vi alls ska fortsätta med semin.

Orvar och vår nya tjur Räfbackens Charmör, (Hirscht av Frönshult*Champs Bravo), sköter så gärna om det arbetet.


 

Bar 5 Evolution   


 

VB Testo   

 
 
Ingen bild

Ko-Liza

15 februari 2017 08:43

Den som seminerar märker ju om det är kväve kvar eller ej. Vi hade tur en gång då jag fick en extra tur från semex, byttan var tom när de fyllde på men den var fortfarande kall så sperman klarade sig. Nu lyfter jag på kärlet lite då och då för då märks det om det behövs fyllas på. Mitt kärl är 25 år snart så det går åt lite mer kväve på sommaren. Vad får du får du betala för semexdoserna? Här kostar Eagle 70kr men om man vill ha in någon annan så kostar det mycket mera. Vi kör Testo i år, ska bli spännande. Till hösten blir det nog Unne. Lycka till med semineringarna :)

Cindi Groop

15 februari 2017 12:39

Hej Ko-Liza! Vad kul med lite respons! Vi är helt oerfarna med kvävebyttan, men jag tycker också att seminören borde märkt att det var tomt. Vi är dock tacksamma för att han som fyllde på sa till att doserna är förstörda. Om han inte brytt sig så skulle han ju kunnat fylla på kväve bara och vi fortsatt att använda de förstörda doserna. Det skulle ju ha kunnat gå åt värdefull tid innan vi märkt att samtliga seminerade kor gått om. Semex lovade dock ersätta de förstörda doserna, så det är vi väldigt glada för. Semexdoserna kostar 21€ för det mesta. Finns också någon för 6€ och 17€

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards